Annonce
Debat

Nej tak til en by over banegraven: Lad os sætte farten ned og tænke os godt om

"Aarhus har ikke brug for en by over banegraven. Aarhus har heller ikke brug for flere biler, øget trafikbelastning og pres på P-pladser i midtbyen og Frederiksbjerg. De åbne og ubebyggede arealer omkring jernbanen. Udsynet, som giver os en direkte og befriende oplevelse af frihed og udadvendthed. Landskabstrækket, der fører vild og utæmmet natur, frisk luft og lys ind i byens hjerte. Det har Aarhus brug for", skriver René Christoffersen. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: Aarhus har ikke brug for en by over banegraven. Aarhus har heller ikke brug for flere biler, øget trafikbelastning og pres på P-pladser i midtbyen og Frederiksbjerg.

De åbne og ubebyggede arealer omkring jernbanen. Udsynet, som giver os en direkte og befriende oplevelse af frihed og udadvendthed. Landskabstrækket, der fører vild og utæmmet natur, frisk luft og lys ind i byens hjerte. Det har Aarhus brug for.

I takt med den stærkt stigende udnyttelse af indre by og de trafikale problemer er det uerstattelige værdier, som gør, at man har lyst til at være i byen. Frederiksbjerg-gruppen siger tak, men nej tak til kommunens forslag om en høj og kompakt by over banegraven. Der er tale om en abrupt projektidé med en presset tidsplan og en økonomi, der alene hviler på et rentabilitetsperspektiv.

Annonce

Som en prop i byens hjerte er projektet brutalt og uden omsorg for områdets eksisterende værdier og sjæl. Det moralsk-etiske kompas er ude af kurs, og den langsigtede byudviklingspolitik - kommuneplanen, mobilitetsplanen, de grønne mål etc. med tid og rum for debat - er ude af syne.


Det ligner et overgreb, når vores folkevalgte repræsentanter med så kort tidsfrist skal træffe beslutning.


Fagfolk vurderer projektet som utroværdigt. Det angår såvel dets bekrevne intentioner om skalaindpasning som bæredygtighedsmål og forbedring - ja sågar øgning - af naturen.

Frederiksbjerg-gruppen savner svar for påstande, som er svært dokumentérbare.

Projektet er et hasarderet eksperiment med et værdifuldt byområde med tanke på de mange muligheder, banegraven rummer til glæde og gavn for Aarhus. En afsøgning, man ikke har fundet nødvendigt at tilrettelægge en borgerinddragende proces for.

Kommunen har sendt opgaven i bestilling og beder nu byen forholde sig til én løsning. Et mastodontbyggeri, der i eget isolerede og afsondrede rationale med udgangspunkt i FN's verdensmål 11 teoretisk set kan forekomme intakt. Men man fortætter en i forvejen meget tæt midtby - dertil på en måde, som er helt ude af kontakt med det omgivende bymiljø og arkitekturen.

Ikke uventet har det ført til, at et betragteligt antal borgere, organisationer og institutioner i Aarhus ikke bryder sig om ideen.

Rådmanden har travlt. Men med fundamentale værdier på spil kan tid og økonomi ikke alene stå forrest.

Frederiksbjerg-gruppen har præsenteret visionen om en central park. Forslaget The Yard er eksemplet på et bymæssigt indgreb med umiddelbart og ligefremt potentiale for den grønne omstilling.

The Yard imødegår fremtidige klimaforandringer, skaber bedre sundhed, øger biodiversiteten i byen etc. Her er gode fysiske rammer for fælles mødesteder. Plads til mangfoldige aktiviteter, oplevelser og funktioner, som kan skabe trivsel, glæde og sammenhæng i byen.

The Yard sikrer velstand, udvikling, fremmer investeringer, økonomisk udvikling og miljømæssig bæredygtighed. Klimaet forbedres betydeligt med miljøvenlig jernbanedrift og gode infrastrukturelle forhold omkring ikke-motoriseret kørsel. Og Frederiksbjerg og området ved Banegårdsgade vil ikke blive yderligere belastet med trafik og mangel på parkering.

Det ligner et overgreb, når vores folkevalgte repræsentanter med så kort tidsfrist skal træffe beslutning.

Et bymæssigt indgreb over banegraven har irreversible konsekvenser for fremtiden. Sundhedskrisen i 2020 har vist, hvordan byernes grønne åndehuller bliver lagt under pres. Hvordan pandemier forvandler byerne, når arbejdspladser bliver permanent virtuelle, og pendling ophører. Og klimakrisen venter stadig på gode løsningsmodeller og handlingsplaner.

Lad os sætte farten ned nu, få vendt tingene grundigt og ikke udfordre byrådet på dets mod for at træffe beslutninger hurtigt.

Skulle man ikke nå til enighed, er det betryggende at vide, at der - uanset - vil ske et stort klima- og bylivsmæssigt løft af Aarhus, når banen omlægges til el-drift. Det er helt gratis. Og en by over banegraven er unødvendig.

Mange hundrede borgere har via www.takmennejtak.net støttet afvisningen af en mastodontby til fordel for afsøgningen af andre muligheder. Du kan stadig nå at gøre det samme.

Annonce
Aarhus

Tag kandidattesten her

Aarhus For abonnenter

Her vil byrådet skabe vild natur: Men hov - naturen her er allerede vild

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Yderligere 1247 er smittet med corona

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Aarhus til tops i stor undersøgelse: Derfor er Aarhus en af de bedste byer i verden for iværksættere

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er det her Østjyllands næste Michelin-stjerne? Derfor er svaret lige nu, nej

Alarm 112

Lokummet brændte i Veri Centeret: Politiet kan ikke udelukke, at branden var påsat

Debat

Stiften mener: Byens cityassistenter glemte alt om deres fornemste opgave

AGF

Ung AGF-back stopper straks karrieren: Vil prøve noget andet end fodbolden

Aarhus For abonnenter

Efter indædt slagsmål: Idyllen på Himmelbjerget synes genoprettet

Debat For abonnenter

Meningsmager Marianne Lyngby Pedersen om at blive censureret på nettet: Ingen bare baller og våben her

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Værs'go, nu kan du købe din nye bolig: Skåde-villa sætter prisrekord i Aarhus

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Aarhus

Efter bøderegn på Kongevejen: Rådmand indfører gratis parkering ved Friheden ugen ud

Aarhus For abonnenter

Brandmand ramt af kræft og blodpropper: - Det er ufatteligt, at jeg ikke kan blive undersøgt for PFOS-forgiftning

Aarhus

Sophies drøm er blevet til virkelighed: Ny Aarhus-butik hylder populært fænomen

Annonce