Annonce
Aarhus

Nomineret til Byens Bedste Burger: Hos Søren E får du altid dobbelt op på ost og bacon

Søren Ejlertzen kan genkende stamkundernes "friske" ringen på klokken, når han står i køkkenet. Og deres "er der nogen, eller skal vi skride igen". Der er en jovial tone i restaurenten som kunderne kan lide. Foto: Jens Thaysen

Søren Ejlertzens hemmelige våben i kampen om at lave byens bedste burger er dobbelt op på ost og bacon.

VIBY: Søren E Café & Take away laver burgere, der smager af noget. I bollen er der dobbelt op på ost og bacon og kokken er heller ikke karrig med krydderierne.

Kunderne elsker det.

- Vi har lige sat prisen op - som de eneste i byen. Og vi får flere og flere kunder, fortæller Søren Ejlertzen, der er manden bag burgerne.

Burgere er det nye sort på gourmethimlen. Midtbyen vrimler med tilbud, der kan og vil mere end de store kæder. Sådan har det ikke altid været.

- I gamle dage var der Karls Burger i Klostergade med deres fantastiske hjemmelavede boller. Men den lukkede. Da vi åbnede i 2006 på Viby Torv, var der stort set kun os, siger han.

Søren Ejlertzen solgte forretningen i 2008. Da hans konkurrenceklausul udløb efter fem år åbnede han en ny restaurant i Tranbjerg, hvor han solgte burgere i tre år. Nu er han hjemme i Viby igen, med plads til både siddende gæster og take away fra Viby Badminton klubs lokaler på Vårkjærvej.

- Jeg er glad for, jeg ikke ligger inde i byen. Der er for mange om buddet, og de slås. Det er klart, for det er et stort marked og mange vil have en del af kagen, siger han.

Annonce

Det har næsten taget syv år at få den der fornemmelse i maven af, at nu er den der. Når man står og laver en burger med kærlighed. Kredser om den - bygger den op, og tænker; fuck, den her kunne jeg lige spise selv, så har man ramt et eller andet.

Søren Ejlertzen, indehaver af Søren E Café og Take Away
Det har taget Søren Ejlertzen syv år at perfektionere burgeren "Oksen i sovs", som han nu er nomineret til Byens Bedste 2018 for. Foto: Jens Thaysen

Mund til mund metoden

Søren Ejlertzen bruger ikke penge på reklamer og der gives heller ikke rabat til kunderne. Til gengæld kan man regne med prisen.

- Jeg har altid haft det svært med at folk skal betale fem kroner for osten og fem kroner for bacon. Vi har valgt, at man kan pille ud, men man kan ikke tilkøbe. Det gælder også vores dip, hvis man sidder her og spiser, skal man ikke give noget for den, siger han.

Bliver der ikke udsolgt - det sker - eller skal køleskabet tømmes før ferie, smider Søren Ejlertzen ikke burgerne i skraldespanden.

- Vi har en aftale med Værestedet i Jægergårdsgade. Vi minimerer vores madspild, og de bliver altid glade når, vi kommer derned, siger han.

En god burger

Søren E Café & Take away er nomineret i kategorien Byens Bedste burger for deres bøfsandwich Oksen i sovs.

- Det har næsten taget syv år at få den der fornemmelse i maven af, at nu er den der. Når man står og laver en burger med kærlighed. Kredser om den - bygger den op, og tænker; fuck, den her kunne jeg lige spise selv, så har man ramt et eller andet, siger Søren Ejlertzen.

Hvordan laver man en god burger?

- En god burger er smag og udseende. Man spiser først med øjnene - ser det lækkert ud, så er man allerede godt i gang. Smager det så også godt, så er den hjemme. Og så elsker alle ost, så der er dobbelt op på ost og bacon i alle vores burgere, siger han.

Der er noget for enhver burgerentusiasts smag. Ud over de fem faste burgere på menukortet eksperimenteres der med smag og udtryk, når der hver uge er en "ugens burger" på menuen.

- Vi er nok den burgerbar i Aarhus, der tester mest af. Vi har efterhånden været hele vejen rundt og lavet båd "boller i karry burger" og "stegt flæsk og persillesovs burger". Folk synes, det er sjovt, siger Søren Ejlertzen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce