Annonce
Aarhus

Nu vakler Letbanen også

Dyre hybrid-tog kan gøre det umuligt at skabe den ønskede sammenhæng mellem letbanen, Odderbanen og Grenåbanen

Først Marselistunnelen og nu Letbanen. Det kører ikke rigtig for byens trafikprojekter. De rigtige tog er for dyre. Og uden dem er letbanen blot en ny sporvogn.

Men nu er der en reel risiko for, at letbanen ender som en helt ordinær sporvogn med endestationer på Aarhus H og i Lystrup.

Uden at kunne køre videre til Odder eller til Grenaa, som det hidtil har været planen.

For i Østjylland, hvor jernbanedrift endnu ikke er elektrisk, kræver den slags kørsel et hybridtog.

Et tog, der drives af elektricitet på de nye skinner inde i byen og skifter over til en dieselmotor, når det kommer ud på Grenåbanens og Odderbanens ikke-elektrificerede spor.

Dyrere end forventet
Nu viser den slags hybrid-tog sig at være en hel dyrere end forventet. Så dyre faktisk, at det kan få de økonomiske forudsætninger bag letbane-projektet til at briste.

Et elektrisk tog af standard-type koster mellem tre og fire millioner euro. Med dagens vekselkurs er det mellem 22 og 29 millioner kr.

Men hybrid-toget, der kan skifte mellem el og diesel, koster cirka 4,5 millioner euro. Altså 33,5 millioner kr.

»En togpris på mellem 3,5 og 4 millioner euro pr. styk kan letbanen godt betale. Men med en pris over 4,5 millioner euro pr. tog begynder det at gøre ondt,« siger Ole Sørensen, leder af Midttrafiks letbanesekretariat.

Elektriske tog i byen
Konsekvensen kan blive indkøb af billigere elektriske tog, der kun kører på de nye skinner, der snart skal lægges på strækningen fra Nørreport op ad Randersvej forbi Skejby Sygehus over Lisbjerg til Lystrup.

Usmart løsning
Kørslen mellem Odder og Grenaa vil så fortsætte på de to baners gamle spor.

Med den samdrift, der har været talt om i næsten 20 år. Og med de nye dieseldrevne Desiro-tog, som DSB i disse uger er i færd med at sætte i drift på Grenåbanen.

Det er en løsning helt uden det, der skulle være det smarte ved letbanen:

Pendlernes mulighed for at sætte sig i toget i Odder, Hornslet eller Grenaa og køre direkte til universitetet, Skejby Sygehus eller en af de andre store arbejdspladser ved letbanesporet. Uden at skifte tog.

Du kan også prøve en demo af E-avisen her.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Aarhus

Efter amputationsskandalen: Fyret koncerndirektør afløses midlertidigt af to personer fra egne rækker

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce