Annonce
Udland

Ny Google-telefon lystrer på et vift med hånden

Thomas Peter/Reuters

Tirsdag har techgiganten Google lanceret sin nye Pixel 4-telefon, som reagerer på bevægelse.

Google har tirsdag løftet sløret for den fjerde udgave af virksomhedens Pixel-telefon, som der længe har svirret mange rygter om efter adskillige læk.

Google har i noget tid arbejdet med en form for radarteknologi, som kan opfatte og reagere på bevægelse, og denne teknologi er bygget ind i den nye Pixel 4.

Ved at vifte med hånden eller blot holde den op kan brugeren udføre simple handlinger som at slukke en alarm, afvise et opkald eller skifte sang.

Der er også godt nyt til fotoentusiaster.

Pixel 4 kombinerer forbedrede linser med kunstig intelligens for at optimere det optiske zoom og forbedre billeder, som er taget i mørke.

Den vil også indeholde en særlig funktion til at tage billeder af nattehimlen.

Pixel 4-telefonen kommer i USA til at koste fra 799 dollar, hvilket svarer til omkring 5400 kroner.

Den kommer også i en større udgave, Pixel 4 XL, som koster 899 dollar - omkring 6100 kroner.

Pixel 4 kommer i handlen i USA fra 24. oktober.

Google benyttede også tirsdagens begivenhed til at annoncere, at selskabet lancerer sin streamingtjeneste til computerspil, Stadia, den 19. november. Det skriver mediet The Verge.

Tjenesten gør det muligt at spille spil direkte fra browseren uden at skulle hente indhold ned på brugernes enheder.

Prisen ligger på 9,99 dollar om måneden - knap 70 kroner. Stadia skal konkurrere med Apples tjeneste Apple Arcade, som koster knap halvdelen.

En anden afsløring er Googles anden generation af de trådløse høretelefoner Pixel Buds, som ventes at lande i foråret 2020.

Ifølge The Verge har Google analyseret tusindvis af ører for at skabe et design, som vil være så behageligt som muligt for flest mennesker.

Prisen bliver 179 dollar, cirka 1200 kroner.

Google har også opdateret sit stemmestyrede smarthøjttalersystem, som nu hedder Nest Mini, og lancerer en ny og billigere udgave af den bærbare Chromebook, nemlig Pixelbook Go.

Ifølge Torben Vognsen, der er chefredaktør på tech-magasinet Input, vil det af alle de nye produkter kun være Nest Mini, som kommer til salg i danske butikker.

Det bliver i slutningen af oktober.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce