Annonce
Aarhus

Ny razzia i Aarhus Vest: 22-årig standset to gange - kørte over 200 km/t

18 sigtelser blev det til lørdag aften, da politiet var på blandt andet jagt efter fartsyndere i Aarhus Vest. Arkivfoto: Morten Stricker

Under en færdselskontrol i Aarhus Vest står en 22-årig til bøde på 18.000 kroner. Først kørte kan 75 km/t i 50 kilometer zone - og så ræsede han på motorvejen med 200 km/t.

AARHUS V: 18 sigtelser kom der ud af politiets færdselsrazzia lørdag aften i Aarhus Vest, hvor en 22-årig blev fanget af videokameraet to gange. Han nåede blandt andet op over 200 km/t, da han var nået ud på Herning Motorvejen.

Den 22-årige mand blev standset to gange inden for få minutter, oplyser Østjyllands Politi i sin døgnrapport. Første gang da han kørte 75 km/t i en 50 km-zone på Edwin Rahrs Vej og efterfølgende forsatte med 108 km/t, hvor man må køre 60 km/t. Bag ham lå en betjent i civil med kameraet snurrende. Det optog det hele og efterfølgende standsede bilisten og sigtede ham for fartoverskridelserne.

Blot tre minutter senere overhalede den 22-årige en anden civil patrulje på motorvejen mellem Aarhus og Låsby. Her blev han noteret for en fart på over 200 km/t og blev på ny standset. Han kan nu formentlig se frem til en bøde på omkring 18.000 kroner og en længere periode uden kørekort.

Annonce

Her er sigtelserne

Sigtelserne - og lovovertrædelserne lørdag aften lød som følgende:


  • 1 x hastighed til ubetinget frakendelse
  • 3 x hastighed til betinget frakendelse
  • 4 x hastighed til klip
  • 2 ulovlige overhalinger til klip
  • 1 x venstre om helleanlæg til klip
  • 3 x rødt lys til klip
  • 2 kørte bil uden førerret hvoraf den ene også var påsat stjålne nummerplader
  • 1 x mobil
  • 2 x sele
  • 1 x våbenlov

Østjyllands Politi vil fortsat have fokus på området i Aarhus Vest og løbende lave færdselsindsatser på forskellige tidspunkter, oplyser politiet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce