Annonce
Syddjurs

Ni kænguruer stjålet i østjysk dyrepark

Blandt de ni stjålne kænguruer er en albino. Arkivfoto
Munkholm Zoo mistede ni af sine 10 kænguruer natten til lørdag, og beder nu offentligheden om hjælp.

SYDDJURS: Hjælp vi har fået stjålet vores kænguruer!

Sådan lyder et noget usædvanligt opslag fra Munkholm Zoo nær Balle i Syddjurs Kommune.

Den 25 år gamle og populære dyrepark med 400 dyr var natten til lørdag ude for et frækt tyveri.

"Vi har i nat fået stjålet 9 af vores 10 kænguruer - deriblandt vores albino," skriver Munkholm Zoos ejere, Annelise og Benny Johansen på dyreparkens Facebook-side.

"Er der nogen, der har set noget, en kassebil eller andet i nat, så sig endelig til - også hvis man får tilbudt kænguruer," fortætter efterlysningen.

Ejerne kan konstatere, at tyveriet er målrettet kænguruerne, og det må være udført af personer, som har en vis erfaring med at fange dem, da kænguruer ikke er det nemmeste dyr at fange.

Tyveriet er meldt til politiet, og familien Johansen appellerer inderligt til at man deler opslaget så de har en chance for at få deres dyr hjem igen.

Munkholm Zoo er Annelise og Benny Johansens livsværk. Efter 25 års drift satte de for to år siden dyreparken til salg, og parken venter stadig på at få en ny ejer. mellem 30 og 40 mulige købere har set på parklen, men i sidste ende er det ikke lykkedes at lande en handel. Mest fordi banker og realkreditinstitutter ikke vil låne penge til at finansiere køb af en turistattraktion i et udkantsområde.

Opdateres...

Annonce
Munkholm Zoo har i alt 10 kænguruer, men efter nattens indbrud i dyreparken er kun en tilbage. Arkivfoto: Munkholm Zoo

Her blev kænguroerne stjålet

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce