Annonce
Erhverv

Nej, det er ikke blevet nemmere at være rejsende

Hans Mangaard har arbejdet i rejsebranchen i 40 år og primært betjent erhvervskunder. Sådan er det stadig hos Mangaard Travel Group, som Hans Mangaard stiftede for 26 år siden. Foto: Henrik Skov Anhøj

Hans Mangaard har arrangeret erhvervsrejser i 40 år og siden 1992 via sit eget selskab Mangaard Travel Group med hovedsæde i Åbyhøj ved Aarhus. Elektroniske billetter har afløst telex og telefax undervejs. Det er skridt frem, men der er også steder, hvor det går tilbage.

AARHUS: Teknologien har taget sine tigerspring, siden Hans Mangaard i slutningen af 1970'erne gjorde det til sin metier at arrangerer rejser primært for forretningsfolk.

Det var dengang, hvor han og kollegerne måtte slå op i den store håndbog over samtlige flyforbindelser i verden, og så forsøger at strikke en rejseplan sammen. Det kunne godt være en udfordring, hvis kunden skulle rundt i Afrika med langt mellem daglige flyafgange. Dengang.

Håndbogen havde i øvrigt dobbelt størrelse som den største af de daværende telefonbøger. På det område har internettet været en revolution i sig selv.

Det samme gælder muligheden for at udstede en elektronisk billet. Da Hans Mangaard begyndte i rejsebranchen som elev hos FDM, foregik den slags via først et telefonopkald til flyselskaber for at reservere pladsen, mens selve billetten blev udskrevet i hånden. Senere brugte han telex, og siden kom også telefaxen til.

- Prismæssigt var det også nemt at forholde sig til. Der var to kategorier Y og F - økonomi og førsteklasse - og to sæsoner, for- og hovedsæson. Skulle du for eksempel til USA, så kunne du få rabat, hvis du skulle være væk i 14 dage og ikke over 45 dage. Ellers ikke, husker Hans Mangaard.

Når uheld er ude

I dag er der masser af afgange, som gør det muligt at nå alverdens afkroge uden alt for meget spildtid. Samtidig har hvert selskab sine egne regler og priser i et utal af kombinationsmuligheder, og Hans Mangaard ryster derfor på hovedet på spørgsmålet, om det er blevet nemmere at være rejsende.

- Nej, ikke i realiteten. Prøv bare at tage rundt i Aarhus eller ud på motorvejen. Der er mange flere biler på vejene overalt i verdenen. Der kan hurtigt ske noget på turen fra A til B, ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen kan tage lang tid. Det er så let at blive forsinket og misse sit fly undervejs. Derfor er det vigtigt altid at være i god tid, siger Hans Mangaard.

Han tilføjer, at det er, når uheldet er ude, den planlagte afgang bliver aflyst, eller flypersonalet strejker, at det er rart at have den rette rejsepartner at ringe til. Derfor sidder 14 fastansatte i Åbyhøj og de fire kolleger i afdelingen i Brøndby hos Mangaard Travel Group klar til at ombooke billetter for kunderne døgnet rundt alle årets dage.

Og redningsaktioner er der nok af, forklarer Hans Mangaard:

- Når du står i lufthavnen, og flyet er annulleret, skal du ikke gå i køen som alle andre. Vi er klar til at ændre reservationer og finde nye løsninger, så kunden i stedet kan gå til en ny gate, hvor næste billet venter. Netop dér gør vi en stor forskel.

Annonce

Færre gør-det-selv

80 procent af Mangaards rejser er for erhvervskunder. Både individuelle rejser og erhvervsgrupperejser. Resten er individuelle ferierejser samt grupper til sport, musik eller med rejseleder.

- Med internettet så vi i en periode, at virksomheden købte billetter og begyndte at arrangere rejser selv, men vi mærker tydeligt, at bureauerne er på vej ind i varmen igen. Vi fungerer som sikkerhedsnettet, når en rejse pludselig ændrer sig. Virksomheden har også ansvar for den medarbejder, de har sendt ud, og så holder vi styr på, hvor vedkommende befinder sig. Samtidig sørger vi for, at papirflowet kører, og at en medarbejder, der holder en høj løn, ikke bruger tid på selv at lege rejsearrangør.

Efter job hos Bennett og DFDS stiftede Hans Mangaard sit eget selskab i 1992. Før det var han også med til at starte Maersk Air Rejsebureau og senere Maersk Airs inter-regionale ruter fra Billund Lufthavn op til blandt andet London Stansted.

- Det var i monopol-tiden i 1980'erne, hvor SAS havde rettighederne herhjemme, men EU-lovgivning lukkede op for flyvninger mellem sekundære lufthavne og ud af Jylland. Dengang var der nærmest kun et par SAS-ruter fra Aarhus til Kristiansand og London, men Maersk Air var med til at sætte gang i udviklingen, og flere selskaber som KLM fulgte efter.

Annonce
Kultur For abonnenter

Aarhus Street Food udvider: Ombygning giver plads til nye køkkener og flere siddepladser til gæsterne

Danmark

Onsdagens coronatal: Rekord i smittetal - for første gang over 5.000 smittede på ét døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Corona-stramning i Aarhus: Børn skal afleveres udenfor børnehaven og skolers julefester aflyses

Kultur For abonnenter

Derfor kommer Muhammed-tegningerne ikke med på  museum for bladtegninger i Den Gamle By

Alarm 112

Kattegat truer Kattegatcenteret: Beredskabet kæmper for at holde vandet ude

Aarhus

Aarhus blev i første omgang snydt for det sjove sne: - Jeg er ret sikker på, I vågner op til det torsdag

For abonnenter

Mette F. opfordrer til at tage imod tredje stik - men vil ikke tvinge nogen

AGF For abonnenter

Stiften finder historiens bedste AGF-spillere: Se nummer 41 til 50

Erhverv

Fjerkræslagteri i Gedved er ramt af modgang: - Født optimist, det skal man være

Aarhus

1200 læger afleverer underskrifter med støtte til kollegaer: - Håndteringen af sygeplejerskernes overenskomstforhandlinger har været en katastrofe

Susanne mistede sin mor og lillebror, da et fly ramte familiens hus: - Vorherre og jeg er ikke på talefod

Alarm 112

Politiet efterlyste ældre mand: Fundet i god behold af familien

Aarhus For abonnenter

Fem spørgsmål til coronaeksperten: Skal vi være bange eller glade for Omikron-varianten?

Erhverv

Salling har brudt overenskomst i mere end 20 år: Udbetalte ikke overarbejde efter reglerne

Annonce