Annonce
forside

Nu må det siges klart: Stiften er en succes!

Per Westergård er bestyrelsesmedlem i Jysk Fynske Medier og fra 12. april 2019 formand for bestyrelsen. Arkivfoto: Flemming Krogh

Århus Stiftstidende er en imponerende overlever. Her er nogle bud på kursen frem mod næste jubilæum fra en indsigtsfuld mediechef.

Hvor blev jeg dog glad, da jeg kort før jul i et regnskab læste, at det går godt for Århus Stiftstidende med fremgang på både abonnenter og annoncer. Stiften er forud for sine budgetter og ligger i top blandt jyske og fynske dagblade. Stiften er en økonomisk succes.

Hvem skulle have troet det, når man i et par årtier har fået tudet ørerne fulde af undergangstoner, hver gang talen faldt på Århus Stiftstidende.

Konkurrenter, "eksperter" og dommedags-prædikanter har snublet over hinandens ben i deres iver efter at erklære byens avis for død.

En lokal medieforsker, professor Frands Mortensen, har ligefrem gjort det til sin særlige specialitet at forudsige Stiftens snarlige død. Han gjorde det første gang i 1979, han har gjort det regelmæssigt siden, og hans profeti kan i år fejre 40-års jubilæum, tillykke - samtidig med at Stiften vifter med sit imponerende regnskab og lader fremtidstroen boble.

Annonce
Grafik: Jens Nex

En overlever

Århus Stiftstidende er en overlever. En sand fighter.

De af os, der har haft det privilegium at være indenfor og arbejde sammen med holdet af journalister og sælgere på Banegårdspladsen, har altid vidst, at her er et hold, som er gjort af et ganske særligt stof. Holdet har været udsat for mere modvind, flere forandringer og større nedskæringer end de fleste, og alligevel kæmper de videre - sejt, energisk og engageret - optaget af, at Aarhus fortsat skal have sit eget, selvstændige mediehus, og at dette skal være Stiften.

Respekt!

Nogle vil måske mene, det er utidigt at tale om succes, når mange dygtige medarbejdere gennem årene har måttet forlade mediehuset som led i nedskæringer. Men uanset om vi kan lide det eller ej: Sådan er vilkårene i mediebranchen. Den har i snart to årtier været gennem en gevaldig rutsjetur, der har krævet tilpasning og omlægning. Så meget desto mere respekt for dem, der under vanskelige vilkår er fortsat med at kæmpe, og som i dag kan kalde sig en succes.

Hold fast og skærp

Nu gælder det om at holde fast og sætte kursen frem mod næste jubilæum. Mit bud på en kurs lyder sådan her:

Stiften er Aarhus. Hold fast i den nuværende profil, at Stiften er byens avis. Skærp gerne profilen yderligere og sørg for, at mediehuset ikke blot dækker, hvad der sker i Aarhus men aktivt dyrker og engagerer sig i Aarhus - kritisk, kærligt og konstruktivt. Lad blot andre nøjes med at registrere, hvad der sker. Stiften bør være en uadskillelig del af Aarhus, der fortsat holder kritisk øje med myndigheder og magthavere, men også tør melde klart ud, at mediehuset arbejder konstruktivt med på en fortsat positiv udvikling af byen

Inddrag læserne. Det gør I allerede. Men I kan gøre det endnu mere. Lad læserne bidrage med idéer, inviter dem til debatmøder om større artikler og kampagner, slå dørene op til mediehuset. Se læserne som medlemmer snarere end abonnenter.

Samarbejd med andre. Samarbejde og partnerskaber er en nødvendig grunddisciplin for de journalister og nyhedsmedier, der vil spille en rolle i fremtidens medielandskab, for kun få medier har i dag penge, viden og teknologiske kompetencer til at drive en research-tung journalistik, gennemføre større satsninger og grundlæggende innovation. Kig til universitetet, kig til organisationer, kig til græsrødder - ræk hånden ud til enhver, der kan bidrage til stærkere journalistik.

Per Westergård

Bestyrelsesmedlem i Jysk Fynske Medier og fra 12. april 2019 formand for bestyrelsen.

Chefredaktør og direktør for Århus Stiftstidende fra december 2005 til januar 2008.

Igen kortvarigt ansvarshavende chefredaktør i 2016.

Udgav i 2018 på Gyldendal bogen "Den journalistiske forbindelse", om hvordan vi sikrer fremtidens journalistik.

Brug robotter

Vær fordomsfrie i forhold til ny teknologi. Det, ved jeg, at I er, og I er nået langt med stiften.dk, men tag også imod, når teknologien om føje tid kommer i form af robot-journalistik til at dække flere sportsresultater, hushandler og erhvervshistorier end i dag. Hvad enten vi bryder os om det eller ej, så har vi brug for at komme billigere til en del af mediets indhold, hvis vi fortsat skal have råd til at producere den unikke, gennemarbejdede journalistik til århusianerne.

Bladdød er en alvorlig sag. Derfor burde de skamme sig, de mørkemænd, som har forsøgt at tale Stiften ned i graven gennem de mange år. Store dele af USA er i dag nyhedsørken, hvor ingen medier længere er tilbage til at holde øje med myndighederne og bistå de lokale samfund til at hænge sammen. I Sverige er allerede hver fjerde kommune reelt uden selvstændig journalistisk dækning.

Måtte Aarhus i mange år frem være velsignet med sit sprudlende mediehus på Banegårdspladsen. Til lykke med jubilæet!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce