Annonce
Østjylland

Ny direktør fik hjertebarnet med sig: Nu er der mere end grøntsager i kog hos Samsø Syltefabrik

Foruden appelsinmarmelade har Samsø Syltefabrik også overtaget produktionen af Frk. Annas jordbær-, hindbær-, hyben-, blomme-rabarber-, stikkelsbær- og blåbærmarmelade. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Samsø Syltefabrik er landskendt for sine drueagurker, syltede rødbeder og rødkål. Måske i særdeleshed, fordi fabrikken er ene om fremstillingen af survarer i Danmark. Men siden marts har syltefabrikken taget det sure med det søde.
Annonce

Samsø: Midt i det nærmest ikonisk bakkede landskab på Samsø, i et sving, dukker der et skilt op med ordene ”Samsø Konservesfabrik”.

Et navn, som Samsø Syltefabrik bar i årene mellem 1974 til 2013, og som på mange måder markerer overgangen fra den tid, hvor fabrikken startede i det små med at konservere de mange hvide og grønne asparges, som landmændene på øen var kendt for at fremavle, men som de ikke altid kunne nå at sælge, før sæsonen var ovre, og frem til i dag, hvor syltefabrikken omvendt bliver nødt til at supplere de lokale råvarer med varer ”udenøs” for at kunne levere survarer i de mængder, der efterspørges i detailhandlen, cateringbranchen og fødevareindustrien.

For at der er efterspørgsel på syltede grøntsager fra Samsø, er der ingen tvivl om.

Annonce

Nyt produkt på hylden

Sidste år landede Samsø Syltefabrik, der er ejet af kapitalfonden Erhvervsinvest, et årsresultat på knap syv millioner kroner efter skat. Det er det hidtil bedste resultat i syltefabrikkens historie.

Et resultat, som den nye direktør på posten, Frank Jakobsen, kunne have valgt at tage en stor del af æren for. Men det gør han ikke.

- Egentligt vil jeg sige, at vi har at gøre med en rimelig god og stabil forretning, siger Frank Jakobsen, der siden februar sidste år har pendlet mellem bopælen på Sjælland og syltefabrikken.

I stedet forklarer han fremgangen med en større og bedre høst, småjusteringer i medarbejderstaben og en bedre fordeling af omkostninger på de enkelte varer.

Men hvor Frank Jakobsen nødigt fremhæver sig selv som katalysatoren for det fine årsregnskab i 2019, har han svært ved at komme udenom sit aftryk på forretningen i år. For det er netop takket være den 52-årige direktørs forbindelser, at Samsø Syltefabrik siden starten af marts har haft et nyt produkt på hylden.

Et produkt, der ikke bare tilfører virksomheden ny værdi, men som allerede har en helt særlig plads i direktørens hjerte.

Annonce

Lidt af et hjertebarn

Indenfor dørene i det gamle mejeri er der gang i maskineriet.

En stærk lugt af eddike og et par agurkestykker på gulvet, der er faldet ned under forarbejdningen, afslører, at dagens produktion består af syltede agurker. Men der er mere end agurker i kog på fabrikken denne tirsdag formiddag.

I en anden af de historiske mejerihaller er en mand iklædt kittel og hårnet i gang med at sætte marmeladeglas frem på et bånd. Båndet skubber glassene fremad i forsigtige ryk og i et tempo, der giver plads til, at de hver især kan blive fyldt op med appelsinmarmelade.

- Når du laver marmelade, så er farven sindsygt vigtig. Især på sådan noget som appelsinmarmelade, hvor der er økologiske appelsiner og friske citroner i, fortæller Anne Bjerregaard Manø, kvalitetsansvarlig på Samsø Syltefabrik, mens hun viser rundt i produktionslokalet, hvor den marmeladeproduktion, som syltefabrikken overtog fra virksomheden Igos tilbage i marts, foregår.

Appelsinmarmeladen er blot en ud af i alt syv forskellige varianter af marmelade af mærket Frk. Anna, som syltefabrikken i dag fremstiller. Og skulle man forledes til at tro, at Frank Jakobsen har haft en finger med i spillet, når det kommer til at få marmeladeproduktionen til øen, tager man ikke helt fejl.

- Han er helt vild med den marmelade. Det er jo hans hjertebarn, fordi han har været med til at starte det op for 12 år siden. Så det er lidt sjovt, at det har fulgt efter ham et års tid efter, at han er rykket herover, siger Anne Bjerregaard Manø.


Han er helt vild med den marmelade. Det er jo hans hjertebarn.

Anne Bjerregaard Manø, kvalitetsansvarlig på Samsø Syltefabrik


Annonce

De rette bær

Frk. Anna er ikke helt som de andre marmelader. I hvert fald ikke, hvis man spørger Frank Jakobsen.

Som tidligere administrerende direktør for den danske virksomhed Igos, der er særligt kendt for at producere sirup og bagefaste marmelader til håndværksbagere, industri og detailhandel, stod han bag lanceringen af marmelademærket, der helt fra start var tænkt til at være noget for sig.

- Dengang vi startede Frk. Anna, var det blandt andet, fordi jeg mente, at der manglede en highend-marmelade med en ren smag af bær uden for meget sukker, siger Frank Jakobsen og fortæller, at det hurtigt blev et mål at se, hvor langt man kunne komme ved at spare penge på et stort markedsføringsbudget og i stedet bruge dem på at skabe et produkt at bruge gode råvarer.

For eksempel valgte virksomheden ikke bare at tilsætte mere frugt i marmeladerne, men også udvælge bestemte bærtyper, som eksempelvis willamette hindbær, senga sengana jordbær og rosa rogusa hyben, og i det hele taget bruge de ingredienser, de mente ville skabe den bedste smagsoplevelse.

Bygningerne, som Samsø Syltefabrik holder til i, er tilbage fra 1887. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- Så hvis vi mente, at der skulle bourbonvanilje i, så valgte vi det til, til trods for en kostpris på 8000 kroner kiloet, siger Frank Jakobsen, der ikke lægger skjul på, at strategien også blev mødt af flere løftede øjenbryn.

- Der var mange, som ikke mente, at det ville kunne lade sig gøre uden at bruge x-antal millioner kroner på markedsføring. Men det lykkedes, siger han.

Annonce

Et fornuftigt køb

Succesen med Frk. Anna til trods, valgte Frank Jakobsen sidste år at søge videre til Samsø Syltefabrik kort tid efter, at Igos i sommeren 2018 blev overtaget af den norske koncern Orkla, som er den førende leverandør af bageriingredienser i Norden.

- Igos mindede på mange måder om Samsø Syltefabrik, inden det blev opkøbt. Det var en virksomhed, hvor jeg som direktør havde stor indflydelse på resultatet, og på hvilken retning vi skulle, samt hvordan vi skulle gøre tingene. I en større koncern har man flere forudsætninger, der er givne på forhånd. Så i stedet for at være lille fisk i stor koncern, valgte jeg at skifte hertil, siger Frank Jakobsen.

Men da han fik fornemmelsen af, at Frk. Anna med stor sandsynlighed ikke ville blive en del af det fremtidige sortiment hos sin tidligere arbejdsplads Igos, slog han til.

- Orkla har en del marmelade i forvejen. Så da jeg kunne se en mulighed dér, tog vi en dialog med dem. Så det hele er foregået meget kollegialt, fortæller Frank Jakobsen, der i sin tid opkaldte marmeladen efter sin datter Anna.

Men selvom Frk. Anna har en stor personlig betydning for direktøren, er det dog ikke den bærende grund til, at marmeladeproduktionen nu er flyttet til øen.

Faktisk havde syltefabrikken allerede produktionsfaciliteter klar til at producere marmeladen, takket være et tidligere forsøg med at producere tomatketchup på stedet, der ikke bar frugt og som derfor stoppede tilbage i 2014. Og så er der også god økonomi i købet.

- Det er selvfølgelig sjovt, fordi jeg kan involvere mig følelsesmæssigt. Men det er ikke derfor, vi har indgået handlen. Det er, fordi vi tror på, at produktionen kan bidrage positivt til forretningen. Ellers havde bestyrelsen jo heller ikke sagt god for det, siger Frank Jakobsen, der forventer, at marmeladeproduktionen kan løfte omsætningen med 10 procent.

Annonce

Fremgang i krisetid

Selvom marmeladen nu bliver en del af produktionen på Samsø, er den dog fortsat kun en lille del af forretningen.

Derfor glæder Frank Jakobsen sig også over, at Samsø Syltefabriks survarer i særligt detailhandlen har klaret sig så godt igennem corona-krisen, som det har været tilfældet, og på trods af en midlertidig nedlukning af hele cateringsektoren, som virksomheden også leverer til.

- I starten troede jeg forklaringen mest lå i hamstring af kolonialvarer, der kan holde sig. Men jeg tror måske også, at en del af forklaringen kan findes i, at folk under nedlukningen har spist frokost derhjemme. Og en leverpostejmad bliver alt andet lige lidt mere spændende, når man tager en rødbede på, siger Frank Jakobsen, som derfor indtil videre er fortrøstningsfuld.

- Vi er faktisk foran budget i forhold til sidste år, fortæller han.

De gode resultater nu og her, tør han dog ikke bruge til at spå om, hvordan det samlede resultat for året vil blive.

Duften af eddike hænger i luften, når der bliver produceret syltede agurker. Men for de ansatte er det ikke længere noget, som de bider synderligt mærke i. - Man vænner sig til det, fortæller Anne Bjerregaard Manø. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Borgmester overvejer at aflyse festugen: Afgørelse træffes mandag

Aarhus For abonnenter

Borgerlige partier sikrer festugen: Lad os ikke styre af frygt

Aarhus

Nye tal om corona-bølgen: På et døgn er der fundet 44 smittetilfælde i Aarhus

Annonce