Annonce
Aarhus

Ny bilbrand i Aarhus: Politiet efterforsker sammenhæng mellem tidligere bilbrande

En bilbrand i Trige tidligere på ugen, hvor ni biler blev skadet. Østjyllands Politi efterforsker, om der er en sammenhæng mellem den brand og tre andre i løbet af fem døgn. Foto: Henrik Lund
For fjerde gang på under en uge er der opstået brand i biler, der har holdt parkeret rundt omkring i Aarhus. Østjyllands Politi efterforsker, om der er en sammenhæng mellem bilbrandene.

BRABRAND: Torsdag aften fik Østjyllands Politi en anmeldelse om brand i en bil, der holdt parkeret på Gudrunsvej i Brabrand.

Meldingen kom klokken 21.52, og selv om der straks blev sendt brandbiler i retning mod Gellerup, lykkedes det ikke at redde bilen, der derfor udbrændte. Bilbranden medførte desuden følgeskader på den bil, der holdt parkeret ved siden af.

Ingen personer kom til skade, men bilen var så medtaget af branden og slukningsarbejdet, at det torsdag aften ikke var muligt at undersøge stedet nærmere.

Det er derfor heller ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige noget om årsagen til branden.

Annonce
Branden på Trige Centervej var meget voldsom. Foto: Henrik Lund

Udbrændte biler

Bilbranden sker få dage efter tre episoder med bilbrande andre steder i Aarhus.

Lørdag aften/natten til søndag opstod der ild i biler to steder i det vestlige Aarhus. Først på Sandkåsvej, hvor en bil udbrændte, mens to-tre andre biler fik skader i forbindelse med branden.

Kun en times tid senere opstod der så brand i en bil på en parkeringsplads på Langkærvej i Tilst. Her spredte ilden sig til flere biler på p-pladsen, og mindst fem af disse udbrændte. Yderligere mindst seks biler fik skader af bilbranden i Tilst.

Bare to døgn senere opstod der så ild i en bil, der holdt parkeret på Trige Centervej i Trige. Her blev ni biler mere eller mindre ødelagt af flammerne.

Fælles træk

De tekniske undersøgelser efter bilbrandene for mindre end en uge siden er stadig i fuld gang. Østjyllands Politi efterforsker brandene enkeltvis, men ser samtidig på, om der er en sammenhæng mellem dem.

- Vi ser på, om vi kan finde nogle fællestræk i forbindelse med brandene, forklarer politiinspektør ved Østjyllands Politi Michael Kjeldgaard, men understreger, at de endelige resultater af de tekniske undersøgelser endnu ikke er klar.

- Vi ser på, om der er en sammenhæng mellem alle brandene, nogle af brandene eller ingen af brandene.

Da der stadig er flere løse ender i sagerne, vil Michael Kjeldgaard gerne opfordre eventuelle vidner til at kontakte politiet.

- Er der nogen, der har set noget, vil vi meget gerne i kontakt med dem. Også selv om de selv vurderer, at deres observationer ikke har betydning i sagen, siger politiinspektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce