Annonce
Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Nej tak til en by over banegraven: Lad os sætte farten ned og tænke os godt om

"Aarhus har ikke brug for en by over banegraven. Aarhus har heller ikke brug for flere biler, øget trafikbelastning og pres på P-pladser i midtbyen og Frederiksbjerg. De åbne og ubebyggede arealer omkring jernbanen. Udsynet, som giver os en direkte og befriende oplevelse af frihed og udadvendthed. Landskabstrækket, der fører vild og utæmmet natur, frisk luft og lys ind i byens hjerte. Det har Aarhus brug for", skriver René Christoffersen. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: Aarhus har ikke brug for en by over banegraven. Aarhus har heller ikke brug for flere biler, øget trafikbelastning og pres på P-pladser i midtbyen og Frederiksbjerg.

De åbne og ubebyggede arealer omkring jernbanen. Udsynet, som giver os en direkte og befriende oplevelse af frihed og udadvendthed. Landskabstrækket, der fører vild og utæmmet natur, frisk luft og lys ind i byens hjerte. Det har Aarhus brug for.

I takt med den stærkt stigende udnyttelse af indre by og de trafikale problemer er det uerstattelige værdier, som gør, at man har lyst til at være i byen. Frederiksbjerg-gruppen siger tak, men nej tak til kommunens forslag om en høj og kompakt by over banegraven. Der er tale om en abrupt projektidé med en presset tidsplan og en økonomi, der alene hviler på et rentabilitetsperspektiv.

Annonce

Som en prop i byens hjerte er projektet brutalt og uden omsorg for områdets eksisterende værdier og sjæl. Det moralsk-etiske kompas er ude af kurs, og den langsigtede byudviklingspolitik - kommuneplanen, mobilitetsplanen, de grønne mål etc. med tid og rum for debat - er ude af syne.


Det ligner et overgreb, når vores folkevalgte repræsentanter med så kort tidsfrist skal træffe beslutning.


Fagfolk vurderer projektet som utroværdigt. Det angår såvel dets bekrevne intentioner om skalaindpasning som bæredygtighedsmål og forbedring - ja sågar øgning - af naturen.

Frederiksbjerg-gruppen savner svar for påstande, som er svært dokumentérbare.

Projektet er et hasarderet eksperiment med et værdifuldt byområde med tanke på de mange muligheder, banegraven rummer til glæde og gavn for Aarhus. En afsøgning, man ikke har fundet nødvendigt at tilrettelægge en borgerinddragende proces for.

Kommunen har sendt opgaven i bestilling og beder nu byen forholde sig til én løsning. Et mastodontbyggeri, der i eget isolerede og afsondrede rationale med udgangspunkt i FN's verdensmål 11 teoretisk set kan forekomme intakt. Men man fortætter en i forvejen meget tæt midtby - dertil på en måde, som er helt ude af kontakt med det omgivende bymiljø og arkitekturen.

Ikke uventet har det ført til, at et betragteligt antal borgere, organisationer og institutioner i Aarhus ikke bryder sig om ideen.

Rådmanden har travlt. Men med fundamentale værdier på spil kan tid og økonomi ikke alene stå forrest.

Frederiksbjerg-gruppen har præsenteret visionen om en central park. Forslaget The Yard er eksemplet på et bymæssigt indgreb med umiddelbart og ligefremt potentiale for den grønne omstilling.

The Yard imødegår fremtidige klimaforandringer, skaber bedre sundhed, øger biodiversiteten i byen etc. Her er gode fysiske rammer for fælles mødesteder. Plads til mangfoldige aktiviteter, oplevelser og funktioner, som kan skabe trivsel, glæde og sammenhæng i byen.

The Yard sikrer velstand, udvikling, fremmer investeringer, økonomisk udvikling og miljømæssig bæredygtighed. Klimaet forbedres betydeligt med miljøvenlig jernbanedrift og gode infrastrukturelle forhold omkring ikke-motoriseret kørsel. Og Frederiksbjerg og området ved Banegårdsgade vil ikke blive yderligere belastet med trafik og mangel på parkering.

Det ligner et overgreb, når vores folkevalgte repræsentanter med så kort tidsfrist skal træffe beslutning.

Et bymæssigt indgreb over banegraven har irreversible konsekvenser for fremtiden. Sundhedskrisen i 2020 har vist, hvordan byernes grønne åndehuller bliver lagt under pres. Hvordan pandemier forvandler byerne, når arbejdspladser bliver permanent virtuelle, og pendling ophører. Og klimakrisen venter stadig på gode løsningsmodeller og handlingsplaner.

Lad os sætte farten ned nu, få vendt tingene grundigt og ikke udfordre byrådet på dets mod for at træffe beslutninger hurtigt.

Skulle man ikke nå til enighed, er det betryggende at vide, at der - uanset - vil ske et stort klima- og bylivsmæssigt løft af Aarhus, når banen omlægges til el-drift. Det er helt gratis. Og en by over banegraven er unødvendig.

Mange hundrede borgere har via www.takmennejtak.net støttet afvisningen af en mastodontby til fordel for afsøgningen af andre muligheder. Du kan stadig nå at gøre det samme.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Se video og alle billederne: Regnbuen regerede igen i Aarhus til pride-parade - uden frygt for corona eller abekopper

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Et af byens ældste spisesteder har kendt rigmand som erklæret stamkunde - det forstår man

AGF

Sprudlende AGF slår publikumsrekord i Kvindeligaen

Aarhus

Få seneste nyt om trafik og politi

Statsministeren mødte læserne: Se Mette Frederiksen forklare, hvorfor hun vil af med forsvarsforbeholdet

Aarhus

Rikke-Marie skal scannes for alvorlig sygdom, men hospitalet har først tid i 2024: - Jeg troede ikke mine egne øjne

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Debat

I dømmer os, selvom vi har overskud til at tænke på andre: Giv plads til ukrainske flygtninge i Gellerup

Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

Debat

Vi sad med ryggen mod muren foran politikerne: Jeg er rystet over, hvordan det lokale demokrati fungerer

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Annonce