Annonce
Aarhus

Nu lægges skinnerne til Danmarks første letbane

Arbejdet med at lægge skinner til Aarhus Letbane er gået i gang. Foto: Kim Haugaard

Arbejdet med at lægge skinner på Danmarks første letbane er gået i gang.

Det er mange år siden der sidst blev lagt skinner til en ny jernbane i Danmark. Og en letbane er der aldrig nogen, der har anlagt.

<p>Teknik og miljø-rådmand Kristian Würtz (t.v) og forsvarsminister Nicolai Wammen fik mandag en orientering om arbejdet med anlægget af Aarhus Letbane. Den gav letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj (t.h). Mellem ham og Nicolai Wammen står projektleder Matin Moth.</p>

Derfor er der lidt trafikhistorisk vingesus over Aarhus i disse dage.

Aarhus Letbane

Det er 10 år siden, Aarhus Letbane først kom på tegnebrættet.

Det var daværende rådmand for kollektiv trafik, den radikale Peter Thyssen, der fik ideen om at koble Grenåbanen og Odderbanen sammen med et nyt spor op af Randersvej til Skejby Sygehus.

I 2009 kom letbanen for alvor på skinner. Det skete, da partierne bag en ny national trafikplan valgte at støtte letbanen i Århus med en halv milliard kroner.

Letbanen skulle vise sig en hel del dyrere end først beregnet. Det store projekt var nær kørt af skinnerne i 2014, men blev reddet af ekstrabevillinger fra sine tre bidragydere: Aarhus Kommune, Region Midtjylland og statskassen.

Budgettet er oppe på 3,5 milliarder kr. Aarhus Kommune bidrager med 966 millioner kr. Region Midtjylland med 119 millioner kr. og Staten med 962 millioner kr.

Denne maskine er i færd med at anlægge et helt nyt spor til letbanen.

For arbejdet med at lægge skinner til Danmarks første letbane er netop gået i gang.

Annonce

Letbanens første skinner er lagt hele vejen gennem Aarhus H, hvor et nyt spor 0 tæt på banegårdsbygningen forbeholdes letbanen sammen med spor 1, der skal ombygges til letbanedrift.

»Hovedbanegården er næsten 100 år gammel, og det gør anlægsarbejdet til lidt af en udfordring,« siger Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj og peger på en bunke rustne kabler.

»Nogle af kablerne er så gamle, at der ikke er kort, der viser, at de er der. Vi er også stødt på strømførende kabler, så det gælder om at være forsigtig,« siger han.

Første af sin slags

Da letbanen er den første af sin slags, kan Claus Rehfeld Moshøj og hans stab ikke tage en manual ned fra reolen og læse sig til, hvordan man gør.

Heldigvis har andre lande masser af erfaring med letbanedrift. Et af dem er Frankrig, hvor Aarhus Letbane har hyret en letbanespecialist som sin rådgiver.

Blandt de udfordringer, han skal hjælpe med at finde svar på, er letbanens opførsel i trafikken. I modsætning til tog skal letbanen opføre sig som en bybus på skinner i trafikken. Den skal for eksempel standse for rødt.

»Det er en af udfordringerne at få det til at glide. Færdselsloven er faktisk blevet ændret for letbanens skyld,« siger Claus Rehfeld Moshøj.

Letbanen bliver elektrisk drevet. Derfor skal der laves kørestrømsanlæg.

»Den type anlæg har man ikke lavet i 25 år. Så vi har ingen erfaring med kørestrømsanlæg, der er en helt speciel disciplin,« siger Claus Rehfeld Moshøj.

Annonce

Knudepunkt på Aarhus H

Aarhus H bliver letbanens helt store trafikknudepunkt.

Op til 16 letbanetog i timen vil køre gennem banegården, hvor letbanen får sin egen perron mellem de to spor. Passagerer får adgang til perronen via både rulletrappe og elevator fra Aarhus H's vandrehal. Desuden bliver der adgang via en trappe fra Bruuns Bro.

Forventningen er, at letbanen vil blive brugt af 1,2 millioner mennesker om året. Dens rute bringer den nemlig op forbi både universitetet, Skejby Sygehus og det store erhvervsområde i Skejby, hvor masser af mennesker har deres arbejde.

Annonce

Det rigtige svar

Desuden får letbanen station i Lisbjerg, hvor en ny by er under udvikling, samt en station i den nye by ved navn Nye, som erhvervsmanden Jørn Tækker er ved at udvikle tæt på Elev.

»Letbanen er det rigtige svar på den udfordring, som bevægelsen fra land til by udgør. Aarhus og omegn vokser så hurtigt, at området i dag kan sammenlignes med hovedstadsområdet for få årtier siden,« siger Kristian Würtz.

Dengang besluttede man at lave et S-togsnet, der bandt det storkøbenhavnske område sammen.

Annonce

Østjysk S-togsnet

»På samme måde skal Aarhus Letbane udbygges til at være vores S-togsnet, der binder de østjyske byområder sammen til én stærk enhed,« siger Kristian Würtz, rådmand for teknik og miljø.

Han aflagde mandag sammen med forsvarsminister Nicolai Wammen besøg på Aarhus H for at se arbejdet med de nye letbanespor.

Lige nu siger tidsplanen, at letbanen er køreklar i maj 2017. Claus Rehfeld Moshøj oplyser, at budgettet holder, og at økonomien i det 3,5 milliarder kr. dyre projekt ser fornuftig ud.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Navne

Mindeord: Aase sad altid ved sit havnehus og nød morgenolen

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce