Annonce
Østjylland

Nu skal det være slut med at stikke af fra p-bøden: Politikere vil have Horsens med i effektiv løsning

Kommunerne bør tænkes med i en effekt inddrivelsesløsning, vurderer politikerne i plan- og miljøudvalget. Arkivfoto: Morten Pape
Politikere i plan- og miljøudvalget vil minde transportministeren om at huske kommunerne, når der bliver ansat et inkassofirma til at inddrive bøder fra udenlandske chauffører.
Annonce

Horsens: Husk lige os!

Ordene bliver formentlig nogle andre, men budskabet det samme i en skrivelse, som plan- og miljøudvalget i Horsens Byråd har bedt forvaltningen om at sende til transportminister Benny Engelbrecht (S).

Fra dette efterår bliver det sværere for udenlandske lastbilchauffører at stikke af fra parkeringsbøder, der er udstedt på statens rastepladser.

Transportministeren har nemlig sendt en opgave i udbud, som efterspørger et inkassofirma, der kan inddrive ubetalte p-afgifter fra lastbilchauffører.

Det er her, politikerne i plan- og miljøudvalget løfter en påmindende pegefinger, for når udfordringen med at inddrive p-afgifter skal løses, er der ikke nogen grund til ikke at tænke kommunerne med ind i løsningen.

Det mener Niels Peter Bøgballe (S), næstformand i plan- og miljøudvalget, der for nyligt bragte temaet på banen ved et udvalgsmøde.

- Jeg frygter, at man (transportministeriet, red.) kunne lave en model, hvor man finder en effektiv løsning i forhold til statslige veje, men hvor kommunerne selv kommer til at stå med det, når det kommer til kommunale veje. Derfor mener jeg, man bør tænke det hele med, siger Niels Peter Bøgballe.

Annonce

En halv løsning uden kommunerne

Ifølge avisen JydskeVestkysten viser tal fra Færdselsstyrelsen, der driver parkeringskontrol og bødeopkrævning ved de statslige veje, at færre end 20 procent af de udstedte p-bøder til udenlandske chauffører er blevet betalt siden 1. januar 2019. Det svarer ifølge avisen til en tabt fortjeneste i statskassen på otte millioner kroner.


Der kunne en simpel løsning som en hjullås være god. Så kan chaufføren ikke komme videre, før regningen er betalt.

Martin Ravn (V), udvalgsformand


I Horsens Kommune er billedet heller ikke opløftende, om end en smule mere positivt. Her er 72 procent af de p-afgifter, som blev givet til udenlandske chauffører i 2019, endnu ikke blevet betalt.

- Så en løsning, der kun tilgodeser staten, er kun en halv løsning, siger Niels Peter Bøgballe.

Da temaet blev drøftet på plan- og miljøudvalgsmødet var der enighed om at formulere en skrivelse til transportministeren.

Det fortæller udvalgsformand Martin Ravn (V), der selv havde et input til skrivelsen.

- Niels Peter Bøgballe var opmærksom på at indtænke kommunerne i løsningen, men efter min vurdering er det også helt oplagt at tage den op på EU-niveau. For som det er i dag, skal de bøder, som ikke bliver betalt, indkræves af en virksomhed i London, siger Martin Ravn.

Annonce

En hjullås kunne være god

Udvalgsformanden er helt på linje med sin socialdemokratiske udvalgsfælle, når det kommer til vigtigheden af at tænke kommunerne med i en løsningsmodel.

- Horsens er en logistikkommune, som mærker problematikken, og derfor skal vi have ministerens bevågenhed, så vi får nogle værktøjer, vi kan bruge, siger Martin Ravn.

Han efterspørger en effektiv løsning, som er administrativt let at gå til.

Her foreslog et af udvalgets øvrige medlemmer, Michael Nedersøe (DF), at give kommunerne mulighed for at benytte sig af en hjullås eller udstede bøder til hængere i stedet for trækkere.

Forslag, Martin Ravn ser god mening i.

- En simpel løsning som en hjullås kunne være god. Så kan chaufføren ikke komme videre, før regningen er betalt, siger udvalgsformanden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nye tal: Fortsat højt smittetryk i Aarhus

CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce