Kvinden bag det nye busnet er overrasket over, hvor roligt danmarkshistoriens største busomlægning kom fra start.
Ikke alle er tilfredse. Men i det store perspektiv er danmarkshistoriens største omlægning af busruter kommet så godt fra start, at kvinden bag det hele er ganske forbavset.Hun hedder Rigmor Korsgaard. Da avisen møder hende, er det nye busnet halvandet døgn gammelt, og hun sidder helt roligt i kontorstolen i Trafik og Vejes bygning på Grøndalsvej.
»Jeg synes, at det er gået stille og roligt. Faktisk havde jeg nok forventet mere kaos. Men der har ingen panik været. Det ser ud til, at passagererne har sat sig grundigt ind i tingene,« siger Rigmor Korsgaard.
Kun to standby busser i drift
Det ser også ud til, at Trafik og Veje, Midttrafik og Busselskabet Aarhus Sporveje har ramt nogenlunde rigtigt, hvad angår antallet af busser på de enkelte ruter.
»Vi har haft 10 busser stående standby, men det har kun været nødvendigt at sætte to af dem i drift. Så få busser har været overfyldte,« siger Rigmor Korsgaard.
Først onsdag kommer skolebørnene
Hver dag i den nye busplans første tid mødes en beredskabsgruppe for at gøre status.
»Hvis det viser sig, at noget skal laves om, sætter vi det naturligvis i sving,« siger Rigmor Korsgaard.
Nogle beboere føler sig dog ramt af støjproblemer, fordi der pludselig er begyndt at køre busser i rigt mål forbi deres hus.
Det hører også med til historien om den nye busplans succes, at dens første to dage hører til de mere stille. For onsdag begynder skolebørnene i folkeskolen. Nogle gymnasier følger trop i denne uge. Andre i næste uge.
Glad for modtagelsen
Tiden vil vise, om busreformen også hænger sammen, når de mange skolebørn og gymnasieelever træder om bord.
I mellemtiden glæder Rigmor Korsgaard sig over den måde, passagererne har taget imod det nye busnet.
»Jeg synes, at folk har taget godt imod ændringerne. Mange kommentarer kommer fra folk, der er glade,« siger Rigmor Korsgaard.