Annonce
Aarhus

Nu kan det koste kørekortet at blæse på reglerne ved Dokk1

Nej, nej, nej. Også privatbilister faldt fredag for fristelsen til at smutte over i modsatte kørebane. Selvom skiltningen signalerer, at den trafik er forbudt. Foto: Jens Thaysen

Politiet vil sigte bilister, der kører uden om afspærringen på Mindet, for at tilsidesætte væsentlige hensyn til færdselssikkerheden.

AARHUS: En betinget frakendelse af kørekortet og dermed krav om en ny køreprøve. Det er straffen for bilister, der kører uden om den nye afspærring ved Dokk1.

I løbet af 2017 har over 100 bilister fået bøde for at køre ligeud i krydset ved Mindet foran Dokk1.

21. december fik Aarhus Kommune nok af den ulovlige trafik. Den opsatte en afspærring, som skulle gøre det umuligt for bilister, der kom kørende ad Mindet fra sydøst, at køre ligeud i krydset. Samtidig blev det umuligt for bilister, som havde parkeret i Dokk1, at svinge til højre.

Kommunen skred ind, efter at Aarhus Letbanes operatør, Keolis, op til jul kunne meddele, at letbaneførerne i løbet af tre måneder havde måttet katastrofebremse 22 gange, fordi bilister ulovligt kørte ligeud i krydset.

Problemet er bare, at afspærringen ikke har bremset den ulovlige kørsel.

Som beskrevet i Århus Stiftstidende er der bilister, der kører uden om afspærringen ved at køre over i den modsatte vejbane.

Nu har politiets jurister vurderet den trafik. Og konklusionen er, at bilister, der laver den manøvre, bliver præsenteret for et krav om en betinget frakendelse af førerretten.

- Det er en farlig manøvre, siger politikommissær Lars Bisgaard fra Østjyllands Politi.

Annonce
Nej, nej, nej, Danske Fragtmænd. Denne manøvre, som fotografen fangede fredag, kunne have kostet chaufføren en betinget frakendelse af kørekortet, hvis politiet havde stået på lur. Foto: Jens Thaysen

Hyppig kontrol

En betinget frakendelse af kørekortet er en alvorlig ting. Den svarer til, at man eksempelvis får tre klip i kørekortet inden for tre år eller kører spirituskørsel.

Også konsekvenserne er alvorlige. Man skal op til en kontrollerende køreprøve, hvor man skal bestå både teori- og køreprøve første gang. Ellers bliver kørekortet inddraget. Først når man har bestået køre- og teoriprøve, får man sit kørekort igen.

Har man behov for hjælp fra en kørelærer til at bestå prøven, kan regningen let løbe op i 10.000 kr.

Politiet bebuder hyppig kontrol af krydset de kommende måneder.

- Vi har kunnet konstatere, at mange bilister fortsætter med at bryde færdselsloven på stedet, efter at der er opsat afspærrring og nye skilte, siger politikommissær Lars Bisgaard.

- Nogle af dem kører over i den modsatte side for at komme forbi afspærringen, selv om det af skilte tydeligt fremgår, at der er al indkørsel forbudt på stedet. Det er farligt, da man risikerer at komme i karambolage med såvel biler som letbanetog.

Derved gør man sig ifølge politiets vurdering skyldig i at tilsidesætte "væsentlige hensyn til færdselssikkerheden". Som altså kan koste en betinget frakendelse af kørekortet.

Store problemer med kryds


  • Aarhus Kommune har haft kæmpestore problemer med T-krydset foran Dokk1 ved Mindet
  • Da Århus Stiftstidende overvågede krydset en halv time i september 2017, overtrådte 76 af 110 bilister, der kom kørende ad Mindet, færdselsloven ved at køre ligeud i krydset
  • Nogle af de ligeudkørende biler kørte ind på letbanen, men letbaneførerne havde "grønt" lys. I løbet af de tre måneder op til jul forekom der således 22 nærvedspåkørsler ved Mindet
  • 21. december skred kommunen ind og lavede en afspærring på stedet
  • Den har ikke - som det fremgår af denne artikel - løst alle problemer.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce