Annonce
Aarhus

Nu sættes de første boliger i byen Nye til salg

<p>Sådan kommer første etape af Jørn Tækkers nye by, Nye, til at tage sig ud. De første af etapens 650 boliger sættes nu til sælg. Visualisering: Tækker Group</p>

Nu kan man købe bolig i Tækker Groups nye bydel, Nye, mellem Lisbjerg og Lystrup. Byggeriet går i gang i dette efterår.

I dette efterår går Tækker Group i gang med at opføre de 36 første boliger i den helt nye bydel, Nye, mellem Lisbjerg og Lystrup lige nord for Djursland-motorvejen.
Annonce
Sådan kommer første etape af Jørn Tækkers nye by, Nye, til at tage sig ud. De første af etapens 650 boliger sættes nu til sælg. Visualisering: Tækker Group
Samtidig går salget af de første boliger i gang.
Det står fire mæglere for:
Danbolig Aarhus City, Aarhus Mæglerne, EDC Poul Erik Bech samt Jørn Tækkers egen Tækker Real Estate.

En by fra bunden

Jørn Tækker har udnyttet chancen for at skabe en by helt fra bunden til at kombinere det bedste fra den tætte by med det bedste fra parcelhuskvarteret.
»Her kommer både byliv og masser af natur med blandt andet bække, vandløb og søer. Vi tror, at Nye vil tiltrække mange forskellige typer mennesker, for eksempel yngre børnefamilier og seniorer, der gerne vil være tæt på naturen uden at skulle passe en stor villagrund,« siger Jørn Tækker.
Nye ligger otte kilometer nord for centrum af Aarhus, og da den får sin egen station på letbanen, kan man faktisk komme ind til Universitetshospitalet i Skejby på 10 minutter og ramme midtbyen på 20 minutter.
Tonny Broberg, chef for projektsalg i EDC Projekt, vurderer, at Nye egner sig godt til de yngre par, der har svært ved at få rod til en bolig i Stor-Aarhus.

Familievenlige priser

»I Nye kan en familie med to almindelige indkomster få eget hus og adgang til terrasse. Og samtidig bo i gå-afstand til letbanen,« siger Tonny Brobjerg.
Det er mere end 10 års planlægningsarbejde, der kulminerer, når den første etapes 650 boliger samt daginstitution og dagligvarebutik nu sættes i gang.
De første boliger i Nye bliver en kombination af lejligheder, klyngehuse, rækkehuse og villaer, som fletter sig sammen i små fællesskaber.
Variationen skal imødekomme forskellige familiemønstre og livssituationer.
De mange forskellige boligtyper skal gøre Nye attraktiv for både unge familier, enlige og seniorer. Alle boliger har adgang til enten en terrasse eller en lille have. På det bakkede terræn er der udsigt over Aarhus, Aarhus Bugt og Egå Engsø.
Fuldt udviklet skal Nye rumme 10.000 boliger. Arkitekterne bag bydelen er Aart, Cebra og Loop/Hune & Elkjær.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce