Annonce
Biler

Ny mikrobil er klassens konge

unktionel og praktisk. Med tofarvet tag er Hyundai i10 en præsentabel bil i moderne tilsnit. Priserne ventes at begynde ved 99.999 kr. Foto: Hyundai
En mikrobil kan sagtens være fuld af moderne sikkerhed og komfort. Hyundai genopfinder en klasse, som de fleste andre producenter har dømt ude.

Husker du, dengang VW Up og co. var tæt på at blive en landeplage i det afgiftstyngede Danmark i skarp konkurrence med biler som Toyota Aygo og dens to søstre fra Peugeot og Citroën?

Her i 2020 kappes producenterne om at elektrificere eller lukke og slukke for deres mindste modeller, men hos Hyundai går man mod strømmen, og til marts er den lille i10 klar i en komplet ny generation.

Lanceringen sker i en tid, hvor konkurrenter som Ford Ka, Opel Adam, Peugeot 108 og Citroën C1 droppes. Samtidig fortsætter Skoda Citigo og Seat Mii kun som elbiler, mens det er uklart, om VW går samme vej med Up på sigt. Toyota har meldt ud, at Aygo fortsætter, men altså ikke sammen med PSA, mens Suzuki Celerio bliver udfaset i løbet af året.

Når de fleste andre dropper de mindste modeller, hænger det sammen med, at det er svært at tjene penge på en mikrobil. Hos Hyundai ser man anderledes på tingene og betragter en såkaldt A-Klasse-bil som en god måde at få unge måske førstegangskøbere ind i butikken på, og herefter viser masser af undersøgelser, at kunderne forbliver mærketro, hvis de ellers har været tilfredse med bil og værksted.

Annonce

HYUNDAI I10

Pris: Fra 99.999 kroner.

Motor: Tre cylindre/67 hk.

Moment: 96 Nm v. 3750 o/min.

0-100 km/t.: 14,8 sekunder.

Topfart: 156 km/t.

Forbrug: Op til 20,0 km/l

CO2 pr. km: 114 g.

Påhængsvægt: 0 kg.

Gennemført produkt

Efter 300 kilometer i den lille nye i10 er der ingen som helst tvivl om, at Hyundai har klassens bedste bil på alle punkter. Den lidt tarvelige og tynde fornemmelse, som man finder i en VW Up eller Toyota Aygo, findes ikke i I10, der tværtimod lokker med moderne udstyr som stor ottetommerskærm og komplet sikkerhedsudstyr med automatisk nødbremse som standard. Og det er endda den avancerede udgave, der kan bremse både for fodgængere og biler.

Hyundais mindste har altid være rummelig, og det gælder også den nye, der har fået fire centimeter mere akselafstand og er blevet et nøk lavere. Bilen leveres enten som fire- eller fempersoners, men det er firepersoners-versionen, som kommer til Danmark.

Bagagerummet har plads til 252 liter, hvilket er i den absolut pæne ende og næsten lige så stort som i den nye Peugeot 208, der hører til i klassen over.

Vi hopper ind i bilen, og her åbenbarer sig et rat, der ikke kan justeres ud og ind, men det vænner man sig til, og man kan i stedet glæde sig over muligheden for en bil i en pænt oplevet kvalitet og mulighed for knivskarp ottetommerskærm med Apple Carplay og bakkamera. Den billigste udgave får angiveligt ikke Carplay som standard.

Der er endnu et stykke tid til dansk lancering, så det er begrænset, hvad vi ved om det danske udstyr, men fuld sikkerhedspakke og 14-tommer hjul er med i billigste version til 99.999 kroner.

Totalt kommer der tre niveauer for udstyr i Danmark. Senere i år er bilen også klar i en sportslig N-Line-variant, der får trecylindret motor med turbo og 100 hk samt røde detaljer.

Avanceret app

Noget usædvanligt for en mikrobil har i10 Hyundais app-system, hvor en del af bilens funktioner kan styres fra din telefon. Systemet er så nyt i Danmark, at ikke alle Hyundais andre modeller har fået det, og her viser Hyundai, at en mikro er fuldt ud lige så vigtig for mærket som en topudstyret SUV.

Under testen kørte vi udelukkende i10 med alt i udstyr, hvilket vil sige nøglefri betjening, varme i rattet, trådløs opladning af mobilen og en smart lille feature, som jeg ikke husker at have set i andre biler.

Hvis du holder for rødt og ikke lægger mærke til, at bilen foran sætter i gang, så kommer der et bip, og med teksten ''Leading vehicle is driving on'' bliver du bedt om at vågne op.

Den nye i10 kører sikkert og forholdsvis komfortabelt. Men med 67 hk bliver det aldrig nogen sjov bil. Foto: Hyundai

Begrænset motorkraft

I10 byder på ny trecylindret benzinmotor uden turbo og manuel femtrins gearkasse. Det er en no nonsens-motor, der leverer 67 hk og et beskedent moment, og der er i sagens natur begrænsede fartressourcer i bilen.

På motorvej rækker kræfterne kun lige akkurat, men både vindstøj og lyd fra undervognen er fornuftigt dæmpet. Vi kunne godt have tænkt os et rigtigt automatgear til bilen, men desværre kan Hyundai kun levere en halvautomatisk løsning, hvor en robot klarer at koble ud og ind for dig.

Den type transmission giver lidt uskønne ryk ved gearskift, og i praksis tilføjer de ikke meget i komfort i forhold til bilens udmærkede manuelle gearkasse. Vi har prøvet systemet i i10, men med en større 1,2-liters motor, og den tager importøren ikke til landet. Vil du have den halvautomatiske, må du nøjes med en lille motor på 67 hk.

Senere i forløbet kommer der en stærkere 1,0- turbomotor i en såkaldt i10 N-Line. En anden fordel ved den nye i10 er Hyundais klassiske garanti på fem år uden kilometerbegrænsning.

Avisen var inviteret til Cascais af Hyundai.

Interiøret er udbygget, så i10 ikke behøver at skamme sig over at være en mikrobil. Foto: Hyundai
Den har vi ikke set før: Et bip og en lille tekst fortæller, at bilen foran dig er kørt, mens du holder stille og er uopmærksom. Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce