Først Marselistunnelen og nu Letbanen. Det kører ikke rigtig for byens trafikprojekter. De rigtige tog er for dyre. Og uden dem er letbanen blot en ny sporvogn.
Men nu er der en reel risiko for, at letbanen ender som en helt ordinær sporvogn med endestationer på Aarhus H og i Lystrup.
Uden at kunne køre videre til Odder eller til Grenaa, som det hidtil har været planen.
For i Østjylland, hvor jernbanedrift endnu ikke er elektrisk, kræver den slags kørsel et hybridtog.
Et tog, der drives af elektricitet på de nye skinner inde i byen og skifter over til en dieselmotor, når det kommer ud på Grenåbanens og Odderbanens ikke-elektrificerede spor.
Dyrere end forventet
Nu viser den slags hybrid-tog sig at være en hel dyrere end forventet. Så dyre faktisk, at det kan få de økonomiske forudsætninger bag letbane-projektet til at briste.
Et elektrisk tog af standard-type koster mellem tre og fire millioner euro. Med dagens vekselkurs er det mellem 22 og 29 millioner kr.
Men hybrid-toget, der kan skifte mellem el og diesel, koster cirka 4,5 millioner euro. Altså 33,5 millioner kr.
»En togpris på mellem 3,5 og 4 millioner euro pr. styk kan letbanen godt betale. Men med en pris over 4,5 millioner euro pr. tog begynder det at gøre ondt,« siger Ole Sørensen, leder af Midttrafiks letbanesekretariat.
Elektriske tog i byen
Konsekvensen kan blive indkøb af billigere elektriske tog, der kun kører på de nye skinner, der snart skal lægges på strækningen fra Nørreport op ad Randersvej forbi Skejby Sygehus over Lisbjerg til Lystrup.
Usmart løsning
Kørslen mellem Odder og Grenaa vil så fortsætte på de to baners gamle spor.
Med den samdrift, der har været talt om i næsten 20 år. Og med de nye dieseldrevne Desiro-tog, som DSB i disse uger er i færd med at sætte i drift på Grenåbanen.
Det er en løsning helt uden det, der skulle være det smarte ved letbanen:
Pendlernes mulighed for at sætte sig i toget i Odder, Hornslet eller Grenaa og køre direkte til universitetet, Skejby Sygehus eller en af de andre store arbejdspladser ved letbanesporet. Uden at skifte tog.
Du kan også prøve en demo af E-avisen her.