Annonce
Kultur

Ny ambitiøs kammermusikfestival ser dagens lys i Aarhus

Gaia Strygekvartet (foto), der består af Kirstine Schneider, Kern Westerberg, og brødrene Nicholas og Jonathan Swensen, er blandt de unge musikere, der gæster Aarhus Kammermusikfestival. Publikum kan også lægge øre til det århusianske makkerpar, Simon Wildau og Mikkel Egelund Nielsen, der tilsammen udgør Aros Guitar Duo. Blandt de mere garvede i programmet er Trio Con Brio. PR-foto

AARHUS: 14. og 15. september ser byens nye kammermusikfestival dagens lys.

Initiativtageren, den unge pianist Tony Nguyen, ønsker brændende at gøre kulturlivet i sin barndomsby Aarhus endnu bredere og samtidig give musikinteresserede i Jylland muligheden for at opleve klassisk kammermusik fra den allerøverste hylde. Han vil, med sine egne ord, "give noget tilbage til byen", hvor han fik sin musikopdragelse.

Aarhus Kammermusikfestival præsenterer på to dage et lineup af unge talenter og veletablerede navne inden for den klassiske musikverden i samarbejde med Musikhuset Aarhus og Det Jyske Musikkonservatorium.

Fire temakoncerter danner rammen om et varieret repertoire, som musikerne vil opføre i forskellige konstellationer. Man vil blandt andet kunne opleve en uropførelse af et værk skrevet til lejligheden, én lang, improviseret koncert og masser af guf for dedikerede connaisseurs og også for nytilkomne i den klassiske musikverden.

Billetter til kammermusikfestivalen kan købes på Musikhusets hjemmeside.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hellere nedrivning end alibi-bevaring: Randersvej-eksemplet er komisk

Se nu den stakkels ensomme røde murermestervilla på Kalmargade ved Randersvej. Alene tilbage på en kæmpe byggegrund står den bevaringsværdige villa fra 1933 og vidner om et spøjst forløb fyldt med kompromiser. Hærget, brændt, grafittiovermalet. Fire andre bevaringsværdige bygninger på samme byggegrund måtte lade livet, så omdannelsen af området kunne gå i gang og 171 nye lejligheder og 15 rækkehuse snart kan begynde at vokse op af jorden. Men DEN villa skulle blive, så man ikke fra kommunen gav en bygherre grønt lys til uden videre at fjerne fem boliger, som var udpeget som bevaringsværdige. Men var det nu også den rigtige beslutning? Ingen er i hvert fald særligt tilfredse med resultatet, der er spøjst og en smule fjollet, som formand for foreningen Bykultur Aarhus også tidligere har kaldt det. Den omtalte villa er nemlig bevaringsværdig i kraft af den kontekst, den var opført i. Men når hele konteksten forsvinder, og den i stedet bliver omringet af højt nybyggeri, så er bevaringen decideret komisk. Og nu skal den endda død og pine opføres igen, selvom en brand har spist hele 1. sal, loft og tag og den kommer til at fremstå ny og langt fra original.

Annonce