Annonce
Kultur

Nu stiger kunsten i lufthavnen

<p>Denne visualisering viser, hvordan tre udluftningsrør kommer til at se ud, når de har været i hænderne på (fra venstre) Peter Birk, Søren Østergaard og Lærke Thorst Balslev. Privatfoto</p>

Aarhus Lufthavn får kunstnerisk makeover, og nu er turen kommet til tre udluftningsrør, der blandt andet bliver en læbestift.

Kunsten stiger i Aarhus Lufthavn, hvor Kim Bisgaard, Innovation Lab, har sat sig i spidsen for et projekt, der skal forvandle lufthavnens noget DDR-agtige bygninger til nutidige og kunstnerisk udsmykkede omgivelser med appel til moderne rejsende.
Annonce
De fungerer sikkert fortrinligt som ?udluftningsrør, men specielt spændende er de ikke, de tre piber, som nu får en ordentlig kunstnerisk omgang. Privatfoto
Nu er tiden kommet til tre store udluftningsrør, der hidtil har fremstået aldeles grå og kedelige.
Det kedelige sluttede i den forgangne uge, hvor rørene var i hænderne på de tre kunstnere, Søren Østergaard, Lærke Thorst Balslev og Peter Birk.
Søren Østergaard besluttede sig for at udnytte rørets form.

Kyssenes hovedstad

Han har simpelthen skabt en kæmpestor læbestift, som han kalder »Aarhus - Capital of Kisses«.
»Tanken om »Capital of Kisses« kom straks, da jeg så det oprindelige forslag om piberne. Jeg greb straks musen, og kort tid efter var min ide sendt afsted. Jeg synes, at der virker til at være en god energi om projekterne, og der er en lyst og vilje til at løfte lufthavnen fra at være en 70-er skotøjsæske til at blive en levende og legende lufthavn,« siger Søren Østergaard, der er selvstændig designer.
Lærke Thorst Balslev har taget udgangspunkt i de flyvemaskiner, der hver dag sender folk ud i verden og hjem igen.
»Fra Aarhus Lufthavn begynder rejsen ud i verden med nye oplevelser og møder mellem mennesker. Jeg har arbejdet med papirflyveren, der letter, lander og tilsammen danner et abstrakt mønster på sin vej,« siger Lærke Thorst Balslev.
Sidste udluftningsrør er i hænderne på kunstneren Peter Birk, der med sin baggrund i graffiti og streetart er vant til at arbejde på lærreder og store flade vægge.
»Nu skal jeg male på et rør, der er rundt. Det udfordrer min stil, så jeg må lave noget utraditionelt. Det skal nok blive spændende, siger Peter Birk, der holder af at arbejde med kunst i det offentlige rum.

Kulturhovedstad

»Jeg synes, at hele kunstprojektet i lufthavnen er et godt eksempel på, hvor meget man kan gøre med relativt få midler. Derfor støtter jeg gerne et projekt som dette, » siger Peter Birk, der ejer det kreative væksthus, Grisk, samt streetart-galleriet, Galleri Grisk.
Det er Aarhus' status som europæisk kulturhovedstad i 2017, der har inspireret Kim Bisgaard til at give byens lufthavn en kunstnerisk makeover.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce