Annonce
Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Ny løsning på byens trafikkaos: Parker & Rejs

<p>Illustration: Jens Nex</p>

Kristendemokraterne i Aarhus foreslår parkering til pendlere ved bl.a. Rosenhøj Station for at løse byens trængselsproblemer.

KD vil have undersøget, om såkaldte Parker & Rejs-anlæg kan løse det trafikale mareridt i Aarhus ved at skabe nye knudepunkter mellem bil og offentlig transport i byens yderkanter, så de to transportformer bedre kan kombineres og udnyttes. Dette gør den offentlige transport mere tilgængelige, fleksibel og attraktiv. Med Parker & Rejs ((P&R) kan man køre ind til byen fra oplandet, parkere bilen og forsætte med offentlig transport eller cykel og dermed spare midtbyen for trængsel af biler.

Realiteten er, at Aarhus aldrig får veje eller parkeringspladser nok inden for Ringvejen til den evigt voksende trafikmængde, så en god løsning på de velkendte og omfattende trængselsproblemer kan være at lade bilen blive parkeret uden for Ringvejen, og så forsætte på cykel eller med letbane og bus. Miljøet og cyklismen vinder ved det, og samtidig giver det større kundegrundlag for f.eks. letbanen.

(P&R) er allerede brugt i Aarhus ved f.eks. Egå Engsø, hvor man kan parkere bilen og forsætte på cykel ind til Aarhus. P&R i forhold til offentlig transport er kendt fra hele verden, også ved Københavns S- og metrostationer, hvor op mod 10 procent af trafikken i nogle bydele kommer fra P&R. P&R er planlagt i forbindelsen med letbanen og E45 i Lisbjerg, men P&R med kollektiv transport er ikke brugt i Aarhus endnu.

Annonce

Et oplagt sted i Aarhus at anlægge et P&R-anlæg er ved Rosenhøj Station i Viby. Her skærer Skanderborgvej, Ringvej Syd, busrute 6A og letbanen hinanden og er dermed et naturligt sted at skabe et knudepunkt mellem bil, tog, bus og cykel. Dermed bliver det nemt og hurtigt for f.eks. sydfra kommende bilpendlere at parkere bilen på halvvejen, og i stedet tage letbanen, bussen eller cykel det sidste stykke ind til destination i bykernen. Det kunne f.eks. være en pendler fra Kolt til Aarhus Universitet, som fra 2017 kan tage letbanen direkte fra Rosenhøj til universitetet.

Andre steder, som også er oplagte at få undersøgt, er krydset Silkeborgvej/Stenbæk i Brabrand, hvor et nyt knudepunkt med busholdeplads samt en ny togstation vil kunne tage vestfra kommende trafik fra Silkeborgvej, samt bringe bydelen tættere på centrum, og give en bedre udnyttelse af byens nærbaner. Det samme gør sig gældende ved i Tilst, hvor et anlæg ved Viborgvej tæt på busholdepladsen og E45 kan aflaste Viborgvej.

Sammenliget med milliardstore investeringer i f.eks. letbane og nye veje er P&R en billig løsning, som også kan afhjælpe midtbyens parkeringsmangel. Aarhus skal have både mere vej og mere kollektiv trafik, men giver størst udnytte når det spilles sammen.

De trafikale effekter samt drifts-, samfunds- og anlægsøkonomi for P&R-anlæg skal derfor undersøges, så det bliver klarlagt, om den samfundsøkonomiske gevinst ved besparede investeringer i veje - og mindre spildtid i kø som følge af færre biler - og bedre fremkommelighed står mål til udgiften til anlæg og drift.

Pengene kunne komme fra byrådets mobilitetsfond eller fra den unødvendige Marselis Tunnel, hvor kommunen har afsat ca. 1 mia. kr.

Gennem bedre samspil mellem privat bilisme og kollektiv trafik vil Kristendemokraterne løse byens endeløse bilkøer og samtidig få et optimalt udbytte af de aktuelle milliardstore investeringer i letbaner og supercykelstier. Det gavner miljøet, skatteyder, pendler - ja, os alle sammen.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Debat

Nyt byggeri skal tilpasses omgivelserne: To Aarhus-byggerier viser, hvor galt det kan gå

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

Annonce