Annonce
Aarhus

Ny busterminal og udvidelse af Bruuns Galleri afventer Banedanmarks beslutning

<p>Udvidelsen af Bruuns Galleri er planlagt, så der skal være niveaufri adgang til dem fra banegårdens vandrehal. Arkivfoto: Jens Thaysen</p>

Flytningen af rutebilstationen, udvidelsen af Bruuns Galleri og planerne for masser af nybyggeri kan først realiseres, når Banedanmark har besluttet sig for en Aarhus H-løsning.

Aarhus Kommune og Steen & Strøm, der ejer Bruuns Galleri, har ventet meget længe på, at Banedanmark beslutter, om den vil hæve højden under banegårdens vandrehal blandt andet, eller den vil grave skinnerne en halv meter ned for at få plads til fremtidens eldrevne tog.
Annonce
Valget af løsning er nemlig helt afgørende for, at kommunen kan komme videre med planerne om at sløjfe rutebilstationen og i stedet lave en ny busterminal i direkte forbindelse med Aarhus H.
Og valget af løsning er helt afgørende for, at Steen & Strøm kan komme i gang med at investere mange hundrede mio. kr. i en udvidelse af Bruuns Galleri.

Mest fart i grave-løsning

»Hvis Banedanmark vælger løsningen med at grave skinner og perroner ned, kan vi komme videre med det samme,« siger Bente Lykke Sørensen, chef for kommunens afdeling for Bolig og Projektudvikling.
Såvel den nye busterminal som udvidelsen af Bruuns Galleri er nemlig planlagt, så der skal være niveaufri adgang til dem fra banegårdens vandrehal.
Det kan derimod blive et større puslespil, hvis vandrehallen skal hæves på et eller andet tidspunkt efter 2019 - og det ikke lykkes at få koordineret det projekt med byggeriet af busterminal og udvidelsen af Bruuns Galleri.

Nyt bykvarter

Flytningen af rutebilstationen er ikke kun et spørgsmål om ny busterminal. Det handler også om at komme i gang med omdannelsen af hele det nuværende rutebilstationsområde - herunder strækningen ned ad Ny Banegårdsgade.
Planerne om nybyggeri på hele det område har ligget i skuffen nogle år efterhånden og afventet, at Banedanmark træffer sin beslutning.
Det gør Banedanmark så nu i løbet af 2017.
Hvis altså køreplanen holder.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Amatøragtigt uheld ved vandet

Aarhus har fået sine udfordringer med det nye, åbne havneareal, der er lavet til fornøjelse og almindelig udnyttelse for byens befolkning. Der er absolut ting, som ikke har været ordentligt gennemtænkt. Dem må vi reparere på, og vi skal lære at leve med vandet på en anderledes måde end tidligere. På land var det galt med trafikken mellem gående og cyklende på arealet omkring Toldboden. Det var ikke til at hitte hverken hoved eller hale i, så det har måttet rettes op på, så cyklister og gående nu kan se, hvor de skal færdes. Det er stadig ikke godt med de meget åbne arealer i de områder, hvor folk færdes. Det gælder for eksempel ved Dokk1, Toldboden, Honnørkajen og omkring Navitas. Så længe der ikke bliver gjort mere, end der er gjort nu, vil folk fortsat falde i vandet og i værste fald drukne. Men slemt og aldeles amatøragtigt var det med turbåden Svanen forleden aften. Den sejler folk rundt på havnen til en oplevelse af byen set fra søsiden. Vi har fået at vide, at der var fejl på Svanen. Vi kender ikke detaljerne, men at tre mennesker kunne falde i vandet, efter at båden havde lagt til som afslutning på en tur, er under niveau for, hvad der bør kunne ske. Svanen og dens besætning har været her før, men er ikke vant til at sejle og lægge til kaj i Aarhus Havn, for til daglig sejler den ved Mariager Fjord. Derfor skal der naturligvis tages særlige forholdsregler, når den er på et nyt sted. Og der skal tages hensyn til, at vejr og vind kan arte sig anderledes på ét sted end et andet. Når man som gæst og passager begiver sig om bord til en tur, der skulle være en oplevelse og ren fornøjelse, regner man med, at alle sikkerhedsforhold og betjening er i orden. Netop på det sted, hvor Svanen lægger til, blæser det undertiden voldsommere end andre steder, fordi vestenvinden nærmest kommer i en sluse. Båden blev blæst væk fra kajen. Det var ifølge forklaringerne med til at hindre, at i hvert fald en af de tre, der faldt i vandet, blev klemt mellem båd og kaj. Båden drev ud fra kajen. Om det var årsagen til, at de tre faldt i vandet, får vi måske at vide senere.

Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Annonce