Annonce
Aarhus

Ny podcastserie: Historier vi aldrig glemmer

Gennem 2019 fortæller Århus Stiftstidende om arbejdet med nogle af de største historier i nyere tid på avisen. Vi starter med udrulningen af sagen om "Skandalechefen".

AARHUS: Hos Århus Stiftstidende har vi netop lanceret en ny podcastserie. "Historier vi aldrig glemmer" hedder den, og den skulle allerede gerne ligge klar til at blive lyttet, når du læser det her.

I anledning af vores 225 års jubilæum har vi nemlig hevet en stribe af vores journalister med en tur i studiet, hvor de fortæller om en historie, der har fyldt ekstra meget i deres karriere. I serien kommer vi vidt omkring, blandt andet til en svindlerkok, en stikker fra anden verdenskrig, fem søstre med den samme dødelige sygdom og en skandaleramt chef hos Aarhus Kommune. Der kommer et afsnit hver måned i 2019, startende med februar.

Det første afsnit er faktisk tre afsnit, som omhandler netop denne chef - Claus Pedersen - der i løbet af 2016 og 2017 fik tilnavnet skandalechefen. Det gjorde han på baggrund af en række artikler, som Morten Svith skrev, og som afdækkede korruption, sexchikane, uretmæssige fyringer og meget andet.

"Da Ernest & Young gik ind i sagen, fik vi bekræftet at alt det, jeg havde gravet frem, var rigtigt. Det var bare værre," som Morten Svith selv siger.

Du kan lytte til podcasten i toppen af siden, eller du kan høre det i podcast-app'en på din smartphone. Du finder den ved at søge på "Historier vi aldrig glemmer" der, hvor du plejer at lytte til podcasts.

Annonce

Afsnit 2

Afsnit 3

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce