Annonce
Aarhus

Hjemløse Benjamin har fået en hjælpende hånd: Nu får han sin egen bolig

Der er lys forude for Benjamin Foss Kristoffersen, der her udsigt til at få sit ønske om en bolig opfyldt, så han ikke længere skal bo i et telt i skoven. Foto: Jens Thaysen
Privat person rækker hjemløse Benjamin Foss Kristoffersen en hjælpende hånd, så han få den bolig, han drømmer om i stedet for at bo i teltet i skoven.

AARHUS: Benjamin Foss Kristoffersen, der de sidste to måneder har boet i et telt ude i skoven, havde kun ét ønske, da han tirsdag fyldte 26 år; at han kunne skaffe pengene til at betale indskuddet til den bolig, han har fundet i Glesborg på Djursland, så han kan komme videre med livet.

Nu får han sit ønske opfyldt.

- Jeg betaler indskuddet for Benjamin, fortæller Nader Ashkani.

Han er medlem af Socialdemokratiet, stiller op til næste byrådsvalg i Aarhus og er formand for organisationen Ny-identitet, der hjælper unge unge kvinder, der er i fare for eller har været udsat for æresforbrydelser.

Nader Ashkani har læst artiklen om hjemløse Benjamin i Århus Stiftstidende. De 8.000 kroner betaler han af egen lomme.

- Jeg tænkte, det kunne have været min egen søn. Hvis jeg ikke var der, ville jeg håbe, andre ville hjælpe ham, hvis de stod i den samme situation, siger han.

Århusianske Nader Ashkani mener, vi svigter de unge hjemløse.

- Hvis vi som samfund har råd til at bruge 500 milioner kroner på et nyt stadion i Aarhus, burde man også kunne finde penge til at hjælpe de allersvageste borgere, siger han.

Annonce

Jeg tager fat i Jan Petersen (S), der er borgmester i Norddjurs Kommune, først i næste uge. Jeg forventer, at kommunen hjælper sine udsatte borgere med at få et arbejde. Det er deres ansvar

Nadar Ashkani.

Stort mørketal

De 8.000 kroner er en gave. Nader Ashkani forventer ikke at få dem igen.

- Benjamin tilbød at betale dem tilbage, men han skal ikke tynges af gæld. Jeg har sagt, de er hans, så længe han bruger dem til noget fornuftigt. Jeg er offentlig ansat, men selv om jeg ikke har så høj en løn, skal de nok komme ind igen. Man glemmer, at det, der kan virke som en mindre sum for en selv, kan betyde alt for, at andre kan komme videre i livet, siger han.

Benjamin Foss Kristoffersen er naturligvis glad for hjælpen.

- Det er fedt, der sidder nogle mennesker, der vil hjælpe mig. Det er heldigt for mig, men jeg er ikke alene. Der er mange andre unge hjemløse, siger Benjamin Foss Kristoffersen.

Han mener, der er langt flere unge, der mangler en bolig i Aarhus, end de 319 18-årige til 29-årige, der fremgår af de officielle tal.

- Der er mange flere, der enten bor hos kammerater eller (ufrivilligt) derhjemme. Jeg kender mange, der bor derhjemme, fordi det er den eneste mulighed, siger han.

Var det ikke en mulighed for dig at bo hos din far?

- Han bor i en etværelses lejlighed. Vi har boet sammen før, men han er af den gamle skole, jeg er mere debatterende, så vi skændes stort set hver dag, siger han.

Benjamin flyttede hjemmefra som 15-årig.

- Det er der ikke nogen mennesker, det er godt for. Man går i byen og finder tit de forkerte mennesker. Det handler om støtte hjemmefra, men også om et system, der kan gribe en, hvis den mangler, og man kommer ud i noget skidt, siger han.

Natur og grønsager

For Benjamin Foss Kristoffersen betyder hjælpen fra Nadar Ashkani, at drømmen om at kunne dyrke sine egne grøntsager også går i opfyldelse. Der er nemlig en lille have til den bolig, han har fundet på Djursland.

- Det er et lille hus, man får meget mere for pengene på Djursland end i Aarhus. Jeg planlægger at dyrke det, jeg spiser selv, siger han.

Tror du, det er lettere at finde et arbejde i Glesborg?

- Nej, måske ikke i Glesborg, men jeg er ligeglad med, hvor jeg skal arbejde henne, men det må helst være noget med natur og gerne med nogle dyr, siger Benjamin Foss Kristoffersen.

Her vil Nadar Ashkani også prøve at hjælpe.

- Jeg tager fat i Jan Petersen (S), der er borgmester i Norddjurs Kommune, først i næste uge. Jeg forventer, at kommunen hjælper sine udsatte borgere med at få et arbejde. Det er deres ansvar, siger Nadar Ashkani.

Forstår du, hvis Norddjurs Kommune er træt af social eksport fra Aarhus?

- I så fald er der tale om kassetænkning. Aarhus Kommune bygger en masse flotte nye boliger, de hjemløse ikke har råd til at bo i, siger Nadar Ashkani.

Housing first

Historien om hjemløse Benjamin Foss Kristoffersen, som avisen bragte onsdag, er blevet læst af godt 100.000 læsere på stiften.dk i løbet af det første døgn.

På Facebook er den også blevet debatteret ivrigt. Langt de fleste har forståelse for den situation, som Benjamin og de mange andre unge hjemløse står i.

Det er ikke kun Nader Ashkani, der har tilbudt at hjælpe. For eksempel også Rikke Sejthen fra Hjemløs i Aarhus, der havde et tilbud til Benjamin om en bolig i Egå.

En bolig er måske vejen frem.

I Finland har de haft stor succes med at nedbringe antallet af hjemløse. De arbejder ud fra princippet "Housing First". Man nedlægger herberg og tilbyder gratis permanente boliger til de hjemløse. Erfaringerne viser, at når først der er tag over hovedet, er det meget lettere at få styr på alle de andre problemer, de har i livet.

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard har for nylig været i Finland og set på resultaterne, hvor antallet af hjemløse reduceres med 50 procent ved Housing First.

- Det er noget, vi vil kigge nærmere på i fremtiden, sagde borgmesteren, da han 5. februar var til Nytårskur for byens hjemløse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce