Annonce
Indland

Nu kommer der permanent fartkontrol på Storebæltsbroen

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
For mange kører for stærkt på Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Minister indfører permanent kontrol.

Hvis man har det med at træde lidt for hårdt på speederen, vil der fremover være større risiko for en bøde på Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil indføre permanent fartkontrol på dele af Storebæltsbroen og i tunnelen på Øresundsbroen.

Tiltaget kommer, fordi for mange bilister kører for hurtigt.

- For høj fart, der ikke er tilpasset forholdene, øger risikoen for ulykker, siger Benny Engelbrecht.

- Og trafikulykker i tunneler og broer er ofte mere alvorlige end ulykker i åbent land, ligesom andre trafikanter han have svært ved at undvige og derfor risikerer at blive en del af ulykken, siger han i pressemeddelelsen.

Det vil være strækningskontrol på de to broer i fotovogne. Der vil blive målt efter en gennemsnitsfart. Hvis man kører for hurtigt, udløser det en bøde.

En måling fra Vejdirektoratet har vist, at 85 procent af trafikanterne i tunnelen på Øresundsbroen har kørt for hurtigt.

Samtidig har hver anden bilist kørt for hurtigt på Storebæltsbroen. Ifølge Benny Engelbrecht har der været flere eksempler på "vanvidskørsel".

- Det skal vi stoppe for én gang for alle. Derfor er jeg rigtig glad for, at der bliver opsat strækningskontrol, som skal måle trafikanternes gennemsnitsfart og dermed sikre, at de får en hilsen fra politiet, hvis de overskrider hastighedsgrænsen, siger han.

Ud over at ulykker i tunneler og på broer kan være mere alvorlige end på normal vej, nævner Benny Engelbrecht, at broerne er særligt vigtige for pendlere, varetransport og kørsel med ambulancer.

Derfor er det vigtigt at holde dem fri for ulykker så vidt som muligt, mener transportministeren.

Den permanente fartkontrol kommer som en gave ifølge konsortiet bag Øresundsbroen.

- Mange bilister har oplevet en utryghed, når andre har passeret forbi i ekstreme hastigheder uden at tage hensyn til medtrafikanterne, siger sikkerhedschef Ulla V. Eilersen i en pressemeddelelse.

- Og vi har haft nogle alvorlige ulykker, men tak og lov ingen med dødelig udgang. Derfor har vi længe foreslået strækningskontrol som yderligere en måde at gøre forbindelsen sikker, eftersom det er en effektiv metode for at mindske antal hastighedsovertrædelser.

/ritzau/

Annonce
Link til nyhed på Transportministeriets hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Omskæringslæge kan fortsætte: En sejr for retssikkerheden

Den udskældte omskæringslæge Said El-Batran fra Vollsmose, der trækker et utal af smerteplagede patienter, klagesager og uhygiejniske spor efter sig, fik tirsdag byrettens ord i Odense for, at han kan fortsætte sit virke. Det virker umiddelbart helt hen i vejret, men det er et vigtigt vidnesbyrd om, at alle skal behandles retfærdigt i vores retssystem. Ikke mindst dem, som er under anklage. Said El-Batran kalder sig selv for "Skandinaviens bedste omskæringslæge" og fortæller, hvordan han i både Finland, Norge og Sverige bliver hentet ind som den fremmeste ekspert på området. Det præcise antal omskæringer, El-Batran har foretaget, svæver i det uvisse. Han fortæller til Avisen Danmark, han har forestået omskæringer siden 2001, hvilken bliver modsagt i dokumenter hos embedslægen i det tidligere Fyns Amt, hvor Said El-Batran skulle have praktiseret omskæringer siden 1989. Said El-Batran fik i 2016 fik to års forbud på at omskære efter et tilsyn på hans klinik i Aarhus afslørede stærkt kritisable og meget uhygiejniske forhold. Selv mener Said El-Batran, at han gennem mange år har været forfulgt, fordi mange læger er modstandere af rituel omskæring, der er og har været et politisk pres på myndighederne og læg dertil journalisters evne til at piske en stemning op.

Annonce