Annonce
Debat

Nej tak til Kvindemuseets nye navn: Vi er ved at have fået nok af de identitetspolitiske udskejelser

"Jeg er født biologisk pige, som voksen en kvinde, der blev gift og fik tre sønner og seks børnebørn. Et liv med glæder og sorger. Den seneste sorg er, at det kvindemuseum, jeg var med til at starte, nu vil skifte navn fra Kvindemuseet i Danmark til Køn – Gender Museum Denmark. Det sker efter, at Kvindemuseet har eksisteret i knap 40 år med bred opbakning hos både borgere, kommune og stat", skriver Kirsten Junge. Privatfoto

DEBAT: Kvindemuseet i Danmark ønsker at være en woke culture og ønsker derfor at ændre navn til Køn -Gender Museum Denmark. Museumsdirektør Julie Rokkjær Birch ønsker, at Kvindemuseet skal skifte navn og fungere som et aktivistisk museum. Ud med ordet kvinde. Ind med begreberne køn og aktivisme.

Kvindemuseet forsker allerede i og formidler nye indsigter i flydende kønsidentiteter, Gender Blender. Kvindemuseet skal være et kønnenes kulturhistoriske museum og påvise en ny forståelse for "alle kønnene", blot ikke for kvinder – for som Julie Rokkjær Birch siger i et avisinterview i Berlingske: "Jeg hader ordet kvindekamp".

Julie Rokkjær Birch har siden marts 2019 været direktør for det kvindemuseum, som netop er opstået ved hjælp af bred kvindekamp for ca. 40 år siden. Men det er åbenlyst ikke en historisk forståelse endsige respekt for museets rødder, der interesserer Julie Rokkjær Birch. Det gør derimod kønsidentiteter og det voksende identitetspolitiske pres på museer, uddannelsesinstitutioner og kulturinstitutioner, som dagligt beskrives i mange medier. Julie Rokkjær Birch tilslutter sig den identitetspolitiske bølge med navneskiftet og sikrer sig dermed en plads i det moderne identitetspolitisk korrekte kønsmiljø.

Jeg er født biologisk pige, som voksen en kvinde, der blev gift og fik tre sønner og seks børnebørn. Et liv med glæder og sorger. Den seneste sorg er, at det kvindemuseum, jeg var med til at starte, nu vil skifte navn fra Kvindemuseet i Danmark til Køn – Gender Museum Denmark. Det sker efter, at Kvindemuseet har eksisteret i knap 40 år med bred opbakning hos både borgere, kommune og stat.


Det er mit håb, at det støt voksende antal underskrifter og de mange kritiske stemmer vil få museets bestyrelse til at besinde sig og genoverveje beslutningen om en navneændring. Måske vil også stat og kommune, som betaler gildet med skatteborgernes penge, finde anledning til at sætte foden ned. Eller det enkleste vil være at skifte ledelse.


Vi ser nu Kvindemuseet forandret til ukendelighed. Ordet kvinde er blevet upassende. Det ekskluderes fra navnet, og fokus er ultrasmalt: Det handler om kønsidentitet og alle kønnene. Er det virkelig et museum, som borgerne ønsker at finansiere? Hvem af jer kan se jer selv og fortællingerne om jeres familiers dagligdag fremstillet på det museum? Min påstand er: Det er et museum for den identitetspolitiske elite.

Jeg ser med stor bekymring på, at museets skoletjeneste skal undervise børn og unge i seksualundervisning, herunder "alle kønnene" og de mange muligheder for kønsopfattelse. Museet havde i 2019 besøg af 289 grupper til undervisningsforløb. Skoletjenesten udgav i 2019 materialet "Er du køn?" som et nyt omfattende undervisningsmateriale om sprog, køn og magt beregnet til faget dansk i 8-10. klasse. Materialet består af en lærervejledning og et ca. 60 siders elevmateriale.

Jeg vurderer, at den væsentligste årsag til, at museet ikke længere ønsker at anvende ordet kvinde i museets navn, er, at museet ønsker at være aktivistisk korrekt woke culture. Allerede ved Julie Rokkjær Birchs tiltrædelsestale 8. marts 2019 markerede hun, at museet fremover skulle være aktivistisk, ligesom hun anvendte betegnelsen "alle kønnene" i stedet for ordene kvinde og mand. Jeg mener, at Kvindemuseet i dag er forandret til et cancelled culture.

Flere tusinde kvinder og mænd har protesteret mod det påtænkte navneskifte. I aviser og på de sociale medier er der rejst en storm af protester. 2202 mænd og kvinder har skrevet under på skrivunder.net "Nej til navneændring på Kvindemuseet". Gå ind på skrivunder.net og læs de mange kloge og inspirerende begrundelser.

Aarhus Byråd skal på ét møde i starten af det nye år tage stilling til en vedtægtsændring, som konfirmerer et eventuelt navneskifte. Jeg håber, politikerne forinden får lejlighed til at drøfte, hvad en identitetspolitisk ændring indebærer, og hvorledes identitetspolitik gradvist er blevet en accepteret del af museet.

Vi kvinder og mænd, der har arbejdet for at etablere Kvindemuseet, har altid ønsket inklusion og hyldet ligeværd for alle. Selvfølgelig skal der være plads til alle LGBT+-personerne på Kvindemuseet, både som besøgende og som målgruppe for udstillinger og forskning. Og det er der. Det vil være os en glæde at byde dem velkommen – sammen med mændene og drengene.

Men det betyder ikke, at kvinder skal udraderes som den primære målgruppe for forskning og formidling. Kvindemuseet er etableret som et museum om kvinders liv og historie. Og ikke et kønsneutralt museum for "alle kønnene".

Vi har lykkeligvis set, at der findes modstand og handlekraft over for tilsvarende kulturinstitutioner. Vi er ved at have fået nok af de identitetspolitiske excesser. Et godt eksempel er Kunstakademiet i København.

Det er mit håb, at det støt voksende antal underskrifter og de mange kritiske stemmer vil få museets bestyrelse til at besinde sig og genoverveje beslutningen om en navneændring. Måske vil også stat og kommune, som betaler gildet med skatteborgernes penge, finde anledning til at sætte foden ned. Eller det enkleste vil være at skifte ledelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Udeservering eller ej? Blandede holdninger hos århusianske restauratører

Debat

Hvorfor ikke otte spor?

AGF For abonnenter

Er Stig Inge Bjørnebye den rigtige for AGF? Det vigtigste lige nu er, at klubben igen har fået en sportschef

Annonce