Annonce
112

Letbanebøvl fortsætter til 30. juni - først da kommer stabil køreplan

Forsinkelser og aflysninger har præget Aarhus Letbane de seneste tre uger. Forsinkelserne risikerer at fortsætte fem uger endnu, indtil en ny køreplan træder i kraft 30. juni. Foto: Kim Haugaard
Ny køreplan med mere 'luft' indlagt skal sørge for, at letbanen bliver mere driftsikker.

ØSTJYLLAND: Først 30. juni får Aarhus Letbane en ny køreplan, som skal gøre driften mere stabil.

Planen var ellers, at Midttrafik allerede fra 30. maj ville justere køreplanen for at stabilisere driften, men nu viser det sig, at den melding var lige lovlig optimistisk.

Forsinkelsen er dårligt nyt for letbanens kunder.

Siden strækningen Aarhus-Grenaa åbnede 30. april i år, har passagerer på især strækningerne Aarhus-Odder og Aarhus-oplevet massive forsinkelser og aflyste tog. Nu er der en åbenlys risiko for, at forsinkelserne vil fortsætte helt frem til 30. juni.

Til den tid er der til gengæld begrundet håb om, at letbanen begynder at køre nogenlunde til tiden. Da Aarhus Letbane indledte driften på strækningen mellem Aarhus og Odder, var der således også startvanskeligheder.

En efterfølgende justering af køreplanen med få minutter løste problemerne – det er det samme, man vil gøre med Grenaa-strækningen.

Dog har det sin pris at indlægge mere luft i køreplanen. Konkret vil den nye køreplan for Aarhus–Grenaa lægge nogle få minutter til rejsetiden.

Annonce

Skal luge ud i forsinkelserne

Til gengæld for de ekstra minutters rejsetid skulle det blive muligt at indhente mindre forsinkelser.

Problemet er, at strækningen er enkeltsporet. Det har vist sig, at selv mindre forsinkelser er svære at indhente. Tværtimod vokser de ofte større og påvirker de øvrige linjer.

Den nye køreplan tager højde for skiftetider mellem L1 og L2 i Lystrup. Passagerer fra Grenaa skal ifølge Aarhus Letbane være sikre på at kunne nå førstkommende afgang mod Skejby, når de skifter på Lystrup Station. I de første fire uger med drift af Grenaa-strækningen har det ikke altid været tilfældet.

Når den nye køreplan for L1 indføres 30. juni, begynder letbanen samtidig igen at køre kvartersdrift mellem Aarhus H og Mårslet på hverdage.

Aarhus Letbane er også sammen med letbanens leverandører ved at luge ud i problemerne med overkørsler og signalanlæg.

Ingen præcis dato

Endelig er der stadig store problemer med trafikinformationen til passagererne. Letbanen arbejder på at udbedre problemerne men kan endnu ikke sætte en dato for, hvornår information om blandt andet forsinkelser og aflysninger kommer til at virke.

- Tilsammen vil disse tiltag forbedre både drift og trafikinformation. Det er svært at sætte en præcis dato for, hvornår den fulde effekt slår igennem, men alene den nye køreplan 30. juni forventer jeg giver en mærkbar forbedring for kunderne, siger Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre, på letbanens hjemmeside.

Indtil da er det kun at håbe det bedste.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce