Annonce
Aarhus

Nu må du tage fotos med mobilen i Musikhuset: - Det er et ømtåleligt emne

Mobiltelefoner bliver brugt flittigt ved koncerter - nu bliver det også muligt i Musikhuset. Arkivfoto: Kim Haugaard
Musikhuset Aarhus giver publikum lov til at tage billeder kortvarigt under forestillinger - men ikke med blitz.

AARHUS: Vi kender det vist alle: Midt i en koncert tænder naboen eller hende fem rækker længere fremme mobiltelefonen og tager et foto for at kunne gemme oplevelsen og ikke mindst at fortælle andre om den. Det tager vores opmærksomhed, men det gør det også, hvis personalet i salen går rundt og beder folk om at slukke. Så hvilke retningslinjer skal der være?

Musikhuset Aarhus har taget konsekvensen af, at mange gerne vil have oplevelsen med hjem og ikke kun inde i hovedet.

- Det er et ømtåleligt emne, der ofte deler publikum i to lejre, men det gælder også for dem, der står på scenen. Nogle blandt publikum synes, det er ok at fotografere, og nogle på scenen vil gerne have, at det sker, for det er deres bedste markedsføring, siger Jan Christensen, direktør i Musikhuset Aarhus.

Det århusianske kulturmekka forsøger derfor nu med en ny speak før egne forestillinger.

- Vi siger til folk, at det er ok at fotografere, men gør det hurtigt, så det ikke generer andre, er ordlyden. Vi vil ikke have, at folk sidder og filmer i længere tid, og de skal ikke bruge blitz, siger Jan Christensen.

Ordningen har været testet nogen tid, og nu bliver den permanent.

Annonce

Det er et ømtåleligt emne, der ofte deler publikum i to lejre, men det gælder også for dem, der står på scenen.

Jan Christensen, direktør Musikhuset Aarhus

Aldrig fuld tilfredshed

- At gå til koncert er ikke en elitær oplevelse, og at tage billeder med mobiltelefonen er et naturligt element i dagens Danmark. Ydermere er det vanskeligt at håndtere et totalt forbud 100 procent, for det kan netop virke ekstremt forstyrrende, hvis en placeuse går rundt og prikker folk på skulderen og siger, at de skal holde op med at fotografere. Tilmed synes både vi og mange af kunstnerne, at indtrykket af oplevelsen virker ekstra stærkt på andre, når det kommer fra en, der har været der, siger Jan Christensen, der anerkender, at praktikken deler vandene.

- Uanset hvad vi gør, vil det ikke være til alles fulde tilfredshed, siger Musikhusets direktør.

Også hos kunstnerne er opfattelserne forskellige.

- Nogle opfordrer til, at vi giver lov til at fotografere, fordi det er deres bedste reklame, når folk, der har oplevet dem, sender budskabet ud, mens andre kan føle sig forstyrret. Derfor beder vi om, at det sker hurtigt, nå der bliver taget billeder, og respekterer naturligvis hvis kunstnere frabeder sig fotos, siger Jan Christensen.

I Musikhuset Aarhus har teknikerne i salen registreret, at stemningen ofte falder, når det er blevet meddelt, at der ikke må fotograferes under forestilingen.

- Og det er en dårlig begyndelse på det, der gerne skal være en god oplevelse, siger Jan Christensen.

Retningslinjer uden speak

Musikhuset Esbjerg er nogenlunde på linje med Musikhuset Aarhus, men med den store forskel, at der før en forestilling eller koncert ikke er en speak, som fortæller hvad man må og ikke må.

- Vi siger ikke noget om reglerne før forestilingen, men det står på vores hjemmeside. Det handler om at tage hensyn. Men nogle kunstnere, som frabeder sig fotos, medbringer selv en speak, som vi bruger, siger direktør Torben Seldrup.

Han oplever til gengæld, at for eksempel stand up'ere fra scenen ligefrem opfordrer publikum til at tage billeder og bringe dem videre.

- Det er en svær kunst at lave retningslinier for det her. Et enkelt foto generer ikke meget, men når folk filmer i længere tid, og især med iPads, så beder vi dem holde op. man skal være diskret, siger Torben Seldrup.

i Vejle Musikteater er det forskelligt fra kunstner til kunstner.

- Nogle vil godt have fotografering, andre ikke, og kunstarterne er også meget forskellige. Aktører i opera, skuespil og ballet bryder sig ikke om, at der tages fotos, men ved rytmisk musik og stand up er det ok, siger direktør Mette Kier. Huset laver aftaler med de optrædende hver for sig.

- Det duer ikke med blitz, og det er også forstyrrende, når vi går rundt og beder folk slukke telefonen, siger Mette Kier.

Jan Christensen, direktør i Musikhuset Aarhus, har lukket op for fotos i salene. Foto: Axel Schütt

Helt klart på teatret

På Aarhus Teater er der helt klare regler.

- Her må ikke fotograferes, og det har flere årsager, siger økonomisk direktør Allan Aagaard.

- Der er forskellige rettigheder, vi skal tage hensyn til, for skuespillere, opsætning og scenografi. Desuden tager det fokus fra forestillingen, når der bliver fotograferet, og det kan genere skuespillerne. Fra scenen fornemmer de publikum og dets reaktioner, og det kan være en gene i deres performance, hvis nogen i salen fotograferer, siger Allan Aagaard, der understreger, at teatret er analogt i en digitaliseret verden.

- Hos os skal man opleve nærvær og fællesskab, siger Aagaard.

Direktør Torben Seldrup giver ikke besked om fotoregler før koncerter i Musikhuset Esbjerg, men reglerne kan ses på husets hjemmeside. Foto: Christer Holte
Mette Kier er direktør i Vejle Musikteater. Her afhænger fotos undervejs af, hvad forestilingen indeholder. Foto: Axel Schütt
Direktør Allan Aagaard har klare regler på Aarhus Teater. Her er fotos forbudt under forestillingerne. Foto: Kim Haugaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce