Annonce
Aarhus

Nu skal det undersøges: Hvad sker der i vores hoveder, når vi går på museum?

Her er Karin Salling (til venstre) og datteren Tine på besøg i Den Gamle By, hvor overinspektør Martin Brandt Djupdræt viser rundt. Nu undersøger han, hvordan et besøg påvirker os. Foto: Axel Schütt
Den Gamle By vil sammen med Copenhagen Business School undersøge, hvad der sker for det enkelte mennesker, når det besøger et museum.

AARHUS: Hvad sker der inde i hovederne på os, når vi besøger et museum? Sikkert en hel masse, og hvad det er, skal nu undersøges.

Martin Brandt Djupdræt, overinspektør i Den Gamle By i Aarhus, er netop gået i gang med undersøgelsen, som han laver sammen med CBS, Copenhagen Business School.

Når vi gør museernes betydning op, sker det på antallet af gæster, måske suppleret med data om og betydningen for omsætning og turisme.

Annonce

Men hverken besøgs- eller turismetal siger ret meget om den dybere betydning, som museerne har i samfundet og for det enkelte menneske. Den findes typisk i forhold, som man ikke har hverken målestok eller terminologi for. Det er alt det, der foregår inde i hovederne på gæsterne både under og efter besøget, og ikke mindst alt det, der foregår imellem de mennesker, der sammen besøger et museum.

Museer og identitet

"Museer og identitet" hedder ph.d.-projektet, som Den Gamle By gennemfører i samarbejde med Handelshøjskolen i København (CBS) og Innovationsfonden.


Vi vil have det bedst mulige grundlag for at forbedre oplevelsen.

Thomas Bloch Ravn


Forskningsprojektet vil undersøge, hvordan museumsbesøg bliver brugt og hvilken værdi, de besøgende tillægger deres besøg.

En vigtig del af projektet bliver at udvikle en metode, som de enkelte museer kan bruge til for at give værdi for gæsterne.

Vil finde andre modeller

- I Den Gamle By har vi længe forsøgt at finde andre og relevante modeller for publikumsundersøgelser, der kan give os et bedre billede af, hvad gæsterne får ud af et besøg, så vi får et bedst muligt grundlag for at forbedre oplevelsen, siger museumsdirektør Thomas Bloch Ravn.

Martin Brandt Djupdræt har i en årrække stået i spidsen for Den Gamle Bys arbejde med publikumsundersøgelser, blandt andet i samarbejde med de amerikanske professorer Lynn Dierking og John Falk.

Studiet forventes at vare tre år, og flere danske museer og interesseorganisationer deltager.

Undersøgelsen

  • Overinspektør i Den Gamle By i. Aarhus, Martin Brandt Djupdræt, vil sammen med CBS, Copenhagen Business School, hvordan besøg på museer påvirker os.
  • Undersøgelsen er en ph.d. og vil vare tre år.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce