Annonce
Aarhus

Nu begynder gravemaskinerne at anlægge Nye

<p>Sådan kommer de første 36 boliger og området omkring dem til at se ud i Nye. Arbejdet går i gang inden årets udgang, og de første beboere kan flytte ind i efteråret 2017. Visualisering: Tækker Group</p>

Arbejdet med at anlægge bydelen Nye er gået ind i næste fase. De første boliger er nu reserveret og hovedentreprenør er udvalgt til byggeriet, der går i gang inden årets udgang.

Der har været stor interesse og bred opbakning, lige siden den kommende bydel Nye meldte sin ankomst ved Elev i det nordlige Aarhus.
Annonce
Tilblivelsen af den nye by, der med tiden skal hus op mod 20.000 indbyggere, skrider sikkert frem.
I Nye er haven og rummet mellem husene fællesareal. På den måde vil man løbende udvikle pladsen og skabe en sammenhæng, der ikke er adskilt af ligusterhække. Visualisering: Tækker Group
Nu er hovedentreprenøren valgt, de første boliger er allerede reserveret, inden de er blevet bygget, og i byrådssalen skal man diskutere, om en ny skole skal bygges ved bydelen.
Aarhus Byråd vedtog 22. juni lokalplan for første etape af Nye, som omfatter følgende område og 650 boliger.
I slutningen af september gik salget af de første boliger i gang, som de fire mæglere, Danbolig Aarhus City, Aarhus Mæglerne, EDC Poul Erik Bech samt Tækker Real Estate, står for.
Sådan kommer de første 36 boliger og området omkring dem til at se ud i Nye. Arbejdet går i gang inden årets udgang, og de første beboere kan flytte ind i efteråret 2017. Visualisering: Tækker Group
»Allerede på nuværende tidspunkt er 12 boliger reserveret. Det tegner rigtig godt, og vi forventer derfor at kunne gå i jorden inden årets udløb,« fortæller Jørn Tækker, ejer af Tækker Group, der står bag Nye.
Planen med den nye prestige-bydel er, at der bliver åbent mellem husene og masser af fællesarealer, og samtidig stiller Tækker Group tre hybrid-delebiler til rådighed for de første indbyggere i et år.
Den nye bydel kommer til at ligge otte kilometer nord for centrum af Aarhus. Den får udsigt til Egå Engsø og sin egen station på letbanen, og man kan komme til Universitetshospitalet i Skejby på 10 minutter og ramme midtbyen på 20 minutter.

Projekt med drømmevisioner

Det er entreprenørfirmaet JCN Bolig, der skal stå for første etape af byggeriet. Firmaet, der på grund af omfattende projekter i Aarhus, åbnede en afdeling i Viby i slutningen af 2013, står også bag 202 nye boliger i Åbyen og 63 familieboliger i Gl. Egå.
»Nye er et spændende og markant projekt, der vil give genlyd i hele regionen. Det er vi naturligvis glade og stolte over at have fået ansvaret for som hovedentreprenør, og det passer rigtig godt til vores kompetencer,« siger regionschef i JCN Bolig, Lars Adamsen.
I første omgang skal 36 boliger opføres med en option på yderligere 44 boliger. De 80 boliger vil i alt blive på 10.186 kvadratmeter og bliver en kombination af lejligheder, klyngehuse, rækkehuse og villahuse, som fletter sig sammen i små fællesskaber. Variationen i de forskellige boligtyper er sat sammen, så Nye både kan tiltrække enlige, ældre, unge samt børnefamilier.
»Der er ingen tvivl om, at det er Jørn Tækkers drømmevisioner, der efter 10 års planlægning nu bliver ført ud i livet. Alle 3 typer bebyggelse har sin egen arkitektur og indretning, og der er meget nytænkning og udvikling i det samlede projekt,« siger Lars Adamsen.

Genbrug og deletanker

En af de grønne idéer, der er blevet udarbejdet for bydelen, er at samle alt overfladevand i underjordiske tankanlæg, hvorfra det renses og ledes tilbage til bygningerne, hvor det genanvendes til toiletskyl og tøjvask.
Man arbejder på at sætte en shuttlebus ind, som skal køre non stop på hovedgaden i bydelen til og fra letbanestationen.
Nye kommer mere præcist til at ligge ved Elev på en bakke ned mod Egå Engsø. Stort set hele det omkring 140 hektar store område er i dag landbrugsjord, og Tækker Group har aftaler om at købe 110 hektar i etaper.
Efter planen flytter de første beboere ind i efteråret 2017.
Socialdemokraternes forslag om at bygge en ny skole ved Nye skal fremlægges til anlægsprioriteringen i budgetlægningen for 2018.
Husk at vi samler alle historier om byudvikling på vores Facebook-side Stiften.dk - alt om byudvikling i Aarhus
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce