Annonce
Aarhus

Ny letbanebro ved Beder skal skubbes på plads

Det gik verden rundt, da det i efteråret 2019 lykkedes murermester Kjeld Pedersen at flytte Rubjerg Knude Fyr 70 meter ind i landet. Til sommer agter J. M. Eriksson at gøre den nordjyske murermester kunsten efter, når der skal anlægges en letbanebro over Bering-Beder-vejen. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
En ny jernbanebro over Bering-Beder-vejen skal skubbes på plads på samme måde, Rubjerg Knude Fyr blev flyttet på.

BEDER: Murermester Kjeld Pedersen blev verdensberømt, da han tirsdag 22. oktober 2019 løftede Rubjerg Knude Fyr op på otte hjul og trillede den 940 ton tunge bygning 70 meter ind i landet, så fyret nu står trygt og godt uden fare for at styrte sammen på grund af sandflugt.

Om folkene fra entreprenørselskabet J. M. Eriksson bliver lige så berømte som den nordjyske murer, er nok tvivlsomt.

Men de har tænkt sig at gøre Kjeld Pedersen kunsten efter i sommeren 2022. Da er tiden kommet, hvor stykket af Bering-Beder-vejen mellem Oddervej og Beder Landevej skal anlægges.

Her løber letbanens skinner parallelt med Oddervej, og Bering-Beder-vejen skal føres under skinnerne.

Det kræver, at der støbes en bro, letbanen kan køre på. Støbearbejdet kunne foregå på stedet. Men det ville betyde en lukning af letbanen i meget lang tid.

For at undgå det støbes broen ved siden af jernbanesporet.

Annonce

Bro køres på plads

- Når støbearbejdet er færdigt og broen klar, løfter vi den med hydraulik op på nogle skinner jernbanespor og kører den på plads på en sandpude, fortæller afdelingsleder Michael Duelund fra J.M. Eriksson.


Det er gjort før, men på lidt forskellige måder fra gang til gang. Vi gør det for at lukke letbanen i så kort tid som muligt

Michael Dueland, afdelingsleder J. M. Eriksson


Jernbanebroen skal ikke ud på helt så lang en køretur som fyret på Rubjerg Knude.

- Nok omkring 50 meter, siger Michael Duelund.

Han fortæller, at det er en afprøvet metode.

- Det er gjort før, men på lidt forskellige måder fra gang til gang. Vi gør det for at lukke letbanen i så kort tid som muligt, siger Michael Dueland.

Bering-Bedervejen (markeret med rødt) skal krydse letbanen mellem Beder og Malling og have forbindelse til både Oddervej og landevejen mellem de to byer.

Han forventer, at flytningen af letbanebroen kan klares i løbet af to dage.

Da vejen skal føres under letbanen, vil der være en del forberedende gravearbejde. Men det meste af det kan foregå uden at genere trafikken.

Annonce

To nye kryds etableres

Det er ikke tilfældet med det nye kryds, der skal anlægges, hvor Bering-Beder-vejen møder Oddervej.

I et nyhedsbrev om Bering-Beder-vejen skriver Aarhus Kommune, at krydset skal sænkes væsentligt i forhold til det eksisterende terrænniveau.

"Vi kan ikke afvikle trafikken på de eksisterende veje samtidig med, at vi anlægger krydset. I stedet etablerer vi nye, midlertidige veje ved siden af de eksisterende. Som trafikant får du en lidt mere kringlet rute end i dag, og vi kommer ikke udenom, at det vil kunne give lidt kødannelser i myldretiden, og du vil kunne forvente ekstra transporttid på et par minutter," står der i nyhedsbrevet, der også fortæller, at arbejdet med krydset går i gang kort efter nytår og først forventes færdigt i slutningen af 2022.

Arbejdet med at anlægge et nyt kryds på Landevejen syd for Tranbjerg går også i gang i begyndelsen af 2021.

Også dette kryds skal sænkes ned under det nuværende terrænniveau. Derfor skal et stykke af Landevejen graves længere ned.

Det er muligt at holde Landevejen farbar for trafik under hele anlægsperioden, men det er nødvendigt at indskrænke den firesporede vej til to spor. Trafikken flyttes mellem de to retninger.

"Vi forventer, at arbejdet vil give minimale gener, og risikoen for kødannelse vil være i begrænsede perioder omkring myldretiderne," står der i nyhedsbrevet om Bering-Beder-vejen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF For abonnenter

Kommentar: Derfor ligner AGF et hold, der er ved at smide hele sæsonen på gulvet

Annonce