Annonce
Aarhus

Nu skal Folketingets politikere på banen

<p>Brabrand Station lå indtil 1978 for enden af Stationsbakken lige nord for den nuværende Silkeborgvej. Stationen blev taget ud af drift og revet ned. Nu arbejder byrådet for at genåbne en ny station i Brabrand, der kan blive et trafikalt knudepunkt. Foto: Danske Billeder</p>

Aarhus Byråd har med budgetforliget sikret, at kommunen har sin andel klar til næste etape af letbanen. Men kan man få staten med endnu engang?

»Vi har vores del af opsparingen, vil I være med igen?«

Anden etape af letbanen skal gå fra den nye bydel på havnen over midtbyen til Hasle og Gellerup og videre til den ældre del af Brabrand.

Sådan går Aarhus Kommunes politikere og embedsmænd nu i gang med at kontakte Folketingets politikere. For med budgetforliget, som et stort flertal i Aarhus Byråd indgik i fredags, har man også skaffet opsparing nok til, at man kan finansiere sin andel af endnu en etape af letbanen, der skal gå fra Aarhus Ø og helt til Brabrand. Desuden skal første etape af letbanen forlænges fra Lisbjerg til E45 på vej mod Hinnerup, ligesom der skal anlægges et depotspor.

Tidsplan for VVM

  • Det er et stort og tidskrævende arbejde at lave den VVM-undersøgelse, der tilrettelægger letbanens næste etape.
  • I dette efterår skal der laves en for-høring i offfentligheden. Det næste halve år bruges på at samle op på de bemærkninger, der er kommet ind.
  • Fra midt i 2016 til midt i 2017 skal der laves VVM-redegørelse, forslag til kommuneplantillæg samt lokalplan.
  • I begyndelsen af 2018 kan kommuneplantillæg og lokalplan vedtages endeligt og VVM-tilladelsen gives. Derefter kan anlægsarbejdet gå i gang.
Det overvejes med statens togfond at etablere en togrute fra Aarhus til Silkeborg (rød)efter 2024. Her kan Brabrand blive et knudepunkt.

Mens man stadig anlægger første etape er man altså i gang med planlægningen af anden etape af letbanen, der skal føres - om ikke helt ud, hvor den gamle station lå i Brabrand - så dog længere end til City Vest, som, det først var tænkt.

Annonce

Stationen skal ifølge planen nu placeres ved Banevænget, som ligger tæt på Stenbækvej og J.P. Larsens Vej lige bag ved Rema1000.

Brabrand var stationsby i 116 år - fra 1862 - indtil stationen blev nedlagt og revet ned i 1978. Men i løbet af en årrække kan den gamle forstadskommune altså få titlen som stationsby tilbage, hvis det står til Aarhus Byråd - og Folketinget og regionen ikke mindst.

I alt har politikerne i Aarhus Kommune afsat 161,4 millioner i budgetforliget som et supplement til letbanens opsparing. Målet er en letbane, der i et dobbeltspor skal køre fra den nye bydel på Aarhus Ø over Banegårdspladsen, Park Allé, Vester Allé og op ad Viborgvej til Hasle, dreje ad Ryhavevej forbi Bispehaven mod Edwin Rahrsvej til Gellerup, fortsætte ned gennem den nye bygade i Gellerup og forbi City Vest, inden den drejer ud ad Silkeborgvej mod vest det sidste stykke, standser ved Røgelvej og ender i et terminalområde ved Banevænget i Brabrand.

Hele denne strækning koster 1,24 milliarder kroner inklusive en indlagt 50 procents buffer. Kommunen forventer selv at skulle betale 583 mio. kr., mens man forventer, at staten giver et tilsvarende beløb og Region Midtjylland 74 mio. kr. Desuden skal kommunen betale 88 mio. kr. for strækningen fra Lisbjerg til E45, hvor staten forudsættes at give 315 mio. kr. og Favrskov Kommune 227 mio. kr., fordi banen føres helt til Hinnerup.

I første omgang skal man bruge 20 mio. kr. til VVM-undersøgelser (Vurdering af Virkning på Miljøet, red.), der gerne skal indledes til foråret.

»Vi har ingen aftale med staten endnu om en medfinansiering, men for ikke at tabe skridt har vi valgt her i efteråret at sætte gang i den lette del af VVM-undersøgelserne, nemlig en for-offentlighedsfase. Vi udsender en folder om, hvad vi er i gang med og spørger borgerne, hvad de mener, og om de har kommentarer,« forklarer Niels Schmidt, der er specialkonsulent i Teknik og Miljø.

Byrådet forventer, at kommunen og staten hver betaler 47 procent og regionen 6 procent til anden etape af letbanen, som man har gjort i første etape og som er samme udgiftsfordeling ved letbaner i Odense og København.

»Nu er vi klar. Vi har pengene til etape to helt frem til Brabrand i form af opsparing og lån, men det forudsætter, at staten og regionen vil være med igen,« siger rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz.

Han vil nu vil tage kontakt til Folketingets partier for at beskrive projektet og søge den nødvendige opbakning og økonomiske støtte.

FAKTA

Det er et stort og tidskrævende arbejde at lave den VVM-undersøgelse, der tilrettelægger letbanens næste etape.
I dette efterår skal der laves en for-høring i offfentligheden. Det næste halve år bruges på at samle op på de bemærkninger, der er kommet ind.
Fra midt i 2016 til midt i 2017 skal der laves VVM-redegørelse, forslag til kommuneplantillæg samt lokalplan.
I begyndelsen af 2018 kan kommuneplantillæg og lokalplan vedtages endeligt og VVM-tilladelsen gives. Derefter kan anlægsarbejdet gå i gang.

.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Debat

Vores by bliver fattig uden almene boliger: Der er plads til flere

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce