Annonce
Aarhus

Nu er der hjælp på vej til ældre og sårbare borgere, som forgæves har forsøgt at få en tid til at blive vaccineret

Det er Statens Serum Institut, der forsyner region og kommuner med navne på de personer, der hører til i vaccinations-grupperne to og tre, men som endnu ikke har bestilt tid til vaccination. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
I samarbejde med regionens 19 kommuner går Region Midtjylland nu i gang med at kontakte ældre og sårbare borgere med henblik på at sikre, at ingen fravælger at blive vaccineret mod covid-19 på grund af praktiske forhindringer.

Regionen: Nu bliver der taget hånd om problemet med, at  primært ældre borgere, som inviteres til vaccination mod covid-19, opgiver at blive vaccineret, fordi de ikke kan komme igennem, når de vil bestille tid, eller møder andre praktiske forhindringer.

I samarbejde med kommunerne går Region Midtjylland nu i gang med at opsøge borgere, som har muligheden for at blive vaccineret, men som af en eller anden grund ikke har taget imod tilbuddet. Det drejer sig om cirka 5000 borgere.

Indsatsen gælder borgere i gruppe to og tre, hvilket vil sige personer over 65 år, som modtager både personlig pleje og praktisk hjælp, samt borgere på 85 år og derover.

Annonce

Frivilligt, men..

Regionsformand Anders Kühnau (S) peger på, at det naturligvis er helt frivilligt, om man vil vaccineres eller ikke.

- Men hvis situationen er, at borgerne har fravalgt vaccinen på grund af praktiske forhindringer, så skal vi finde nogle løsninger, siger han.


Løsningerne bliver både håndholdte og tilpassede og kan eksempelvis være hjælp til transport, it-støtte til at bestille tid, vaccination i hjemmet eller måske en aftale om, at vaccinationen kan ske hos en praktiserende læge.

Anders Kühnau, regionsrådsformand (S)


Erfaringsmæssigt kan en række små og store forhindringer få borgerne til at opgive vaccinationen. For eksempel har nogle ældre borgere vanskeligheder med at bruge internettet til at bestille tid til vaccination. Nogle har brug for hjælp til at arrangere transport, mens andre er sengeliggende.

Ifølge regionen og de 19 kommuner kan udfordringerne for den enkelte betyde, at de opgiver vaccinen. Men for samfund og sundhedsvæsen er problemerne ikke større, end de kan overkommes.

- Løsningerne bliver både håndholdte og tilpassede og kan eksempelvis være hjælp til transport, it-støtte til at bestille tid, vaccination i hjemmet eller måske en aftale om, at vaccinationen kan ske hos en praktiserende læge, forklarer Anders Kühnau.

Annonce

På udvalgsdagsordenen

De pågældende borgeres problemer var så sent som mandag på dagsordenen ved hospitalsudvalgets ordinære møde, hvor formand Henrik Gottlieb Hansen (S) og tre partifæller havde ønsket problemerne belyst og drøftet.

- Vi er alle den seneste tid blevet kontaktet af ældre borgere eller deres pårørende, som har haft store problemer med at booke tider til vaccination. Og det gælder åbenbart ikke kun, hvis man vælger at bestille tid via telefonen. Også når det sker online med brug af NemID er der problemer med meget lange ventetider og sammenbrud, siger Henrik Gottlieb Hansen.

Han fortæller videre, at udvalget fra repræsentanter fra administrationen fik en fin orientering om situationen og ikke mindst lovning på, at der arbejdes på at løse alle problemer hurtigst muligt.

Annonce

Manglende koordinering

- En del af forklaringen på kødannelserne ved såvel telefonen som ved online-bookingen er, at det har haltet med koordineringen mellem Statens Serum Institut (SSI) og region og kommuner. Det er SSI, der forsyner regionen med navne på de borgere, der skal inviteres, men i flere tilfælde har borgerne ikke kunnet få en tid, fordi der ikke er blevet leveret det ventede antal vaccinedoser, siger Henrik Gottlieb Hansen.

Han forventer efter orienteringen på mandagens møde, at problemerne snart vil være løst.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

På mandag kan man igen købe billet til en AFG-kamp

Annonce