Annonce
Aarhus

Ny plan skal få flere til at cykle - men pengene halter

Aarhus Byråd vedtog onsdag en cykelhandlingsplan, som der kun er afsat under en fjerdedel af budgettet på 350 millioner kroner til at gennemføre. Foto: Jens Thaysen

En ny cykelhandlingsplan får ros af flertallet af partier i Aarhus Byråd, men det vil tage 15 år at gennemføre den med de penge, byrådet lægger i den. Og så bliver det tilladt at cykle på gågader på visse tidspunkter.

Annonce

AARHUS: Århusianerne cykler som aldrig før, men endnu flere skal lokkes til at skifte bilen ud med de to hjul. Både for at lette presset på vejene og for at fremme sundheden. Målet er at cykeltrafikken skal stige med yderligere 20 procent i perioden 2017-2021.

Det mener et bredt flertal i Aarhus Byråd, der onsdag aften vedtog en langsigtet cykelhandlingsplan for Aarhus Kommune.

Planen udgør rammerne for en række initiativer, der skal fremme cyklisme og har til hovedformål at opnå en markant forøgelse af antallet af cykelture i Aarhus især inden for Ringgaden, hvor målet også er færre bilture.

Cykelhandlingsplanen er budgetteret til at koste 350 mio. kr. og der er i tidligere budgetforlig afsat i alt 84,2 mio. kr. over de næste fire år til at realisere dele af planen for. Heraf er 2,5 mio. kroner allerede afsat til en sti mellem Solbjerg og Beder.

CYKELPLANEN

Den netop vedtagne cykelhandlingplan har følgende indsatsområder:1. Et sammenhængende cykelrutenet.

Cyklisters mulighed for hurtig, direkte og sikker kørsel mellem de vigtigste cykelmål skal styrkes. Planen fastlægger et samlet cykelrutenet bestående af eksisterende stiruter og nye stianlæg.

2. Nye højklassede stiforbindelser

Skal skabe et konkurrencedygtigt transportalternativ så flere pendlere vælger cyklen frem for bilen.

3. Fremkommelighed

Krydsforbedringer kan bidrage til at gøre det både lettere, hurtigere og mere sikkert at færdes på cykel.

4. Cykelparkering

Flere og bedre organiserede parkeringsmuligheder for cyklisterne.

5. Adfærd og kommunikation

Aarhus Cykelby brander byen som en bæredygtig, innovativ og en god turistdestination. Målrettede kampagner skal få flere trafikanter til at vælge cyklen som et alternativ til privatbilen.

6. Sammen om cykling i Aarhus

Samarbejde med eksterne interessenter om at promovere cyklismen.

7. Cykling året rundt

Det skal være muligt at cykle året rundt. Det stiller særlige krav til bl.a. belysning, glatførebekæmpelse og snerydning på kommunens stier og veje.

8. Trafiksikkerhed og tryghed

Trafiksikkerhed og tryghedsfremmende tiltag skal indtænkes i enhver indsats.

9. Kombinationsrejser Mulighederne for at foretage kombinationsrejser, hvor cyklen kan indgå som en del af rejsen, skal understøttes.

10. Way-finding

Cyklisternes infrastruktur skal indrettes så det bliver nemmere og mere intuitivt at finde rundt som cyklist.

11. Kvalitet i udførelsen

Løsningerne skal have en høj standard, der sikrer gode forhold for cyklister i de nye anlæg og under udførelsen af dem.

Annonce

Få penge ærgrer

Og netop de få penge i forhold til behovet ærgrede flere politikere i byrådet:

- Planen har mange visioner. Den er virkelig spændende og god. Hvad der ikke er så godt er økonomien bag. Der er kun afsat 84 millioner kroner, så det vil tage 15 år at udmønte den, sagde Heidi Bank (V) og tilføjede, at Venstre ikke støtter det hjørne af planen, der åbner for cykling på udvalgte gågader mellem kl. 21 og 09.

Jan Ravn Christensen (SF) syntes ikke det var et problem, at planen ikke er fuldt finansieret.

- Hvem ved, om vi om to eller fem år får bedre råd til planen, sagde han.

Eva Borchorst Mejnertz (R) glædede sig over planen, og så frem til at flere og bedre cykelstier også kan få flere børn ud og cykle.

Annonce

For lidt ambitiøs

Keld Hvalsø (EL) havde samme bekymring som Venstre:

- Finansieringen rækker til 20 millioner kroner om året. Ja, der kan komme budgetforlig, der kan ændre det, som SF siger, men det er der bare ikke så meget, der tyder på. Så det er vores bekymring, at vi vedtager de flotte planer, men ikke får dem udført, sagde Keld Hvalsø.

Knud N. Mathiesen (DF) var også imod cykling i gågaden, men stemte overordnet for cykelhandlingsplanen.

Liv Gro Jensen (Alt.) mente, at planen kunne være mere ambitiøs.

- Vi når dog et stykke vej. Men der er områder, det er usikkert at være cyklist i. Både inde i byen og ude i forstæderne. Og der er stort gab fra de 84 millioner kroner til visionen for 350 millioner kroner. Det er et stort gab. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at afsætte flere penge til planen.

Almaz Mengesha (LA) gjorde kort proces og mente budgettet var overdrevet og kunne ikke støtte cykelhandlingsplanen, som alle andre partier dermed vedtog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Tyve stjal pengeskab fra skole

AGF

AGF-medaljer solgt for formue - og så smed sælger lige en spillertrøje oven i handlen

AGF

Ingen Benjamin længere: Hvidt har taget store skridt i AGF

Aarhus For abonnenter

Forråelse i ældreplejen: - Det er aldrig et spørgsmål om, at nogen er onde

Annonce