Annonce
Aarhus

Nu begynder gravemaskinerne at anlægge Nye

<p>Sådan kommer de første 36 boliger og området omkring dem til at se ud i Nye. Arbejdet går i gang inden årets udgang, og de første beboere kan flytte ind i efteråret 2017. Visualisering: Tækker Group</p>

Arbejdet med at anlægge bydelen Nye er gået ind i næste fase. De første boliger er nu reserveret og hovedentreprenør er udvalgt til byggeriet, der går i gang inden årets udgang.

Der har været stor interesse og bred opbakning, lige siden den kommende bydel Nye meldte sin ankomst ved Elev i det nordlige Aarhus.
Annonce
Tilblivelsen af den nye by, der med tiden skal hus op mod 20.000 indbyggere, skrider sikkert frem.
I Nye er haven og rummet mellem husene fællesareal. På den måde vil man løbende udvikle pladsen og skabe en sammenhæng, der ikke er adskilt af ligusterhække. Visualisering: Tækker Group
Nu er hovedentreprenøren valgt, de første boliger er allerede reserveret, inden de er blevet bygget, og i byrådssalen skal man diskutere, om en ny skole skal bygges ved bydelen.
Aarhus Byråd vedtog 22. juni lokalplan for første etape af Nye, som omfatter følgende område og 650 boliger.
I slutningen af september gik salget af de første boliger i gang, som de fire mæglere, Danbolig Aarhus City, Aarhus Mæglerne, EDC Poul Erik Bech samt Tækker Real Estate, står for.
Sådan kommer de første 36 boliger og området omkring dem til at se ud i Nye. Arbejdet går i gang inden årets udgang, og de første beboere kan flytte ind i efteråret 2017. Visualisering: Tækker Group
»Allerede på nuværende tidspunkt er 12 boliger reserveret. Det tegner rigtig godt, og vi forventer derfor at kunne gå i jorden inden årets udløb,« fortæller Jørn Tækker, ejer af Tækker Group, der står bag Nye.
Planen med den nye prestige-bydel er, at der bliver åbent mellem husene og masser af fællesarealer, og samtidig stiller Tækker Group tre hybrid-delebiler til rådighed for de første indbyggere i et år.
Den nye bydel kommer til at ligge otte kilometer nord for centrum af Aarhus. Den får udsigt til Egå Engsø og sin egen station på letbanen, og man kan komme til Universitetshospitalet i Skejby på 10 minutter og ramme midtbyen på 20 minutter.

Projekt med drømmevisioner

Det er entreprenørfirmaet JCN Bolig, der skal stå for første etape af byggeriet. Firmaet, der på grund af omfattende projekter i Aarhus, åbnede en afdeling i Viby i slutningen af 2013, står også bag 202 nye boliger i Åbyen og 63 familieboliger i Gl. Egå.
»Nye er et spændende og markant projekt, der vil give genlyd i hele regionen. Det er vi naturligvis glade og stolte over at have fået ansvaret for som hovedentreprenør, og det passer rigtig godt til vores kompetencer,« siger regionschef i JCN Bolig, Lars Adamsen.
I første omgang skal 36 boliger opføres med en option på yderligere 44 boliger. De 80 boliger vil i alt blive på 10.186 kvadratmeter og bliver en kombination af lejligheder, klyngehuse, rækkehuse og villahuse, som fletter sig sammen i små fællesskaber. Variationen i de forskellige boligtyper er sat sammen, så Nye både kan tiltrække enlige, ældre, unge samt børnefamilier.
»Der er ingen tvivl om, at det er Jørn Tækkers drømmevisioner, der efter 10 års planlægning nu bliver ført ud i livet. Alle 3 typer bebyggelse har sin egen arkitektur og indretning, og der er meget nytænkning og udvikling i det samlede projekt,« siger Lars Adamsen.

Genbrug og deletanker

En af de grønne idéer, der er blevet udarbejdet for bydelen, er at samle alt overfladevand i underjordiske tankanlæg, hvorfra det renses og ledes tilbage til bygningerne, hvor det genanvendes til toiletskyl og tøjvask.
Man arbejder på at sætte en shuttlebus ind, som skal køre non stop på hovedgaden i bydelen til og fra letbanestationen.
Nye kommer mere præcist til at ligge ved Elev på en bakke ned mod Egå Engsø. Stort set hele det omkring 140 hektar store område er i dag landbrugsjord, og Tækker Group har aftaler om at købe 110 hektar i etaper.
Efter planen flytter de første beboere ind i efteråret 2017.
Socialdemokraternes forslag om at bygge en ny skole ved Nye skal fremlægges til anlægsprioriteringen i budgetlægningen for 2018.
Husk at vi samler alle historier om byudvikling på vores Facebook-side Stiften.dk - alt om byudvikling i Aarhus
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce