Annonce
Norddjurs

Ny alliance skal binde Grenaa og Halmstad sammen

Den nye kattegatalliance blev underskrevet af: Mattias Rossköld, kommunaldirektør i Halmstad Kommune, Jan Petersen, borgmester i Norddjurs Kommune, Lina Siljegård, tillväkstdirektør i Halmstad Kommune, Jonas Bergman, borgmester i Halmstad Kommune og Christian Bertelsen, kommunaldirektør i Norddjurs Kommune. Pressefoto
Halmstad bliver Norddjurs’ nye nabo, når Stena Line får ny færgerute efter nytår. Nu er der skrevet under på et tæt partnerskab om at udnytte de muligheder, det giver for en Kattegatregion mellem Danmark og Sverige.

GRENAA: De to kommuner Norddjurs og Halmstad knytter tættere bånd og har indgået en partnerskabsaftale forud for, at Stena Line i starten af 2020 vil erstatte den nuværende færge Grenaa-Varberg med ruten Grenaa-Halmstad.

Torsdag havde Norddjurs' borgmester Jan Petersen besøg af en større delegation fra Halmstad Kommune.

- Havet er ikke en barriere. Det er en forbindelse. Vi har allerede forbindelser på den svenske side, men de bliver stærkere nu. Stena Lines nye færge bliver en korridor mellem Østjylland og Halland. Tilsammen er vi nu en Kattegatregion, siger Jan Petersen.

Formålet med besøget var at underskrive partnerskabsaftalen ’Kattegatalliancen’ mellem Halmstad og Norddjurs Kommuner, som sætter rammerne for vækst og udvikling på tværs af Kattegat til gavn for ikke bare indbyggere og erhvervsliv i de to kommuner, men også i hele oplandet bag.

Annonce
- Det er dejligt, at der nu kommer fokus på et dansk-svensk samarbejde nord for Kronborg. For Djursland er Halmstad en nærmere nabo end København, sagde Bertel Haarder på mødet i Grenaa. Pressefoto

Kattegatalliancen samler Norden

Under mødet blev samarbejdets muligheder ridset op af bl.a. folketingsmedlem Bertel Haarder (V), der er formand for Nordisk Kulturfond og Grænsehindringsrådet og i 2021 også bliver præsident for Nordisk Råd.

- Det er dejligt, at der nu kommer fokus på et dansk-svensk samarbejde nord for Kronborg. For Djursland er Halmstad en nærmere nabo end København, sagde Bertel Haarder.

Grænsehindringer mellem vores nordiske naboer er noget, der altid har optaget Bertel Haarder både som minister og delegeret i Nordisk Råd. Blandt andet mener han, at der skal være en gensidig anerkendelse af uddannelserne, så det f.eks. er lettere for en social- og sundhedshjælper fra Sverige at få arbejde i Danmark.

Attraktive priser

Jonas Bergman, der er borgmester i Halmstad, glæder sig som alle andre i hans kommune til at få den nye forbindelse. Det er første gang i 20 år Halmstad får en færge.

Den svage svenske krone gør Halmstad til en billig og attraktiv destination for danske turister.

- Vi bliver pludselig tilgængelige for mange mennesker fra hele Østjylland, og vi vil sammen med resten af Halland forsøge at holde dem i vores nærområde, så de ikke bare kører igennem. Og når de så er der, så kan de jo samtidig få lavet bil og gå til frisøren til attraktive priser, siger Jonas Bergman.

Selvom Danmark omvendt er et dyrt land at rejse i for svenskerne, så vurderer borgmester i Norddjurs Jan Petersen, at der også er et stort turistpotentiale for Djursland.

- Når Stena Line gør, som de gør, så er det jo, fordi færgen dermed får en bedre strategisk placering. Det får betydning for hele regionen. En ny og stærkere transportkorridor til Sverige kan også både tiltrække og fastholde virksomheder i området, vurderer borgmester Jan Petersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce