Annonce
Navne

Nikolaj Koppel fylder 50 år: Kulturmand med karrieremæssige gearskift

Nikolaj Koppel fylder 50 år onsdag 6. marts og kan se tilbage på en broget karriere. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Nikolaj Koppel har både været et topnavn indenfor klassisk musik og en populær tv-vært i bedste sendetid. Onsdag 6. marts fylder han 50 år.

50 Han har turneret verden tynd som klassisk pianist, tonet frem som talentdommer i bedste sendetid, booket kunstnere til Tivolis fredagsrock og sagt "Good evening Europe" til hele Europa. Nikolaj Koppel er nået vidt omkring på kulturpaletten, når han onsdag 6. marts fylder 50 år.

Som søn af en operasanger og en pianist lå det tidligt i kortene, at han skulle være musiker. Det blev allerede en realitet, da han begyndte at spille klaver som treårig. Siden brugte han mange timer bag det sorte flygel og blev uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Efterfølgende turnerede han verden rundt som pianist.

I 2000 skiftede han tilværelsen som pianist ud med en som journalist. Han blev tilknyttet dagbladet Information, inden han blev udnævnt til redaktionschef på magasinet Euroman.

Nikolaj Koppel fik sit folkelige gennembrud i 2009, da han var dommer i DR's talentshow "Talent" og efterfølgende blev vært på tv-programmet "Aftenshowet". I 2014 sagde han "Good evening Europe", da han som vært sammen med Lise Rønne og Pilou Asbæk guidede familien Europa igennem Eurovision direkte fra Refshaleøen i København.

Koppel blev sideløbende ansat i Tivoli. Først som musikchef og senere som underdirektør for kultur- og underholdningsområdet.

- Jeg kan godt lide variation og den dynamik, der er i at lave noget meget bredt og noget smalt. Og ja, det kan sgu godt være, at det er, fordi jeg rummer både et folkeligt og et intellektuelt gen, fortalte han i et interview med Magasinet Liv i 2017.

I september 2018 sagde han sin stilling op som underdirektør i Tivoli. I den forbindelse skrev han på sin Facebook-profil, at han havde valgt at give sig selv et sabbatår.

Nikolaj Koppel er gift med den grafiske designer Sille Kryer Koppel. Sammen har de børnene Simon og Emilie.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce