Annonce
Aarhus

Ny etape giver travlhed i letbaneselskabet

Direktør for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj, håber at der kommer nye etaper af letbanen. Foto: Axel Schütt

I Aarhus Letbane glæder man sig over den nye pulje til en VVM-undersøgelse. Direktøren håber at kunne holde på dygtige planlæggere.

AARHUS: Med en pose penge på 40 millioner kroner til en VVM-undersøgelse af etape 2 for letbanen i Aarhus giver forligskredsen i Folketinget også selskabet Aarhus Letbane en længere levetid. Det kan ifølge direktøren på længere sigt være en god investering.

Aarhus Letbane er dannet for at kunne anlægge og drive den kommende letbanes første etape. Men samtidig har man hele tiden haft nye etaper for øje. Hvis ikke de kommer, ligger det i kortene, at når første etape er på skinner, skal selskabet trappe ned og nedlægge sin anlægsafdeling og store dele af organisationen, så der kun er et lille driftsselskab tilbage.

For Aarhus letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, giver VVM-undersøgelsen mulighed for at fastholde dygtige folk.

- Jeg har dygtige anlægsfolk og planlæggere. Især anlægsfolkene kommer jeg til at sige farvel til uanset hvad. For de vil videre og bygge nyt andre steder. Men det er klart, at VVM-undersøgelsen giver os mulighed for at holde fast i kompetencer, som det vi være ærgerligt at tabe, nu vi har brugt fire år på at blive rigtigt dygtige. Så mit håb er, at vi kan løfte den viden, vi har videre til VVM-arbejdet, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Direktøren er begejstret for den nye aftale, fordi den giver håb om, at letbanen kan udvikles til flere etaper i Aarhus og Østjylland:

- Det er fantastisk, ja helt forrygende, var direktørens første kommentar.

- Med aftalen kan vi for alvor begynde at se konturerne for den østjyske letbane. Det er en glædens dag, uddyber han.

Ny etape i 2023?

Claus Rehfeld Moshøj oplyser, at det kan tage alt fra et til tre år at lave en VVM-undersøgelse, helt afhængig af kompleksiteten i de områder, man undersøger. Det afhænger blandt andet om, hvorvidt banen skal gå gennem miljøfølsomme eller tæt befolkede områder.

Men hvis man som tankeeksperiment tænkte sig, at de godt to milliarder til anden etape var til stede, hvor lang tid ville det så tage at bygge anden etape af letbanen?

- Det tage et års tid med udbud og derefter op imod to et halvt år at bygge anden etape, så i alt nok 3-4 år. Hvis alt går fuldstændigt snorlige og finansieringen kan findes, kan anden etape åbne i 2022-2023, svarer Claus Rehfeld Moshøj.

Ifølge Claus Rehfeld Moshøj er det letbaneselskabet, der rent teknisk skal udarbejde VVM-undersøgelsen, men det kommer til at ske i et tæt samarbejde med letbanens ejerkommuner, Aarhus og Favrskov.

- Jeg håber, at VVM-undersøgelsen betyder, at vi kan fastholde medarbejdere for at skabe kontinuitet i selskabet og fastholde momentum. Det er der rigtigt mange penge i frem for at vi får et hul på nogle år og skal begynde forfra. Desuden er rådgiveromkostninger ganske omfattende, og derfor er det vigtigt at have dygtige folk i selskabet, som ved, hvor man køber den rigtige hjælp. Det kan der også være rigtigt mange penge at spare på, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce