Annonce
Debat

Nej tak til letbane til Favrskov: Det koster absurd mange penge at hoppe med på den galej

"Går vi med på letbane-galejen, kan vi ikke bruge en kommunal anlægskrone på at renovere skoler, daginstitutioner, bygge ældrecentre og fritidsfaciliteter i fem-seks år. Det går selvfølgelig ikke", skriver Mette Nøhr. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: Skal vi have letbanen til Favrskov? Det spørgsmål får jeg ofte, og det er let for mig at svare på: Nej, det skal vi ikke.

Mit nej bunder i to ting:

For det første er der selve prisen. Det koster kassen at føre letbanen til Favrskov.

Annonce

Borgmester Nils Borring sagde tidligere på året, at det kan koste Favrskov-borgerne op mod 600-700 millioner kroner at få letbanen til kommunen. Det er absurd mange penge. Det beløb svarer til Favrskov Kommunes samlede anlægsbudget i fem-seks år.

Mit nej til letbane er på ingen måde et nej til kollektiv trafik. Vi skal styrke den kollektive trafik i Favrskov med blandt andet busdriften, så vi får bundet kommunen bedre sammen.

Går vi med på letbane-galejen, kan vi ikke bruge en kommunal anlægskrone på at renovere skoler, daginstitutioner, bygge ældrecentre og fritidsfaciliteter i fem-seks år. Det går selvfølgelig ikke.

For det andet er der selve projektet. Jeg føler mig på ingen måde overbevist om, at letbanen er fremtiden, når vi taler kollektiv trafik.

Jeg synes, de hidtidige erfaringer fra Aarhus giver mig ret. Jeg bemærker også, at Jacob Bundsgaard, Aarhus' borgmester, forleden var ude at begrave tanken om en letbaneetape til Aarhus Ø. Det viser noget om, at tiltroen til letbanen er på retur.

Mit nej til letbane er på ingen måde et nej til kollektiv trafik. Vi skal styrke den kollektive trafik i Favrskov med blandt andet busdriften, så vi får bundet kommunen bedre sammen.

Hvis vi vil have folk til at bruge den kollektive trafik, skal vi gøre den til et attraktivt alternativ, og der er et stykke vej endnu.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Gift fra brandskole kan være endt i bæk: - Vi skal hurtigt have styr på, om stoffet er i dyr eller fødevarer

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

AGF For abonnenter

En mandag aften på kunstgræs i Silkeborg: Måske er det i virkeligheden en af sæsonens sværeste opgaver for AGF?

Kultur

Se billederne: Royal jubel efter prins Joachim og Tom K. kørte først over stregen

Østjylland

Nu kommer der flere busser mellem Aarhus og Randers: Midttrafik indrømmer urealistiske 118-køreplaner

Sport

Barndomsby i sorg over Chris Ankers død

Byudvikling For abonnenter

Den store udfordring: Aarhus Ø må nøjes med busser, mens politikere drømmer videre om en førerløs fremtid

Debat

Klumme: Den forunderlige og guddommelige pause

Debat

Store drømme for Pier 3 på Aarhus Havn: Det sidste ubebyggede område mellem by og bugt skal tilhøre os alle

Sport

Bilinspektør om Chris Anker-ulykke: Chauffør begik ikke fejl

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Byudvikling For abonnenter

Håndværkere boede ulovligt på industrigrund: Kommunen blev advaret - men førte ikke tilsyn

Alarm 112

Falske penge i Østjylland: Politiet bringer en advarsel

Annonce