Annonce
Aarhus

Ny by lokker: Delebiler til de første beboere

<p>I planerne for Nye er der gjort meget ud af at skabe åbne mellemrum mellem husene, hvor folk kan møde hinanden og snakke sammen. Her er det i den del af første etape af den nye by, der er tegnet af det århusianske arkitektirma Cebra. Illustration: Tækker Group</p>

Den nye by, Nye, skal være grøn og fællesskabsorienteret - og lokker med gratis delebiler det første år.

Når de første beboere i efteråret 2017 flytter ind i den nye by Nye ved Elev følger der en ekstra lille bonus med til dem.

Annonce
Et kig ud over første etape af Nye - 650 boliger tegnet af otte forskellige arkitektfirmaer. Illustration: Tækker Group.

Manden bag Nye, Jørn Tækker, forventer i første omgang at bygge 50 boliger på bakken med udsigt ud over Egå Engsø.

Dorte Mandrup Arkitekters bidrag til Nye i blå og grønne omgivelser. Illustration: Tækker Group.

Beboerne i de boliger får kvit og frit stillet tre hybrid-delebiler til rådighed i et år af Tækker Group.

Nye får fra starten en dagligvarebutik, garanterer Tækker Group, der sikkert i første omgang kommer til at sponsere driften af den. Illustration: Tækker Group.

Tækker garanterer også, at der er en dagligvarebutik i Nye, når de første beboere flytter ind.

Planen med Nye, der ad åre gerne skulle blive til en by med 15.000-20.000 indbyggere, er at skabe en by, hvor der er åbent mellem husene, masser af fællesarealer, og hvor der er gode muligheder for at udvikle et fællesskab.

Og i den sammenhæng er delebilerne vel et velvagt salgsargument for boliger, der kommer til at ligge med let adgang til letbanen, der begynder at tage passagerer på og sætte passagerer af i Nye i løbet af efteråret 2017.

Byrådet behandler meget snart et forslag til lokalplan for første etape af Nye - 650 boliger tegnet af otte forskellige arkitektfirmaer.

Nye vil, når den er fuldt udbygget, bestå af syv bydele, der er bundet sammen af blå/grønne områder med vandløb, søer og naturarealer. Midtbyen ligger centralt i området med forbindelse til de landskabelige omgivelser mod vest.

Udover de omkring 8.000 boliger, det hele efter planen skulle ende med, skal der også plantes en hulens masse træer mellem husene. Så mange, at Tækker Group laver sin egen planteskole på en del af området for at fremdyrke de tusindvis af træer, der løbende vil blive brug for i takt med, at byen vokser.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce