Annonce
Østjylland

Ny delebilordning på hjul i Gl. Rye

Tre af aktørerne i delebilordningen i Gl. Rye - fra venstre automekaniker Freddy Bjørn Hansen fra Sydbýens Auto, brugsuddeler Henrik Rasmussen samt initiativtager og tovholder Ole Jeppesen. Foto: Peter Hald

Gl. Rye: Den første delebil-ordning, der er bygget op omkring en brugsforening, er nu en realitet.

I Gl. Rye har delebilordningen Byens Egen Bil haft premiere. Initiativtageren er Ole Jeppesen, bestyrelsesmedlem i Dagli' Brugsen i Gl. Rye, der har etableret delebilordningen i samarbejde med brugsforeningen i Gl. Rye og flere lokale sponsorer.

Selve bilen er en splinterny Skoda Fabia Combi - altså en stationcar - og den har fået sit faste tilholdssted på Dagli'Brugsens parkeringsplads.

Foreløbig har seks lokale husstande med tilsammen 10 chauffører meldt sig til den nye delebilordning, og ifølge Ole Jeppesen er der plads til yderligere to husstande i denne omgang. Ole Jeppesen, der er selvstændig og driver et kommunikationsfirma, fortæller, at han blev inspireret til at starte delebilordningen, da han selv fik behov for at bruge en ekstra bil engang imellem. Samme behov havde flere andre i Gl. Rye, viste det sig.

Byen har omkring 1500 indbyggere, og en del er selvstændige erhvervsdrivende, der arbejder hjemmefra. De har fra tid til anden behov for en ekstra bil, især fordi busdriften til og fra Gl. Rye er blevet temmelig sporadisk. Her er det, at delebilen kan komme ind i billedet som et alternativ til bil nummer to.

Byens Egen Bil er en helt lokal delebilordning og er bygget op på den måde, at selve bilen ejes af et lokalt automobilværksted, Sydbyens Auto, der så leaser bilen ud til brugsforeningen.

- De seks deltagende husstande har sagt ja til at binde sig for hele det første år. På den måde kan blive klogere på kørselsmønstre, økonomiens bæredygtighed og sondere terrænet med hensyn til, om der skal en bil mere på vejen. Og hvem ved, måske skal vi en skønne dag køre i elbiler, lyder det fra Ole Jeppesen.

De lokale sponsorer er Dagli'Brugsen i Gl. Rye, Sydbyens Auto, AlgeExpressen, Gl. Rye Hår Studio, MH Autolak, Kildebjerg Revision og PT Grafisk. Desuden har OK Benzin og Coop Bank, Hedemann & Boesen og flere andre bidraget, og Coop's Medlemsinnovationspulje har givet et starttilskud på 20.000 kroner.

Der er en række forskellige takster i ordningen - abonnement, timeleje og så videre. Der er et depositum på 500 kroner, et abonnement for en husstand koster 200 kroner om måneden, og så er der forskellige priser for leje og kørsel. For eksempel koster det 75 kroner at leje bilen et døgn. Man kan (endda uden at skulle logge sig ind) se flere priser og læse mere om projektet på den nye hjemmeside, der er etableret - www.beta.byensegenbil.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Annonce