Annonce
Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Nu må der styr på trafikken: Gid mine børnebørn kunne cykle rundt i byen

"Midtbyen, de gamle og centrale dele, skal fortrinsvis være forbeholdt gående, cyklister, løbehjul med videre. A la sommergågaderne. Naturligvis med mulighed for, at beboerne, forretningsdrivende, håndværkere m.fl. kan sive ind og ud med deres biler", skriver Svend B. Carstensen. Tegning: Jens Nex

Mine børn fik ikke lov at cykle i byen. At jeg ikke står alene med dét forbud, konstaterer jeg dagligt, når jeg bevæger mig rundt i Aarhus. Her er der stort set ingen mindre børn på cykel.

Og det forstår jeg så ganske udmærket – det er alt for farligt. Dels på grund af trange forhold på cykelstierne – hvis de overhovedet findes – og dels på grund af biler, som kører med en hastighed, der smadrer dig, hvis du skulle være så uheldig at komme på tværs af dem. Hertil en trafikkultur, som vist bedst kan beskrives som "mig, mig, mig først". Og det gælder såvel bilister som cyklister. Og dem på løbehjul.

Trafikken er ujævn. Alle bliver irriterede, fordi man konstant stoppes af rødt lys. Enkelte opfatter dette som vejledende – og drøner derfor overfor rødt. Dét kan du konstatere ved at stå blot få minutter ved et hvilket som helst lyskryds her i Aarhus. Og det er ramme alvor. Det vidner flere dødsulykker i lyskrydsene om.

Annonce

Behøver det være på den måde? Ja, hvis vore lokale politikere ikke for alvor vil ændre på trafikforholdene i byen.

Gennem en årrække har ændringer og nye tiltag på vejnettet været præget af lappe- og hovsaløsninger, når biltrafikken sander til et sted – med det resultat, at den kort efter sander til et andet sted. Et godt eksempel på dette er "løsningen" med pullerter på Mindet. De er en hån mod gæster, turister og alle i bil, som ikke er fuldt opdaterede omkring de lokale forhold - hvornår er de oppe, hvornår nede? Jeg ved det ikke.

Der kommer flere og flere cyklister i byen. Flere og flere af dem på el. Flere og flere af de brede ladcykler. Hertil løbehjulene, skateboards og alle de øvrige små elkøretøjer. Oven i kan vi lægge flere og flere kabinescootere, elkørestole og lignende elkøretøjer. Det kan vi, fordi vi bliver ældre og ældre, men selvfølgelig fortsat vil bevæge os rundt i byen på dén måde, vi nu kan.

Et spagt forsøg på at favorisere cyklisterne er den såkaldte cykelring i midtbyen og cykelgaderne: "I en cykelgade er bilisten gæst og skal tage særligt hensyn til cyklisterne" (citat fra Aarhus Kommunes hjemmeside). Her er der malet cykel-piktogrammer på gaden. Men der er så lang afstand mellem disse piktogrammer, at du sagtens kan overse dem som bilist, hvis du ikke er lokalkendt. Så hvis du har dit liv kært som cyklist, så stol ikke på, at bilisterne har set – eller respekterer - piktogrammerne. I øvrigt er de af og til skjulte under parkerede biler.

Jamen, er der da slet intet positivt sket?

Jo, det er der faktisk: Sommergågaderne i Latinerkvarteret og i Vestergade. Her har fodgængerne fortrinsret, mens man må sive igennem på cykel eller i bil – med max. 15 km/t.

Det sidste er ikke voldsomt tydeligt skiltet. Eller også kniber det gevaldigt med synet hos enkelte bilister og cyklister. Det skorter i al fald ikke på farlige situationer på grund af lidt for høje hastigheder. Sommergågaderne fungerer bedst med mange mennesker i gaden.

Nåå ... jo, der er da også kommet nogle flere fodgængerfelter. Vist nok en bevidst og vedtaget politik fra kommunens side. Jo, jo – gode forhold for dem, som gerne vil gå. Dét er positivt. At man så må stå og vente – og vente - ved fodgængerfeltet fra Åboulevarden over til Dokk1 er måske bare en detalje (?). Bilernes grønne lys på Europaplads i nord-sydgående retning varer cirka ti gange længere end fodgængernes på tværs.


Hele øvelsen kræver uden tvivl lidt mental omstilling af de mest fortravlede og aggressive dele af trafikken. Her, hvor vejvreden blomstrer, og skældsordene dagligt flyver gennem luften …


Hvad med alt det nye, som kommer? Kongelunden, nyt stadion, udvidelse af Friheden, Eskelunden, massive boligbebyggelser på Sydhavnen, det gamle amtssygehus, Godsbane-området, nyt kongreshotel på havnen, Ø'en – ikke mindst - og alle de øvrige nye bydele, som skyder op i og omkring Aarhus. Og måske 40.000 kvadratmeter ekstra kontorer på Mindet 6.

Men hvad med infrastrukturen? Hvordan skal vi komme nemt og sikkert rundt i en by, der vokser så voldsomt?

Det er store og rigtigt flotte projekter. Og der bliver tænkt mange og gode tanker omkring de enkelte projekter, men det virker unægteligt som om, at man – det flertal i byrådet, som bestemmer – har tabt overblikket over helheden i byen.

Antallet af biler vil eksplodere, hvis der ikke findes andre gode og attraktive muligheder for at komme rundt i byen på en nem og tilgængelig måde. Og så kan jeg jo godt se, at jeg – og de øvrige cyklister – kommer under et endnu større pres. Det tegner ikke lyst for mine børnebørn.

Ja så ... Ja. Nogen konkrete forslag …? Ja, det har jeg. Og lad mig være helt konkret:

1. En kombination af letbane, BRT-busser og de traditionelle bybusser. Organiseret som en hel og sammenhængende størrelse. Det skal – som i SKAL – være nemt og hurtigt at skifte mellem de forskellige former – og komme videre. Det skal være attraktivt for de fleste.

2. En væsentlig nedsættelse af hastigheden i byen. F.eks. max. 30 km/t. I dag kan jeg som oftest komme lige så hurtigt rundt som bilerne på min cykel med 20-25 km/t.

3. Erstat lyskrydsene med rundkørsler. Så mange steder som muligt. Trafikken vil kunne glide langt mere roligt og kontinuerligt, bilerne fletter ind mellem hinanden, hvilket jo ikke er så svært ved lave hastigheder. Vel da? Rundkørslerne kan suppleres med lysregulering, hvor der kan komme et behov for dette. Og denne kan så sættes i gang ved spidsbelastninger, myldretid og måske ved store events i byen. Sikkert en teknologi, som eksisterer, er jeg overbevist om.

4. Etabler gangbroer eller tunneller ved de store rundkørsler, eksempelvis på Marselis Boulevard og Ringgaden, så gående og cyklister er adskilt fra biler og lastbiler. En fin forkælelse af de aktive, muskelbårne transportformer, som så ikke bliver stoppet af de firhjulede.

5. Etabler flere store parkeringsanlæg, gerne underjordiske, som er nemme at komme ind til. Princippet skal være, at det er nemt at komme ind og ud af byen i privatbil – på el, naturligvis – men ikke rundt i byen.

6. Gør det nemt og hurtigt at komme hurtigt videre fra parkeringsanlæggene. Det vil sige, at der altid er kollektiv transport fra anlæggene. Nogle har sikkert cykel, løbehjul eller andet småt elkøretøj med i bilen.

7. Midtbyen, de gamle og centrale dele, skal fortrinsvis være forbeholdt gående, cyklister, løbehjul med videre. A la sommergågaderne. Naturligvis med mulighed for, at beboerne, forretningsdrivende, håndværkere m.fl. kan sive ind og ud med deres biler. Det kunne suppleres med små, grønne eltaxier og cykeltaxier, så ingen er forhindret i at komme rundt i midtbyen for at handle eller købe en kop kaffe på en café.

Og til slut lidt venlig massage af hele trafikkulturen …

Hele øvelsen kræver uden tvivl lidt mental omstilling af de mest fortravlede og aggressive dele af trafikken. Her, hvor vejvreden blomstrer, og skældsordene dagligt flyver gennem luften … Hensyntagen og venlig opmærksomhed bliver nøglebegreber. Ansvaret hviler på os alle. Og der skal være plads til os alle.

Men så tror jeg også, at der bliver gode muligheder for, at mine børnebørn kan komme til at cykle rundt i byen, trygt og sikkert, sammen med alle de andre. Sikken herlighed.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Rikke-Marie skal scannes for alvorlig sygdom, men hospitalet har først tid i 2024: - Jeg troede ikke mine egne øjne

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Et af byens ældste spisesteder har kendt rigmand som erklæret stamkunde - det forstår man

Aarhus

Aarhus Pride lukker flere centrale gader: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Vi sad med ryggen mod muren foran politikerne: Jeg er rystet over, hvordan det lokale demokrati fungerer

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Debat For abonnenter

Stiften mener: Lad os få bus-boblerne tilbage – fyldt med kunst og andre stjerner

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce