Annonce
Østjylland

Ny delebilordning på hjul i Gl. Rye

Tre af aktørerne i delebilordningen i Gl. Rye - fra venstre automekaniker Freddy Bjørn Hansen fra Sydbýens Auto, brugsuddeler Henrik Rasmussen samt initiativtager og tovholder Ole Jeppesen. Foto: Peter Hald

Gl. Rye: Den første delebil-ordning, der er bygget op omkring en brugsforening, er nu en realitet.

I Gl. Rye har delebilordningen Byens Egen Bil haft premiere. Initiativtageren er Ole Jeppesen, bestyrelsesmedlem i Dagli' Brugsen i Gl. Rye, der har etableret delebilordningen i samarbejde med brugsforeningen i Gl. Rye og flere lokale sponsorer.

Selve bilen er en splinterny Skoda Fabia Combi - altså en stationcar - og den har fået sit faste tilholdssted på Dagli'Brugsens parkeringsplads.

Foreløbig har seks lokale husstande med tilsammen 10 chauffører meldt sig til den nye delebilordning, og ifølge Ole Jeppesen er der plads til yderligere to husstande i denne omgang. Ole Jeppesen, der er selvstændig og driver et kommunikationsfirma, fortæller, at han blev inspireret til at starte delebilordningen, da han selv fik behov for at bruge en ekstra bil engang imellem. Samme behov havde flere andre i Gl. Rye, viste det sig.

Byen har omkring 1500 indbyggere, og en del er selvstændige erhvervsdrivende, der arbejder hjemmefra. De har fra tid til anden behov for en ekstra bil, især fordi busdriften til og fra Gl. Rye er blevet temmelig sporadisk. Her er det, at delebilen kan komme ind i billedet som et alternativ til bil nummer to.

Byens Egen Bil er en helt lokal delebilordning og er bygget op på den måde, at selve bilen ejes af et lokalt automobilværksted, Sydbyens Auto, der så leaser bilen ud til brugsforeningen.

- De seks deltagende husstande har sagt ja til at binde sig for hele det første år. På den måde kan blive klogere på kørselsmønstre, økonomiens bæredygtighed og sondere terrænet med hensyn til, om der skal en bil mere på vejen. Og hvem ved, måske skal vi en skønne dag køre i elbiler, lyder det fra Ole Jeppesen.

De lokale sponsorer er Dagli'Brugsen i Gl. Rye, Sydbyens Auto, AlgeExpressen, Gl. Rye Hår Studio, MH Autolak, Kildebjerg Revision og PT Grafisk. Desuden har OK Benzin og Coop Bank, Hedemann & Boesen og flere andre bidraget, og Coop's Medlemsinnovationspulje har givet et starttilskud på 20.000 kroner.

Der er en række forskellige takster i ordningen - abonnement, timeleje og så videre. Der er et depositum på 500 kroner, et abonnement for en husstand koster 200 kroner om måneden, og så er der forskellige priser for leje og kørsel. For eksempel koster det 75 kroner at leje bilen et døgn. Man kan (endda uden at skulle logge sig ind) se flere priser og læse mere om projektet på den nye hjemmeside, der er etableret - www.beta.byensegenbil.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce