Annonce
Debat

Nej tak, Midttrafik: Den kollektive trafik skal forbedres – ikke ødelægges

"I Enhedslisten er vi klart imod denne forringelse af den kollektive trafik. Vi mener derimod, at vi skal styrke den kollektive trafik. Det skal være muligt at komme rundt i regionen, også for folk, der ikke har investeret i en bil. Det skal også være muligt for ældre samt for børn. Vi skal også tænke på miljøet og klimaet. Jo flere, der bruger den kollektive trafik, jo færre kører i miljøbelastende privatbiler på vore veje", skriver Else Kayser. Arkivfoto: Anne Myrup Pedersen

DEBAT: Midttrafik har varslet at ville nedlægge rute 952X, som er den hurtige busforbindelse mellem Ringkøbing og Aarhus. Bussen foreslås erstattet af den langsommere rute 15 fra Ringkøbing til Herning, skift og ventetid i Herning og derefter rute 124 fra Herning til Aarhus. Samlet vil ændringer give en forøgelse i transporttiden på omkring en halv time og et busskifte, som vil give ekstra besvær og utryghed for ældre samt for børn, der rejser alene.

I Enhedslisten er vi klart imod denne forringelse af den kollektive trafik.

Vi mener derimod, at vi skal styrke den kollektive trafik. Det skal være muligt at komme rundt i regionen, også for folk, der ikke har investeret i en bil. Det skal også være muligt for ældre samt for børn. Vi skal også tænke på miljøet og klimaet. Jo flere, der bruger den kollektive trafik, jo færre kører i miljøbelastende privatbiler på vore veje.


952X er med til at binde øst og vest sammen i vores region. Det skal bl.a. være muligt for folk, der bor i vest, at kunne besøge familiemedlemmer, der er indlagt på vores universitetshospital, som jo ligger i Aarhus.


Argumentet fra Midttrafik er, at passagertallet er lavt på nogle afgange. Dette er dog ikke dokumenteret i sammenhæng med høringen, som foregik i slutningen af januar.

Men selv om det er tilfældet, findes der jo også en løsning på det. Vi har flere gange foreslået, at man tilpasser busstørrelserne til det passagerantal, der er på de enkelte afgange. Hvis der kun er 10 samtidige passagerer på en afgang, er det selvfølgelig dumt at bruge en 54-personers bus. Så kunne man jo bruge en 15-personers minibus. Det kræver blot lidt planlægning fra busselskabets side.

Brug af mindre busser på nogle afgange kunne også betyde en hurtigere overgang til el eller andet ikke-fossilt brændstof. Man er langt længere fremme med klimavenlige løsninger for mindre busser.

952X er med til at binde øst og vest sammen i vores region. Det skal bl.a. være muligt for folk, der bor i vest, at kunne besøge familiemedlemmer, der er indlagt på vores universitetshospital, som jo ligger i Aarhus.

Enhedslisten er klart imod forringelse eller nedlæggelse af 952X. Vi ønsker derimod at styrke den kollektive trafik. En kollektiv trafik, der er klimavenlig, fleksibel og tilgængelig.

Ved de kommende budgetforhandlinger mellem regionerne og regeringen er det nødvendigt, at der afsættes flere midler til det regionale område, herunder flere midler til at understøtte og udvikle den kollektive trafik samtænkt med en fleksibel mobilitetspolitik. At vi udvikler fremfor at afvikle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Så kom AGF på tavlen i mesterskabsspillet: Energien var tilbage, men det rakte kun til 2-2 mod Brøndby

Annonce