Annonce
Aarhus

Ny letbane bliver et hit

<p>Flot? Det synes Stiftens udsendte medarbejder, men døm selv. Det er i hvert fald et modspil til den gule bybusfarve, som har domineret gadebilledet i Aarhus i årtier. Foto: Jens Hasse/Chili</p>

Århus Stiftstidende har været i Berlin for at teste Østjyllands nye letbanetog.

SSSSS, siger det. Og så lægger letbanetoget ørerne tilbage og accelererer stille og roligt, indtil togføreren kort efter bremser.

<p>Flot? Det synes Stiftens udsendte medarbejder, men døm selv. Det er i hvert fald et modspil til den gule bybusfarve, som har domineret gadebilledet i Aarhus i årtier. Foto: Jens Hasse/Chili</p>

Det er han nødt til. Vi befinder os i det første letbanetog bestemt for Østjylland på togproducenten Stadlers testanlæg i Velten i udkanten af Berlin, og testsporet er kun nogle få hundrede meter langt, så vi ville havne ude i skoven, hvis ikke togføreren greb ind.

»Lys, stilfuld og lækker«. Avisens udsendte er direkte begejstret for indretningen af de nye letbanetog. Samtidig er der gratis wifi og mulighed for at få ladet den bærbare op. Foto: Jens Hasse, Chili Foto.

Om nogle uger skal køretøjet sendes til Østjylland, og der bliver det - sammen med de øvrige letbanetog - en succes, spår Århus Stiftstidende. Først og fremmest fordi det giver en hel anden positiv oplevelse end at køre i bybus.

Annonce
<p>»Lys, stilfuld og lækker«. Avisens udsendte er direkte begejstret for indretningen af de nye letbanetog. Samtidig er der gratis wifi og mulighed for at få ladet den bærbare op. Foto: Jens Hasse, Chili Foto.</p>

Væk er de pludselige sideværts bevægelser, der kan få nok så påpasselige stående buspassagerer til at miste balancen og måske endda havne i skødet på nærmest siddende passager.

Den slags kan få folk til at ønske busserne hen, hvor peberet gror, og måske sige ja tak til letbanetogene, for de giver en hel anden, uslingrende oplevelse af kørekomfort.

Andre byer, der har fået letbane, har da også oplevet, at sporvogne og letbanetog »får fat« i helt nye typer passagerer, blandt andet forretningsfolk, som tidligere foretrak at køre i egen bil. Og det er da også strategien.

»Vi satser på at få fat på nogle helt nye kundemarkeder. Vi har set i København, hvordan folk, der ikke kunne drømme om at sætte sig ind i en bus, gladeligt sætter sig ind i et S-tog. Vi tror, at det samme vil ske i Østjylland«, siger Claus Rehfeld Moshøj, direktør Aarhus Letbane, der kalder den nye letbane for epokegørende for Østjylland, som du kan læse i artiklen nedenfor.

Samtidig er der strømudtag i de nye vogne, så man kan få ladet smartphonen op. Samt gratis wifi.

Nå ja, så er der det nye letbanetogs udseende. Det begejstrer også. »Lys, stilfuld og lækker« er de ord, der bliver hængende , efter at jeg har nærstuderet toget både ude og inde.

Udvendigt gør toget med sin diskrete, grå farve og mørktonede ruder ikke den store ståhej af sig, og det er - kan man mene - et stort plus, efter af de gule bybusser i årtier har domineret det århusianske gadebillede.

Og indvendigt går det stilrene og enkle design igen. Det signalerer enkelthed og kvalitet og Skandinavisk design.

Når vi alligevel tøver med at hejse flaget helt til tops skyldes det, at der stadig sidder en orm og gnaver fra IC4-skandalen. Kan det på nogen måde gå så galt igen med de nye letbanetog?

Bedre bliver det umiddelbart ikke af, at dele af topledelsen i Aarhus Letbane, heriblandt selskabets direktør, Claus Rehfeld Moshøj, har en fortid i DSB og der har erfaring med IC4-togene.

Med det bør det blive. Bedre altså, mener Claus Rehfeld Moshøj.

»Men lærer ikke så meget af sine succeser, men man lærer dælme noget af sine katastrofer, og sådan er det også her. Der er en hel del punkter på det nye letbanetog, som har fået et ekstra eftersyn, netop fordi vi ved, at de samme ting udgjorde et problem på IC4-togene. Der har vi virkelig lært en lektie,« siger han.

En af de ting, som bare skal fungere på de nye letbanetog, er klimaanlægget. Vinduerne i de nye tog kan nemlig ikke rulles ned, så der er fare for, at der bliver enten meget koldt eller meget varmt i de nyevogne, hvis klimaanlægget svigter.

Men det gør det ikke, forsikrer Aarhus Letbanes ledelse. Hvis strømmen svigter, slår klimaanlægget automatisk over på batteridrift, og på den måde kan anlægget holdes gående i mere end en time.

Tiden må vise, om det rækker. Her og nu nøjes vi med at konkludere, at de nye letbanetog har potentiale til at blive et stort hit.

Nedenfor kan du læse en masse faktuelt om byens kommende kollektive transportmiddel.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Analyse: De gamle og de handicappede blev lovet flere penge - den ene part må nøjes med en slatten redningskrans

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Crop top frem for T-shirt: Aarhus-bar giver Asta en undskyldning

Navne For abonnenter

Stemmesluger, vagthund og motorcykelmand: Skandalehistorie fik den normalt højtråbende og sygdomsramte byrådspolitiker til at trække sig fra partiet

Debat

Den lange sang om et nyt, stort stadion: Endelig en sejr til AGF… men andre svære kampe venter

Aarhus

Fra blogger til butiksejer: Tobias har åbnet butik med brugt herretøj

Alarm 112

Travl nat for brandvæsenet: Flere containerbrande i Gellerup

Aarhus For abonnenter

Kollaps flår et blødende sår i Enhedslisten i Aarhus: - Jeg er mega-vred og oplever en åbenlys tillidskrise

Debat

Gymnasieelev blev overrasket på studietur: Vi har været respektløse

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Generationsskifte i sjette gear: Bilfamilie bygger nyt bilhus ud til Grenåvej

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Sport

Se videoen: 600 cykelryttere mindes Chris Anker Sørensen til cykelløb i Hammel

Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Annonce