Annonce
Debat

Ny jernbane: Mange penge for næsten ingen gevinst

"En ny jernbane langs E45 og en jernbanestation ved Firkløveret i krydset E45-Herning-motorvejen vil i den grad aflaste Aarhus H både trafik- og jernbanemæssigt i stedet for at pakke det hele sammen i Aarhus Centrum. Statskassen sparer milliarder. Midt- og østjyder og mange århusianere får lettere til togtransport", skriver Jørgen Christensen. Arkivfoto: Jens Thaysen

DEBAT: Et lille flertal i Aarhus Byråd valgte at støtte en linjeføring af en ny jernbane fra Hovedgård til Hasselager, her er konsekvensen af en sådan støtte: 3,7 milliarder kroner koster det at spare fire og et halvt minut i rejsetid.

Et flertal i Folketinget bestående af regeringen og støttepartierne bag Togfonden - Radikale Venstre, SF og Enhedslisten - vil anlægge en jernbane fra Hovedgård til Hasselager, som koster 3,7 milliarder skattekroner at anlægge.

DSB har ikke brug for denne jernbane. Af 100 rejser foretages kun de syv vest for Storebælt. DSB mistede tre procent af sine passagerer fra 2013 til 2018, og passagerantallet er mindsket siden da.

Under en procent af al godstransport i Danmark fragtes på jernbanen. Banedanmarks anbefaling af linjeføringen for strækningen af en ny jernbane Hovedgård-Hasselager koster 3,7 milliarder kroner, er på 24,7 km og sparer fire og et halvt minut i rejsetid.


Det er den mest direkte linje nord-syd. Den er 15 km kortere end jernbanen ind omkring Aarhus H. Den er tæt på samtlige motorveje i Aarhus-området, og der vil være mulighed for at lave banegård med parkering.


Strækningen løber gennem et drikkevandsområde, hvorfra Aarhus - Danmarks andenstørste by – bliver forsynet med drikkevand. Ti procent af drikkevandet til Aarhus kommer herfra. Gennemfører man Banedanmarks anbefaling, skal to ud af seks drikkevandsboringer nedlægges.

Banedanmarks egne beregninger siger, at der kommer 4,3 millioner flere passagerer om året ved at opgradere strækningen fra Skanderborg til Aarhus i forhold til en ny jernbane fra Hovedgård til Hasselager. Den nye planlagte jernbanestrækning fra Hovedgård til Hasselager kommer ikke igennem Skanderborg.

Hovedgård-Hasselager-banen skal krydse Bering-Beder-vejen. Dette er ikke blevet koordineret med Banedanmark og skal efterfølgende etableres. Det bliver selvfølgelig staten, som betaler, men det er stadig spildte skattekroner.

41 familier risikerer at blive ramt af jernbanen, og hovedparten af disse familier bor i Aarhus Kommune. De ved ikke, om de er købt eller solgt.

Banedanmarks beregninger siger, at der kan laves en jernbanestrækning langs E45 på 12 km, som sparer 15 og et halvt minut i forhold til de fire og et halvt minut, der spares på en ny jernbane fra Hovedgård til Hasselager.

Det er den mest direkte linje nord-syd. Den er 15 km kortere end jernbanen ind omkring Aarhus H. Den er tæt på samtlige motorveje i Aarhus-området, og der vil være mulighed for at lave banegård med parkering.

En ny jernbane langs E45 og en jernbanestation ved Firkløveret i krydset E45-Herning-motorvejen vil i den grad aflaste Aarhus H både trafik- og jernbanemæssigt i stedet for at pakke det hele sammen i Aarhus Centrum. Statskassen sparer milliarder. Midt- og østjyder og mange århusianere får lettere til togtransport.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce