Annonce
Biler

Nu kommer elbilerne på museum

Allerede i 1901 kunne Illum i København bringe varer ud til kunderne med denne elektriske bil. Foto: Danmarks Tekniske Museum
Vi står på kanten af et gennembrud for elbilerne. Ny udstilling fortæller, at udviklingen startede for mere end 100 år siden, og at der også er en lang dansk forhistorie bag.

Masser af nye elbiler på de danske veje. Sådan tegner billedet for 2020, der med en lang stribe nye modeller med rimelig rækkevidde til fornuftige priser ser ud til at blive det ultimative gennembrudsår for de elektriske biler herhjemme.

Men de første elbiler kom faktisk ud at køre i de københavnske gader allerede omkring år 1900, og nu sætter Danmarks Tekniske Museum i Helsingør spot på, hvad der skete undervejs.

Det sker med udstillingen ”Elbiler på vej – og det har de været længe”.

Udstillingen kommer omkring elbilens historie i Danmark, hvor vi selvfølgelig ikke kan komme uden om den legendariske Ellert, mens også den Hope Whisper, som kørte galt under præsentationen i Forum i 1983, får en plads. Faktisk den selv samme bil.

Annonce

Elbiler på museum

Udstillingen "Elbiler på vej - og det har de været længe" kan ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Den forventes at være der et års tid.

Energi fra solceller

Det gælder også solcelle-hybridbilen Toria Connector, der med et ret spektakulært design forsøgte at give nye dimensioner på elbilen. Det var planen, at den store elbil fra det Ebeltoft-baserede firma skulle kunne køre 30-40 kilometer dagligt på solcellestrøm. Lanceringen skete dog desværre, før teknologien var ordentligt udviklet.

På udstillingen kan man også se det univers af elbiler, som er på markedet i dag.

Her er også udstillet en lille halv snes biler, omringet af plancher, som sætter tingene ind i perspektiv.

Torkil Adsersen, der er inspektør for Danmark Tekniske Museum, forklarer, hvorfor udstillingen kommer netop nu.

- Det er interessant at se det, som sker lige nu, hvor EU har strammet kravene til CO2-udledning, og elbilerne har fået længere rækkevidde. Her er massive investeringer fra bilfabrikkerne, hvor flere har sat en deadline for de fossile biler. Det er måske nu, hvor det store gennembrud for elbilerne kommer. Derfor er det vigtigt at sige, at der ligger en forhistorie bag, siger Torkil Adsersen, som dog peger på, at der stadig er udfordringer med ladestrukturen.

Illum og postvæsenet

Her er mange tråde i forhistorien at trække på. Således havde stormagasinet Illum i starten af dette århundrede en elektrisk bil til at bringe varer ud med, mens postvæsenet i årene omkring første verdenskrig indkøbte mange elbiler, under besættelsen opblomstrede danske producenter af elektriske varevogne som blandt andet Kramer og Zeuthen samt Jensen Elektrovogn, mens 80’erne og 90’erne bød på danske elbil-drømme med modeller som netop Merrild M-car, men også Kewet.

Udstillingen om elbiler på Danmarks Tekniske Museum kan samtidig være en fin anledning til at se de andre mere klassiske udstillinger omkring teknikkens verden.

Den danske solcelledrevne Toria Connector skulle kunne køre 30-40 km hver dag på ren solenergi. Men projektet blev ikke til noget. Foto: Danmarks Tekniske Museum
Hope Whisper skulle indvarsle et dansk industri-eventyr for elbiler. Et brag ind i en barriere var dog meget symbolsk for projektet, der desværre ikke kom rigtigt i gang. Foto: Danmarks Tekniske Museum
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce