Annonce
Aarhus

Overkørsler sikret efter dødsulykke: Grenaabanen er sikrere end nogensinde, siger direktør

På Grenaabanen er overkørsler, der - som denne - kun er sikret med lyd og lys, fortid. Usikrede overkørsler er enten nedlagt eller forsynet med bomanlæg. Foto: Aarhus Letbane
Letbanen: Grenaabanen er sikrere end den nogensinde har været.

GRENAA: Lørdag 6. juli var en sort dag på Djursland.

Da et letbanetog passerede Albøgevej-overkørslen ved Trustrup, kolliderede toget og en personbil.

En 34-årig far og hans syvårige søn blev dræbt.

Den tragiske ulykke skete i en overkørsel, der blot var sikret med lys og lydanlæg, og de nærmere omstændigheder arbejder Havarikommissionen stadig på at opklare.

- Efter den tragiske dødsulykke har mange borgere udtrykt bekymring for, om overkørslerne på Grenaabanen er sikre. Det er de, forsikrer Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

Faktisk er det direktørens påstand, at Grenaabanen er sikrere end nogensinde.

Årsagen er, at Banedanmark nu har afsluttet sit arbejde med at hastighedsopgradere en lang række overkørsler på Grenaabanen.

Annonce

- Efter den tragiske dødsulykke har mange borgere udtrykt bekymring for, om overkørslerne på Grenaabanen er sikre. Det er de.

Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

Bomanlæg på 35 overkørsler

Alle usikrede overkørsler er enten afspærret, nedlagt eller på vej til at blive nedlagt.

Tilbage er 35 overkørsler, der alle er blevet sikret med bomanlæg.

Det er nu ikke kun dødsulykken ved Trustrup, der har skabt bekymring. I en del overkørsler er der sket fejl, så bomanlæg ikke er gået ned, som de skal, når toget nærmer sig.

Det er en fejl, der ikke bør være farlig, for sikringsanlægget betyder, at letbaneføreren ikke får grønt lys i form af et signal, der tillader ham at køre videre.

Sker det, må han standse toget, stige ud og forsøge at tænde overkørslen med en nøgle.

Går bommen op, må han køre over, mens han lader hornet tude.

Bliver bommen nede, må han passere overkørslen meget langsomt med tudende horn.

Biler har altid vigepligt i overskæringer, så de skal holde tilbage, når de ser toget køre langsomt forbi.

For mange fejl

Selv om der ikke er problemer med sikkerheden, så er fejlene utilfredsstillende for Aarhus Letbane.

For hver gang en bom ikke går ned, og toget skal køre langsomt over overskæringen, skabes der forsinkelser.

Og på en enkeltsporet jernbane som Grenaabanen kan en lille forsinkelse indvirke på de andre tog, der skal vente på det forsinkede tog. Og så kan rigtig mange tog pludselig være rigtig meget forsinkede.

- Vi synes, der har været for mange fejl. Det er ikke tilfredsstillende for hverken letbanen eller dens passagerer. Derfor arbejder vi hårdt med vores leverandører af materiel og systemer for at rette på dette forhold, siger Michael Borre.

Fra Aarhus Nærbane lukkede i 2016, til den genåbnede som letbane, gik der to et halvt år, hvor overkørslerne lå stille.

- Det er lang tid at være ude af funktion, og derfor er det sandsynligt, at der vil opstå fejl, når anlægget tages i fuld brug igen. Det var blandt andet derfor, at der blev kørt testkørsel i mere end en måned inden den officielle åbning. Alligevel kunne der forekomme fejl, siger Michael Borre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Ligestillingsministeren skylder stadig svar

Det glæder mig, at mit indlæg (4. november, red.) om regeringens sløvsind på ligestillingsområdet nåede frem til rette vedkommende. Ligestillingsministerens modsvar (8. november, red.) lader dog noget tilbage at ønske, så jeg håber, han læser med endnu en gang. Mogens Jensen forstår mig helt rigtigt, når han tager mig til indtægt for, at ligestillingen ikke halter i Danmark. Faktisk er Danmark det næstmest lige land i EU, kun, overgået af Sverige, ifølge en ny undersøgelse fra EU’s ligestillingsinstitut. Senest har Megafon også bedt danskerne tage stilling til, om kampen for ligestilling mellem kønnene er gået for vidt. Når 43 procent af de adspurgte erklærer sig enige i det udsagn, fortæller det mig, at danskerne generelt oplever en høj grad af lighed. Det kan Mogens Jensen jo tage med, før han taler ligestillingen længere ned, end virkeligheden tillader. Selv om det generelt går godt med ligestillingen i Danmark, mener jeg stadig, der er plads til forbedring. Det ville Mogens Jensen også vide, hvis han læste, hvad jeg skrev. Meget belejligt undlader ministeren fuldstændig at forholde sig til mine tre eksempler på steder, hvor ligestillingen er udfordret. Ligestillingsministeren skylder stadig et svar på, hvad han vil gøre for at hjælpe de mange kvinder i visse etniske minoritetsmiljøer, som lever i social kontrol uden frihed til at bestemme selv. Når Mogens Jensen undlader at forholde sig til en af vor tids største ligestillingsudfordringer, er det så, fordi han ikke har nogen svar på at løse problemstillingen? I så fald vil jeg opfordre ham til at komme i gang med arbejdet. Jeg mangler også Mogens Jensens svar på, hvordan han vil hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker at forlade miljøet, men som i stedet ønsker rettigheder svarende til deres pligter. Hykleriet skriger jo til himlen, når socialdemokraterne med den ene hånd tager imod skattebetaling fra de prostituerede og med den anden hånd peger stigmatiserende på dem. På trods af uenigheden vil jeg rose Mogens Jensen for at afsætte midler til en undersøgelse af internetfora, hvor navnlig unge mænd opildner hinanden til diskrimination og seksuelle krænkelser mod kvinder. Det hører ingen steder hjemme, og det vil jeg gerne rose ministeren for at reagere på. Når det er sagt, savner jeg stadig Socialdemokraternes reflekterede bud på at løse nogle af vor tids største ligestillingsudfordringer. Det gælder ikke mindst i landets ghettoområder, hvor ligestilling langt fra er normen. Jeg er med på, at socialdemokraterne tror, de kan løse problemerne ved at bruge flere penge, men er det virkelig Mogens Jensens alvor at løse de store sociale udfordringer med et kursus og en kampagne til 600.000 kroner? Endelig vil jeg gerne opfordre ministeren til at tale ligestillingen op i stedet for ned. Det er muligt, at ligestillingen halter i Mogens Jensens hoved, men det generelle billede viser Danmark som et af verdens bedste lande, når det kommer til rettigheder og muligheder for alle mennesker.

Kultur

To gange L.O.C. på hjemmebane

Annonce