Annonce
Østjylland

Pizza, panini og pastaretter: Ny madbod på vej ved Saxild Strand

Det nye ishus/madhus ved Trekanten bliver betydeligt større end sin forgænger, der lå på samme matrikel. Tegning: Spot Architecture
Ismanden Henrik Mensch har jævnet det gamle ishus med jorden og er nu ved at bygge stort madsted.

Saxild Strand: Om alt går efter planen, vil strandgæsterne allerede til pinse i starten af juni kunne bestille en isvaffel eller en pizza i det nye store madsted, som Henrik Mensch er ved at få opført på den grund, som i årtier har rummet det gamle ishus ved Trekanten.

Selv samme Henrik Mensch har stået som forpagter af det gamle ishus siden 2011, men i efteråret 2018 købte han matriklen af Saniye Can.

Det betød, at han kunne begynde at lægge planer for stedet, som er hans hjertebarn - både fordi han nu ejer det, og fordi han bor med sin familie i Østerlunden i Saxild.

Erfaring fra drift af ishuse har han dog masser af, idet han via sin virksomhed ”Beachfood & Coffe ApS" er forpagter af andre 14 ishuse og madsteder i Aarhus.

Annonce
Selv om madboden ved Trekanten bliver stor, og vi vil tilbyde bl.a. pizza, vil vi med sikkerhed også markedføre os på lækre isvafler.

Henrik Mensch, ejer af en ny madbod ved Trekanten i Saxild samt forpagter af 14 ishuse/madboder i Aarhusområdet

Stor terrasse

Den nye madbod ved Trekanten bliver ifølge Henrik Mensch på cirka 100 kvadratmeter og kommer til at rumme et stort køkken med mulighed for at tilberede og sælge økologisk is fra Hansens Flødeis samt pizza bagt i stenovn.

Derudover planlægger ejeren at tilbyde andre italienske specialiteter som panini og pastaretter. "Tapas i det fri-aftener” og grill på terassen er også på programmet, ligesom Henrik Mensch i højsæsonen vil sørge for kager og tærter serveret med diverse kaffespecialiteter.

Ud over selve bygningen med flere udleveringsvinduer, bliver der etableret en træterrasse på andre 120 kvadratmeter. Den skal i sommerperioden rumme havemøbler, så gæsterne kan sidde ved madstedet og spise. Når mørket falder på, kan havemøblerne sættes ind under den overdækkede del bygningen, som om natten kan lukkes til med skydedøre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce