Annonce
Kultur

Ny forestilling: Svalegangen kaster lys over teknologiens skyggesider i "The Nether"

Kaja Kamuk spiller efterforskeren Morris, der overvåger den digitale platform "The Nether", hvor hun er på sporet af et mørkt, virtuelt wonderland, hvor alle ønsker kan opfyldes. Her er hun på scenen med Holger Østergaard. Foto: Flemming Krogh
De forbudte drifter får frit spil i den virtuelle verden "The Nether". Svalegangens nye forestilling rejser vigtige spørgsmål om digital etik.

AARHUS: Forestil dig en verden i en ikke så fjern fremtid, hvor internettet er erstattet af en fuld-sensorisk digital virkelighed, hvor du kan føle, lugte og smage. Kort sagt; det er som at være der selv. Sådan en verden er The Nether, der er omdrejningspunktet i Svalegangens nye fremtids-thriller af samme navn.

The Nether er en farverig, virtuel verden, hvor 80 procent af alle arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner holder til, og hvor befolkningen bruger det meste af sin tid. Imens er virkelighedens verden blevet mere og mere grå og naturfattig. Derfor er den luksus at have en græsplæne og gå i tøj af ægte bomuld kun de rigeste forundt.

- Det er en verden, hvor der er mangel på skønhed, sanselighed og relationer mellem mennesker, fortæller Madeleine Rønn Juul, der er instruktør på forestillingen.

Annonce

The Nether

Svalegangen opsætter "The Nether", skrevet af Jennifer Haley. Stykket er blevet spillet flere steder i verden, og vises her i en dansk version.

"The Nether" er instrueret af Madeleine Rønn Juul.

Medvirkende: Bolette Engstrøm Bjerre, Kaja Kamuk, Mikael Helmuth, Morten Klær og Holger Østergaard.

Scenografi: Siggi Óli Pálmason.

Spilletider: 9. november til 7. december.

Forbudte drifter

Efterforskeren Morris (Kaja Kamuk) har til opgave at overvåge den opslugende digitale platform, hvor brugerne udover at gå på arbejde og i skole også kan udleve deres forbudte drifter. Hun kommer på sporet af programmøren Sims (Mikael Helmuth), der er blevet meget rig på at grundlægge en virtuel platform på The Nether, og mistænker ham for at være en del af et mørkt, virtuelt wonderland.

Men "The Nether" er ikke kun en form for 'dark web', det kan også opfylde nogle afsavn, som vi mennesker føler i den virkelige verden. Her kan du for eksempel tage på skiferie med din virtuelle familie, selv om du ikke har mulighed for det i virkeligheden.

- Min figur er en meget desillusioneret mand, som pludselig får mulighed for at mærke tilværelsen igen og udleve sit liv og sin sanselighed gennem "The Nether", efter han har tabt relationerne på gulvet ude i den virkelige verden. Så for ham er det en mulighed for at genopleve relationerne til andre mennesker, siger Holger Østergaard, der spiller fysikprofessoren Doyle.

Interessant dilemma

Stykket er oprindeligt skrevet i 2013 og har siden gået sin sejrsgang i USA og England.

- Det er nok fordi, det rammer direkte ned i en problematik, som vi står midt i. Vi er i den digitale revolution, hvor udviklingen går sindssygt stærkt. Det kommer til at påvirke vores tilværelse gennemgribende, også i måden vi ser os selv på. Det kommer til at afsmitte, på vores etik, moral og jura, mener Madeleine Rønn Juul.

Hun fremhæver det moralske dilemma i forestillingen, som et af "The Nethers" helt store kvaliteter.

- Det store spørgsmål er, kan man udleve alt? Har man fuldstændigt frie tøjler, så længe det er virtuelt? Bliver man forbryder af at udføre grove voldsforbrydelser virtuelt, når der ikke er sket noget i virkeligheden? Det er et interessant dilemma, siger Madeleine Rønn Juul.

Det var samme problemstilling, der i sin tid fik kunstnerisk chef, Per Smedegaard, til at sætte "The Nether" på Svalegangens repertoire.

- "The Nether" er interessant, fordi den peger på teknologiens dilemmaer og skyggesider. Skal vi se på behovet for etiske retningslinjer, eller skal teknologien have frit løb, spørger Per Smedegaard.

Det spørgsmål kan publikum spekulere videre over, når forestillingen får danmarkspremiere på Svalegangen lørdag 9. november.

"The Nether" rammer direkte ned i en problematik, som vi står midt i, mener stykkets instruktør Madeleine Rønn Juul. -Vi er i den digitale revolution, hvor udviklingen går sindssygt stærkt. Det kommer til at påvirke vores tilværelse gennemgribende, siger hun. Foto: Flemming Krogh
Den virkelige verden er grå og trist med mangel på sanselighed og natur. Det findes til gengæld i rigelige mængder i den virtuelle verden, "The Nether". Foto: Flemming Krogh
Morten Kjær, i rollen som Woodnut, er på opdagelsesrejse i The Nether, hvor han møder den 9-årige Iris, der er en avatar, spillet af Bolette Engstrøm Bjerre. Foto: Flemming Krogh
Forretningsmanden Sims (Mikael Helmuth) er blevet styrtende rig på at skabe en verden i The Nether, hvor alle fantasier kan udleves. Den farverige, victorianske verden står i skærende kontrast til den grå virkelighed. Foto: Flemming Krogh
Natur er en mangelvare på jorden i fremtids-thrilleren "The Nether". Derfor vækker det jubel, da Sims (Mikael Helmuth) får erhvervet sig et poppelfrø. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce