Annonce
Mad

Naturvin og socialt mødested: Café og vinbar på vej på Sydhavnen

Christine Kastberg Andersen og Sara Bang står bag den nye naturvinbar i og omkring en container på Sydhavnen. foto: Bedre Dage
En bæredygtig naturvinbar åbner i weekenden ved Kulbroen.

AARHUS: En container med terrasser og udemiljø. Det er rammen om en ny café og naturvinbar, der åbner ved Kulbroen på Sydhavnen

Bag vinbaren står Christine Kastberg Andersen og Sara Bang, og navnet Bedre Dage symboliserer de to kvinders visioner.

- Vi ønsker at skabe et getaway i byen med fokus på bæredygtighed, hvor al mad og drikke peger frem mod en bedre fremtid. Og så vil vores gæster altid kunne finde bedre dage hos os med god stemning, fællesskab og en anderledes og grøn oase, siger Christine Kastberg Andersen i en pressemeddelelse.

Annonce
Bæredygtighed er i fokus omkrng alle elementer i den nye café, lige fra inventar til naturvin i glasset. Foto: Bedre Dage

Nu og i fremtiden

Alt i baren, for eksempel vin, mad og inventar, er centreret om bæredygtighed og om at skabe gode, sociale oplevelser for gæsterne.

- Vi har med Kulbroen altid forsøgt at skabe eksempler på, hvad Sydhavnen kan blive i fremtiden, og det håber vi at gøre endnu en gang med den nye vinbar og café, siger Marc Sejr Eggen fra Kulbroens Venner, en initiativgruppe for udviklingen af sydhavnsområdet.

Bedre Dages åbningsfest foregår 1. og 2. juni med blandt andet vegetarhotdogs, naturvin og forskellige, lokale musikalske indslag.

Efter weekenden vil Bedre Dage holde åbent hver fredag til søndag og være vært for forskellige aktiviteter på Kalkværksvej 5G.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce