Annoncørbetalt indhold

Ny bogføringslov i 2023 gør bogføring nemmere

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Der kommer en ny bogføringslov i 2023, som vil fokusere på, at bogføring skal gøres mere digitalt, end der før har været krav til.

Er du i tvivl om, hvad loven indebærer og om den overhovedet omfatter dig og din virksomhed? Så kan du læse med her, hvor vi gennemgår nogle af elementerne i den nye lov.

Annonce


Bogføring bliver mere digitalt

En af de største ændringer ved den nye bogføringslov i 2023 er, at virksomheder skal have etableret et digitalt bogholderi. Det vil sige, at virksomheder, der før har været vant til at gemme deres bilag fysisk i mapper og ringbind, for fremtiden skal have dem liggende digitalt. Et bilag i papirform vil ikke længere gælde som gyldig dokumentation for en transaktion i virksomheden.


Den nye lov indeholder flere punkter. Blandt andet:


  • Krav om, at al regnskabsmaterialet, samt en sikkerhedskopi, skal opbevares digitalt hos en udbyder eller tredjepart i mindst 5 år.
  • Krav om, at registreringer dateres og henviser til et bilag. Der skal også foretages regelmæssig sikkerhedskopiering af registreringer.
  • ”Regnskabsmateriale” udvides til også at indbefatte dokumentation for faktuelle oplysninger i ledelsesberetningen i virksomhedens årsrapport.
  • Der kan gives bøder, der er væsentligt højere end det nuværende niveau, hvis virksomhederne ikke overholder de nye regler. Der kan gives bøder på helt op til 1,5 mio. kr. i den ny bogføringslov.


Hvem er omfattet af den nye bogføringslov?

For personligt ejede virksomheder gælder det, at de skal have en omsætning på over 300.000 kr. to år i træk for at være omfattet af den nye lov. For regnskabspligtige virksomheder (selskaber) er der ingen grænse, og her er alle omfattet.

Derudover gælder loven også for foreninger, der driver erhvervsmæssige aktiviteter. Som udgangspunkt vil det være moms- og/eller skattepligtige foreninger samt foreninger, der modtager offentlige tilskud.


Indføres i faser

Er du og din virksomhed omfattet af den nye bogføringslov i 2023, kan du godt slå koldt vand i blodet. Loven indføres nemlig i faser, så virksomhederne har en chance for at følge med og omstille sig. Der vil være en overgangsperiode, hvor reglerne for den digitale bogføring træder i kraft på forskellige tidspunkter for de forskellige regnskabsklasser.

Det forventes, at loven træder i kraft 1. juli 2022, men først 1. januar 2023 vil der komme nærmere regler om krav til digitale bogføringssystemer. I løbet af 2023 vil der ske en tilpasning af bogføringssystemerne. 1. januar 2023 bliver der indført digital bogføring for klasse B, C og D, og 1. januar 2026 indføres der digital bogføring for klasse A.


Fordele ved digital bogføring

Hvis du er vant til at bogføre fysisk, kan det virke som en uoverskuelig opgave, at alt nu skal til at være digitalt. Det er dog vigtigt at huske på, at der er en grund til, den nye bogføringslov i 2023 indføres – der er flere fordele ved digital bogføring for dig og din virksomhed.

Lovforslaget blev dels stillet for at styrke den indsats, der er mod snyd. Samtidig er det også meningen, at loven skal hjælpe danske virksomheder til at undgå at komme til at lave fejl i regnskabet, og når de indberetter skat og moms.

Når du sidder og laver bogføring med fysiske bilag, kan der nemt komme til at ske fejl her og der. Det kan du i højere grad undgå, når du bruger en digital bogføringsløsning.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.