Annonce
Østjylland

Ny analyse: Tilsanding af vejnettet vil koste tusindvis af medarbejdere

Med flere køretøjer på vejnettet vil det også blive sværere at tiltrække medarbejdere, lyder det fra Dansk Byggeri. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Det vil gå ud over væksten, hvis ikke der bliver investeret store beløb i den midt- og østjyske infrastruktur, konkluderer Dansk Byggeri på baggrund af ny undersøgelse.

Østjylland: Det kommer ikke bare til at medføre større trængsel, flere ulykker og ekstra meget kø, at antallet af bilister på særligt motorvejene de næste årtier stiger.

Vejnettet vil også sande til i en grad, så antallet af potentielle medarbejdere til Hedensted Kommunens virksomheder falder med 15 pct. i 2035.

Det viser en analyse, rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har lavet for Dansk Byggeri.

Den tager udgangspunkt i, at pendlere som udgangspunkt er villige til at sidde en time i bilen for at komme til og fra arbejde. I takt med at de i fremtiden kommer langsommere frem på det samme antal kilometer, betyder det, at flere i fremtiden vil fravælge områdets arbejdspladser.

- Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur under Dansk Byggeri, i en pressemeddelelse.

Annonce

Motorveje, elektrificering og Kattekat-forbindelse

Analysen viser, at trængslen på vejene kommer til at stige til det dobbelte i 2035, hvorfor Henrik Friis kalder på store investeringer i infrastrukturen.

At netop udvidelser af vejnettet har stor betydning, eksemplificeres af, at Silkeborg Kommune på grund af motorvejen omkring byen og åbningen af Holstebromotorvejen får bedre muligheder for at rekruttere arbejdskraft.

Som den eneste kommune i det midt- og østjyske.

- Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange projekter, der bare ligger og samler støv. For eksempel er der brug for en fortsat udbygning af E45 omkring Aarhus, syd for Skanderborg og nord for Aarhus til Randers, siger Henrik Friis i en pressemeddelelse.

Han har også en ny midtjysk motorvej, en udvidelse af rute 26, en fremrykning af elektrificering af jernbanenettet og en Kattegat-forbindelse på ønskelisten.

På grund af sit store opland bliver Hedensted Kommune hårdest ramt af de nærliggende kommuner. Horsens får ifølge analysen 13 pct. mindre arbjedskraft til rådighed i 2035, mens Aarhus taber 11 pct.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det er helt uacceptabelt, at psykiatrien slet ikke får nogen af pengene til ekstra sygeplejersker

Til forretningsudvalgsmødet i Region Midtjylland 18. februar under punkt 4 omkring regeringens tilførsel af midler til sygeplejersker har vi stemt imod (Marianne Karlsmose fra Kristendemokraterne tog forbehold). Alle øvrige partier stemte for, at psykiatrien ikke får nogen af pengene til ekstra sygeplejersker til trods for regeringens intention. Baggrunden er, at Region Midtjylland med virkning fra 2021 og frem får i alt 128,9 mio. kr. til at ansætte 215 ekstra sygeplejersker. Det er en virkelig god nyhed for sundhedsvæsnet! Der mangler i den grad hænder, og 128,9 mio. kr. gør helt klart en forskel! I 2020 får vi det halve. Direktionen har indstillet, at alle pengene skal gå til somatikken og fordeles forholdsmæssigt mellem de somatiske hospitaler. Psykiatrien skal også have flere sygeplejersker, men pengene til det skal komme fra psykiatriens eget budget (herunder de penge, psykiatrien har modtaget særskilt på finansloven). Alternativet og Psykiatri-Listen mener, at psykatrien skal have en forholdsmæssig andel af pengene, så psykiatrien kan ansætte endnu flere sygeplejersker. Det drejer sig om 15,5 mio. kr. i varige midler, hvilket svarer til ca. 30 sygeplejerskestillinger. Dermed vil psykiatrien blive løftet med 70 sygeplejersker i stedet for 40. Det mener vi, der er behov for. Der er ingen tvivl om, at der både er behov for flere hænder i psykiatrien og i somatikken - og vi ville godt kunne acceptere en vis skævdeling af midlerne i 2020 og 2021. Men der er tale om varige midler, og det er altså vigtigt, at psykiatrien får sin fulde andel af pengene senest fra 2022, og det er helt uacceptabelt, at psykiatrien slet ikke får nogen af pengene. Regionsrådet skal behandle sagen på onsdag, og vi vil naturligvis fortsætte med at arbejde for at samle flertal for, at psykiatrien også får del i pengene. I forbindelse med sagen er det vigtigt at huske: - At det er regeringens intention, at pengene til yderligere sygeplejersker både bruges til somatik og psykiatri. - At de somatiske hospitaler i budget 2020 fik et samlet løft på ca. 288 mio. kr., mens psykiatrien fik et løft på 10,6 mio. kr. - At psykiatrien i forbindelse med flytningen fra Risskov til Skejby afleverede en besparelse på otte procent. - At sygeplejerskerne skal ansættes løbende frem mod 4. kvartal 2021 - ikke på én gang.

Annonce