Annonce
Aarhus

Nu mødes de: Kirkeby måtte sprænge sig ud af Jorns skygger

Asger Jorn og Per Kirkeby side om side i udstillingen på Aros med idéhistoriker Lars Morell i forgrunden. Foto: Flemming Krogh
Stor udstilling på kunstmuseet Aros viser forskelle og ligheder mellem to af Danmarks største malere.
Annonce

AARHUS: To af Danmarks største og mest betydningsfulde kunstnere, Asger Jorn og Per Kirkeby, mødte aldrig hinanden. Men der er alligevel et vist slægtskab mellem de to, og kunstmuseet Aros lader for første gang i Danmark de to kunstneres værker møde hinanden i en stor udstilling, som åbner lørdag 21. november.

Hver på sin måde har Jorn og Kirkeby præget den danske kunstscene.

- Jeg begyndte, hvor Jorn slap, har Per Kirkeby sagt og senere tilføjet, at Asger Jorn skabte skygger, som han måtte sprænge sig ud af.

Annonce

En hel generation

Og ikke kun han. Hele generationen af kunstnere, der fulgte umiddelbart efter Jorn, blev nødt til at forholde sig til ham. På samme måde skulle Jorn i sine unge år forholde sig til og arbejde sig ud af skyggen af nogle af datidens stærke kunstnere.

Jorn var for eksempel en stor beundrer af norske Edvard Munch, og faktisk har værker af Munch, Jorn og Kirkeby været udstillet sammen én gang i Eindhoven i Holland i 1984.

Det oplyser den århusianske idéhistoriker og forfatter Lars Morell. Han var ven med Per Kirkeby i 40 år, og da Aros i 2011 viste succesudstillingen "Jorn International" fulgtes Kirkeby og Morell gennem udstillingen, mens Morell interviewede Kirkeby.

Annonce

Kirkeby-arkiv til Silkeborg

- Jeg var ivrig efter at høre Kirkebys mening om Jorns billeder, siger Lars Morell, som vi møder under opbygningen af Jorn/Kirkeby-udstillingen på Aros.

- Per Kirkeby blev i sin karriere mere og mere påvirket af Jorn, og hans fascination af ham voksede med årene. Det kan være en del af forklaringen på, at Per Kirkeby ombestemte sig om sit arkiv. Oprindelig havde han foræret det til Aros, men i 2018 besluttede han, at Jorn-museet i Silkeborg i stedet skulle have det, forklarer Lars Morell, der også mener, at direktøren på museet i Silkeborg, Jacob Thage, spillede sine kort godt.

En fjerdedel af det samlede arkiv var indtil da placeret på Aros.

Museumsinspektør Jeanett Stampe har været kurator på udstillingen og står her mellem et værk af Asger Jorn (til venstre) og et af Per Kirkeby. De grønne markeringer i hendes ansigt er laserlys fra håndværkernes opmålingsinstrumenter. Foto: Flemming Krogh
Annonce

Skandinavisk ekspressionisme

- Asger Jorn og Per Kirkeby insisterede på maleriet, og begge var med i større kunstneriske fællesskaber, som har formet dem. De var eksponenter for en skandinavisk ekspressionisme, men også i deres unge år repræsentanter for europæiske avantgarde-strømninger. De har været med til at sætte fokus på Nordeuropa som centrum for kunstnerisk debat og nytænkning, Jorn i 1930’erne og 1940’erne og Kirkeby i 1960’erne, siger udstillingsansvarlig og museumsinspektør Jeanett Stampe, Aros.


Billederne skal nydes. Derfor er der meget korte tekster knyttet til dem. Gæsterne skal selv gå i dybden.

Jeanett Stampe


- De maleriske ligheder kan ved første øjekast være svære at få øje på. Jorns kunst er voldsom og utæmmet og malerierne farvemættede og ofte i mindre skala. Kirkebys værker er tænksomme, intellektuelle og kontrollerede abstraktioner med maleriske pauser, som tit udfolder sig på enorme lærreder. Men Jorn og Kirkeby har flere fælles træk, end man skulle tro. De har blandt andet arbejdet med et væld af kunstneriske udtryksformer, og begge blev ved med at vende tilbage til maleriet. Deres billedsprog ligger i et krydsfelt mellem det abstrakte og det figurative, og så har den maleriske proces, eksperimenter med materialer og bestemte emner optaget dem begge, siger Jeanett Stampe.

Annonce

80 værker fra mange lande

Hun har sammen med kollegerne på Aros været vidt omkring for at samle de 80 værker i udstillingen. En stor del af dem er Aros' egne. Men private mennesker, gallerier og museer har også leveret. Ud over Danmark er der bidrag fra Norge, Sverige, Holland, Tyskland og USA.

- Billederne skal nydes. Derfor er der meget korte tekster knyttet til dem. Gæsterne skal selv gå i dybden med dem efter ordene om, at først var billedet, så kom ordet, siger Jeanett Stampe og føjer til, at de to kunstnere klæder hinanden og funderer over, at nogle malerier er til evig inspiration.

Ja selv de to amerikanske kunstnere Jonah Freeman og Justin Lowe, der udstiller "Colony Sound" lige nu på Aros, har værker af Jorn og påvirkning fra ham med i deres store udstilling.

- Her ser vi, hvordan generationerne står på skuldrene af hinanden, siger Jeanett Stampe.

Kunstneren Per Kirkeby (til venstre) og den århusianske idéhistoriker Lars Morell var venner i 40 år. Her er de i Kirkebys studio på Læsø i juli 2011. Foto: Mari Anne Duus

Udstillingen "Jorn/Kirkeby" er i seks afdelinger med hvert sit tema som det løsslupne maleri, klassicismen, den erotiske drivkraft, landskabet og selvfremstillinger.

Temaerne fremhæver de to kunstneres fælles træk og det, der adskiller dem.

For eksempel har Asger Jorn i modsætning til Per Kirkeby mange figurer med i sine billeder. Kirkeby, der drømte om at blive videnskabsmand, var uddannet geolog, og det ses mange steder i værkerne. Han maler natur og landskaber, mens Jorns er abstrakt og figurativt.

Annonce

Huse på Læsø

De to kunstnere har det fælles, at begge havde hus på Læsø.

- Da Per Kirkeby var på Læsø i 1979, var han interesseret i Jorns hus, men syntes, det var for lille og i for dårlig stand, så det endte med, at han købte sin egen gård, "Håbet", fortæller Lars Morell.

Publikum bliver som det første mødt af det 5,40 x 3,70 meter store maleri bag Lars Morell og Jeanett Stampe. Det er fra 1975 og malet af Per Kirkeby sammen med Poul Gernes, Bjørn Nørgaard og Richard Winther.  Foto: Flemming Krogh

Asger Jorn havde tuberkulose og blev indlagt på Tuberkulosesanatoriet i Silkeborg i 1952, og det kan ses af nogle af billederne. Han var ikke i stand til at male så store værker dengang.

I det hele taget er Kirkebys formater store, mens Jorns er mindre og mere håndterbare.

Annonce

Sorte træer på fællesmaleri

Det første maleri, som møder gæsterne, er malet på en presenning i 1975. Det måler 3,70 x 5,40 meter og er et fælles værk, som Kirkeby har malet sammen med Poul Gernes, Bjørn Nørgaard og Richard Winther.

- Kirkebys bidrag ses som nogle sorte træstammer. Typisk for ham maler han ikke figurer, som de andre har gjort, og figurerne kommer aldrig i hans værker.

Asger Jorns første billede på udstilling er dette fra 1933. Hans debut med landskabet her var på Silkeborg bibliotek.  Foto: Flemming Krogh

Også nogle af Kirkebys sidste værker er med. Han blev ramt af hjerneblødning og havde meget svært ved at male til sidst. Han drømte om en sidste opblussen af kraft, der skulle gøre ham i stand til at male igen, men den kom ikke, forklarer Lars Morell.

- Asger Jorn fik en uforklarlig sikkerhed til sidst. Han brugte få penselstrøg, og så var det nok, forklarer Lars Morell.

Annonce

Også keramik

Keramik og skulpturer er også med.

Asger Jorn var uddannet folkeskolelærer og har lavet keramik med eleverne og fortsat derefter.

- Man kan se, at Picasso har været en inspiration for ham der, siger Lars Morell og føjer til, at Asger Jorn nåede at møde Pablo Picasso, da han opsøgte ham på hans slot i Vallauris i Frankrig i 1948.

- Jorn lavede keramik hos pottemager Knud Jensen i Sorring, en slags almuekeramik, mens han skabte de mere moderne ting i sit hus i Albisola i Italien, hvor han også lavede det store relief til Aarhus Statsgymnasium, forklarer Morell.

Kirkeby har sorte skulpturer med, ligesom Aros-gæsterne dagligt bliver mødt af en af hans skulpturer, der står ved den indgang, der vender ned mod åen.

Ord om udstillingen i 2011

Lars Morell har skrevet i udstillingens katalog om hans og Per Kirkebys besøg på udstillingen "Jorn International" på Aros i 2011.

Inspektør Jeanett Stampe og idéhistoriker Lars Morell har bygget udstillingen op. Foto: Flemming Krogh

Her blev Kirkeby stadigt mere optaget af den brug, Jorn havde gjort af bestemte kolde farver, først en grøn og siden en kold, lys blå.

Han mente også, at Asger Jorn  sidst i 1950'erne ligesom Jackson Pollock var blevet træt af det abstrakte og var på vej tilbage mod det figurative.

- Når man diskuterede Jorn med Kirkeby, gjorde han tit den indvending, at Jorns billeder illustrerede, hvad han kaldte "små anekdoter", altså at billederne ofte forestiller små figurer, der er kommet i strid med hinanden, skriver Lars Morell.

Kirkeby mente også, at Jorns billeder mangler pauser. De skruer sig op og bliver stadig mere intensive. På Kirkebys egne malerier har bestemte farvefelter med den opgave at skabe stilhed og ro, skriver Morell.

Med og uden humor

De to var forskellige af temperament.

Asger Jorn.

- Asger Jorn havde humor. Det havde Per Kirkeby ikke. Men at spise frokost med Kirkeby var som at være med i et teaterstykke. Han optrådte som en skuespiller, men det lagde han på hylden, når han malede, siger Lars Morell.

Asger Jorns keramik er også med, inspireret af Pablo Picasso. Museumsinspektør Jeanett Stampe forklarer. Foto: Flemming Krogh

Gæster vil kunne undre sig over, at Asger Jorns billeder har titler på forskellige sprog. Forklaringen er, at han havde det princip, at et maleris titel skulle være på sproget i det land, hvor det var malet.

Publikum kan opleve to film om de to kunstnere, 62 minutter om Asger Jorn og 48 minutter om Per Kirkeby. De bliver både vist på en tv-skærm i udstillingen og i museets auditorium.

- Vi håber, at de besøgende vil nyde dette mestermøde, som giver et indblik i, hvordan maleriet som udtryksform stadig er kilde til inspiration, fascination og refleksion for både kunstnere og publikum, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, Aros.

Natur? Ja, måske, men også et erotisk billede, skabt af Per Kirkeby, siger Jeanett Stampe. Foto: Flemming Krogh

Udstillingen

  • Aros Aarhus Kunstmuseum. Udstillingen Jorn/Kirkeby om Asger Jorn og Per Kirkeby.
  • Cirka 80 værker af de to kunstnere.
  • Kan ses fra lørdag 21. nov. 2020 til mandag 5. april 2021
  • Asger Jorn blev født 3. marts 1914 i Vejrum, Nordvestjylland, død 1. maj 1973 i Aarhus.
  • Per Kirkeby blev født 1. september 1938 i København, død 9. maj 2018 i København.
  • Udstillingen fokuserer på de to kunstneres slægtskab og forskelligheder i deres tilgang til maleriet og til dét at være maler.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Kører letbanen, er den forsinket eller helt aflyst? Passagererne savner informationer på stationerne

Annonce